Förstoppning
Har 4 st marsvin, hanar alla 4. För ett tag sen märkte vi att 2 av dom har en stor brun klump i baken som verkar bestå av bajs, sågspån och hår. Vi har sett att dom bajsar och äter gör dom precis som vanligt, har inte märkt att dom är annorlunda på nåt sätt. Vad är detta? Klumpen är större på det ena marsvinet, kan det vara förstoppning? och isåfall vad gör man??
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Var exakt sitter klumpen? Det är inte så att det är Talgkörteln du ser?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Läs på denna hemsida:
http://www.guinealynx.info/impaction.html#impaction
Käner du igen ditt problem med bilderna? :) Isf har du svaret där, det är väl relativt vanligt på äldre hanar, speciellt hanar med övervikt!
Här är tom en diskussion från ifokus:
http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d714ab4b9cb46224405ecb6-impacted-rectum
Jag tycker det låter som körteln. =)
Kantarellstuvning: Tusen tack för länken! Det är ungefär så det ser ut på våra hannar. Har försökt dra ut det men marsvinen är inte med på noterna.
Det stod i artikeln att man kunde använda mineralolja, vad är det? Kanske funkar med babyolja?
Det står också att det är vanligt på äldre hannar, våra är ca 2 år, räknas det som äldre?
#5 Det är ganska vanligt att hanar samlar på sig skräp där. På mina hanar brukade jag ta en titt varje gång jag klippte klorna. Om det var skräp där så petade jag bort det med en tops. Om skräpet suttit ett tag kan det bli en hård klump som även kan sitta fast i "väggen". Då får man försöka få den att lossna med hjälp av lite olja (jag tog matolja).
Om dina killar får klump som sitter fast så tycker jag att du ska rensa bort skräpet så ofta att det inte hinner bli klump, varannan eller varje vecka. Det blir inte så jobbigt för varken dig eller dem då.
Impacted Rektum där marsvinet behöver hjälp att tömma varje dag kan du se en bild på på Merlins blogg här (lite läskiga bilder om man är känslig). Det är Clark Kent som var en av 30 marsvin som såldes som ormmat. Cirka hälften av dem var i ett väldigt dåligt skick.