Hane i avel?
Är nyfiken på hur uppfödarna gör med sina hanar när dom avlar med dom? För hanarna kan ju inte bo ensamma, men har hört att hanar som man särat på 3-5 veckor ( parningstiden ) oftast bråkar igen då när släpps ihop igen?
Med vänliga hälsningar
Emma

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag svarade i din andra tråd men jag klistrar in svaret även här.
En del hanar kan säkert vara extremt svåra att sätta ihop med en annan vuxen hane efter att han har gått med hona, en bebishane fungerar i princip alltid skulle jag vilja påstå (även om det såklart finns undantag).
Med mina avelshanar har jag inga större problem att sätta ihop med någon vuxen burkompis efter att de har gått med hona.
Jag brukar låta dem gå ensamma en till två veckor eller så efter att de flyttar från honan, så att deras hormoner hinner lägga sig och de lugna ner sig samt inse att det är tråkigt att bo själv. Därefter så släpper jag in de hanar som jag vill ska bo tillsammans i duschen, blöter dem och schamponerar in dem (överallt- ven i ansiktet även om det gäller att vara väldigt försiktig) i något som luktar förhållandevis mycket (så att de får samma doft och maskerar övriga dofter så gott det är möjligt) låter det sitta i ett tag och sköljer sedan ur och är väldigt några med att rengöra Talgkörteln. Sen låter jag dem gå tillsammans i duschen ett tag (de brukar i princip alltid söka sig till varandra) och därefter får de antingen springa en stund på golvet eller, vanligtvis, flyttas de in i en noga rengjord bur utan någon inredning (som hus, matskålar eller annat som de kan bråka om) utan endast hö och vattenflaska. I de allra flesta fall fungerar det bra, lite småbråk där de får lite småsår kan uppstå men det lägger sig i regel snabbt.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Såg det nu! Tusen tack! :)
Med vänliga hälsningar
Emma