Hjälp :(
Måste skriva nu då jag börjar bli orolig.. Mitt ena marsvin har en knöl på ryggen.. Hon har haft den rätt länge(några månader) och jag har trott att det varit en fett knöl.. Men nu känns det som om det har blivit lite värre.. Hon har liksom inget hår på knölen, hon tappar även mycket hår, spec runt knölen då. Och så kan jag till lägga att hon har mycket mjäll.. Jag har badat henne med ohyresshampoo förut då hon hade Ohyra.. sen försvann det.. Varför är det så mycket mjäll? Kan det vara för att hon är ett rexmarsvin och har så tät päls? Börjar bli orolig för henne nu.. Nån som vet något? Kan också till lägga att mitt andra marsvin också har mjäll och det har dom båda haft väldigt länge.
Och just ja, hon har inte ont. Man kan klämma och känna och så utan att hon reagerar.
Det låter som en igenproppad, överproducerande talgkörtel. De kan bli rätt stora. Jag har tömt ett antal såna själv, men det brukar vara svårt att bli av med dem helt. De brukar fyllas på igen efter en tid.
Om du vågar så testa att klämma försiktigt och se vad som händer.
Cancerknölar är tack och lov väldigt ovanligt på marsvin.
Det du skriver om rexar stämmer. Det är vanligare att de får mjäll än andra marsvin. Speciellt om de har tät päls. Det samma gäller teddys.
För den här knölen är rätt stor.. kanske 1 cm bred och så.. fortfarande en talgkörtel tror du?
Jaså det är det? Skönt att höra.
Jo, förstod nästan det.. tycker det är lite jobbigt dock..
Jag är orolig för min lilla dam.. :( Så j*vla dyrt att gå till vet också.. -.-
Mitt ena marsvin har också en stor knöl på ena ryggsidan. troligen e det också en igenproppad talgkörtel som idipidi säger. Smulan har haft den ganska länge nu, men verkar inte ha nåt ont av den. Den har tömt sig själv nån gång, det ser ut som en liten grop mitt i knölen. Tänkte gå till veterinären med henne, men eftersom hon inte har ont av den så har jag inte gjort det. Knölen syns inte så mycket eftersom håret ligger över, men den känns väldigt väl när man klappar henne. Klart man har funderat på om det kan va cancer men då tycker jag hon borde ha mer ont av den.
Men mitt marsvin har inget hår på knölen och tappar väldigt mycker runt om den :/
På själva knölen finns inget hår, men runtom finns det hår som lägger sig över.

åk till vetrenärn och kolla om det är kanser då
_Mew_ jag tycker du ska lyssna på Idipidi, testa kläm försiktigt på knölen, och om man ringer till veterinär kan man få tips på hur man kan tömma den själv om det går :)
Okej, tack för alla era svar :)
Jag tror nog inte knölen Smulan har är en igenproppat talgkörtel. Den har blivit större. Först trodde jag att det va en vanlig fettknöl, men sen va det som om den sprack upp, tömdes på något vis. Det blev lixom en liten grop mitt i, vet inte hur jag ska förklara riktigt, det va inte geggigt eller så. Igår när jag kollade så ser det ut som om gropen har blivit bredare (inte djupare), ser konstigt ut. Har iallafall beställt tid hos veterinären nu på onsdag, undrar vad det kan vara?
#10. Knepigt, reagerar hon när du tar på den?
Näe, hon verkar inte ha ont, så det är därför vi inte har varit iväg till veterinären. Min sambo trodde det va en talgkörtel som tömde sig, men den ser så konstig ut nu. Vi ska ju som sagt var till veterinären nu på onsdag så då får jag höra vad hon säger om denna konstga knöl. Man vet juh inte, det kan juh vara cancer.
#12. Ja, men det vore tragiskt, vi får hoppas på det bästa då!
Jag ska till veterinären med Calypso då han har fått en till knöl i armvecket, fast högre upp en den förra :(
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Oj, det har blivit många knölar här på iFokus ser jag :/
Vet du vad det är för knöl som calypso har, Xtanlover?
Nu har vi varit hos veterinären. Knölen som Smulan hade var en igenproppad talgkörtel. Den var väldigt stor, veterinären tog bort proppen, men det blev en stor grop där efter. Hon sa att det går att operera bort, det ser juh inte så trevligt ut med gropen. Men Smulis har juh inte ont av det så vi bryr oss inte om det kostade för mycket (1000kr) Gropen kommer antagligen dra ihop sig lite nu när proppen e borta.
#14 Har du varit till veterinären ännu? Vet du vad det är för knölar som Calypso har?
#18 Nej, ska beställa tid imorgon. Uppfödaren trodde att det var fettknölar då de ofta kan bilda sånt i armvecket. Själv är jag lite skeptisk då han har fått en till… *s*
Mvh Felicia
maja hade en fettknöl på ryggen, nedåt baken förut. den var rätt stor men vetten sa att det var ingen fara
Mina har ej fått några fettknölar, antingen har jag tur, eller så är dom kanske så pass unga att dom ej får det?
Aaah, glömde skriva, peppar peppar ta i trä 
Trodde jag inte heller att några av mina skulle få men så fick en hane det endå som tur var är min mamma sjuksköterska och tömde den och gjorde rent och sånt som jag inte skulle klara av. 
Kan även tillägga att den var väldigt stor och såg ut som en stor krater.
#24 Så såg det ut på min Smulan med, äckligt. Nu börjar det fyllas på igen.
Lägger in en bild på Smulans stora talkörtel. Nu e inte Talgkörteln riktigt rengjord sen jag va till vetrinären, vet inte riktigt hur jag ska få bort talget.
Vet nån här inne hur man lättast rengör Talgkörteln?
#25 Nu har ju inte mina marsvin någon talgkörtel som utsöndrar talg men mina förra två hade. Talgkörteln rengörs genom att du tar en droppe diskmedel på en tvättsvamp och gnuggar mot så att det löddrar. Skölj sedan noga med ljummet vatten och torka.
Calypso har fått en liten knöl över den andra. Men hans knölar spricker aldrig eller något sånt, de bara är där. De är inte vätskefyllda eller så… Han har inte ont utan man kan klämma på de utan symptom från honom, fast jag gör inte det i onödan - det är ju onödigt =P
Mvh Felicia

#2 Hur gör man för att unvika såna proppar? Bara rengör eller?
Hur ofta rengör ni andra Talgkörteln på honor (om ni har honor ;P)