Visste ni detta?
Enligt länsstyrelsen (hört detta av en) måste man ha höet så att marsvinen inte kan kissa eller bajsa på det? Det måste hållas rent.
Allt foder måste det enligt dem.
Stämmer verkligen detta?
Jag kommer inte ha höhäck till mina, bara farligt :/
Hur gör man då om detta stämmer?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag bilder upp mitt. Men tråd. Fungerar utmärkt. Binder själva tråden ganska högt för att de inte ska finnas en möjlighet att de fastnar i det.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Va? Det kan ju inte stämma.
Inte höhäck för de kan fastna och äter ur onaturlig ställning, inte på golvet för de kan kissa på det. Ska dom ha hö över huvud taget eller?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#2 Det är vad länsstyrelsen säger.
För denna personen som berättade detta, hade länsstyrelsen i sin djuraffär (dem måste göra koll när man öppnat nytt mm).
Hur har länsstyrelsen tänkt att marsvinen ska få i sig sitt hö då?
Va?? det blir ju mer naturlig och skonsamare för marsvinen med hö på golvet :) konstigt isåfall om det är sant :O
#4 Via höhäck förmodligen. Men detta borde väl gå att kolla upp annars?:)
Märkligt isf. Är väl mer normalt för marsvin att kissa på maten än att äta från träd. Jag tror inte det stämmer.
Det verkar vara mycket som länstyrelsen har i sina bestämmelser som är underliga, men som ska följas.
Undrar om det räcker med att använda Ikeas den där förvaringen för plastpåsar? kommer inte ihåg vad den heter.
Den var med i en annan tråd för några dagar sedan. Vi fyllde en sådan som de har när de har golv tid. Till buren tänkte jag klippa av en till lagom storlek så den inte tar upp hela bokhylleburen.
Våra grisar älskar att böka i höet och sova under det så de kommer att bli ledssna om de inte kan göra det och det tycker jag är mer naturligt än att äta från ett träd.
Höhäck kommer aldrig in här, skulle aldrig riskera våra tjejer.
Det finns ju ett 20-tal länsstyrelser i landet. Deras syn på djurhållning varierar säkert, vilket borde betyda att detta inte gäller i alla län. Har jag rätt? =/ Jag skulle i alla fall maila min länsstyrelse och ifrågasätta detta ifall de sa något sådant. Jag skulle åtminstone kräva en ordentlig motivering och att de ser över möjliga nackdelar med deras förslag.
Jag tycker att det finns fler nackdelar än fördelar med att ge hö i t.ex. höhäck(och inte låta det vara direkt på burgolvet). Bara man ger nytt hö ofta, åtminstone dagligen, kan det ju inte hinna bli speciellt ohygieniskt.
Kanske borde man maila jordbruksverket och fråga om deras åsikt… för länsstyrelsen gör väl inget annat än tolkar L80? Kan de verkligen hitta på egna regler gällande djurhållning?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Nu ni.
Saxat direkt från L80
**Allmänna råd till 8 kap. 20 § **(---) Hö och slaget gräs bör ges i höhäck.
Då ska det inte vara en lag, utan en rekomendation med andra ord.
Som jag minns det så är det som så att djuraffärer, enligt lag, måste ha höet så att det ej kan bli kissat/bajsat på. Hygienskäl såklart. Men jag är nästan helt säker på att det är i lagarna gällande djuraffärer det gäller, inte privat djurhållning. Kan nästan slå mig i backen på att det är så. Ska kolla lite på det…
#9 Genom att tolka L80 kan man ju få igenom ganska mycket, faktiskt. Marsvin ska ha strömaterial för att kunna gräva skulle ju, indirekt, kunna bli att de måste ha grävutrymme.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#11 Sidan 21, paragraf 20
http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf
#12 Såg det just jag med! Men en rekommendation är ju, som du säger, en rekommendation. Däremot kan jag inte hitta att djuraffärer måste ha det, vilket jag VET att jag hört tidigare från flera håll och har minnen av att jag läs i lagarna. Men jag har väl inbillat mig att läst det.
Just nu kan jag i alla fall inte hitta något överhuvudtaget som säger att man MÅSTE, således kan man hälsa det till länsstyrelsen.
#13 Precis, stor skillnad på bör och ska. Och jag kan nog lova att vi känner våra marsvin bättre än nissarna som tycker de ska äta från trädtoppar. ;)
Härligt då kan dom få fortsätta gömma sig och böka runt i sitt höberg 

När jag skrev artikeln 'Vad säger lagen om marsvin?' så mailade jag varenda länsstyrelse i landet samt jordbruksverket (fick dock inte svar från alla) och bad om hjälp med hur man ska tolka de olika reglerna i L80.
Det jag frågade om var bland annat hur man ska tolka det allmänna rådet till L80, 8 Kap, 20§ "Hö och slaget gräs bör ges i höhäck.". Jag förklarade nackdelarna med att ge hö till marsvin i höhäck (exempelvis att de är betesdjur och inte gjorda för att äta uppifrån, att det finns risk för nack- och ryggskador om de äter ur höhäck eftersom de måste äta så mycket hö för att hålla i gång magen samt att det finns risk att de hoppar upp i höhäcken och fastnar).
De svar jag fick har jag sammanfattat (samtliga jag fick svar från var överens om vad som gällde, de uttryckte det dock på lite olika sätt) och det finns att läsa i artikeln men klistrar in det här också:
"Om man använder sig av höhäck så måste den vara utformad på ett sådant sätt att djuren inte kan fastna eller skada sig på den. Den måste även vara placerad på ett sånt sätt att djuren utan några problem kommer åt att äta från den.
Det är tillåtet att inte använda höhäck om man ger hö ofta så att det alltid finns fräscht och oförorenat hö att tillgå."
Det är alltså inget krav att använda höhäck till sina marsvin, men man måste se till att djuren har tillgång till hö som inte är nerkissat och -bajsat- det vill säga att man fyller på flera gånger om dagen och att man på så vis behöver kasta mer ("det blir mer spill" som några uttryckte det) eftersom det blir förorenat av framförallt urin och masvinen därför inte vill (eller ska behöva) äta det.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#16 Okej då vet vi det ! :)
Men marsvin gillar ju att mysa och gömma sig i det också :O
Korven brukar sova, äta och gömma sig i höet så jag kommer fortsätta att ha massa hö i hörnet :)
Tänker aldrig köpa en höhäck, byter istället hö varje dag ifall det blir nerkissat! :)
#20 Var kan man köpa en sådan höhäck?
#19 Samma här! :)
#21 Den som #20 har, ser ut som en vanlig höhäck fast fäst bara långt ner :)
Jag kommer aldrig använda höhäck, även om den är nere i botten. Små marsvin och även stora kan hoppa in i den och ev fastna.
Marsvin har munnen lång ner, jämför med om människor skulle ha munnen under hakan. Således kan de aldrig äta naturligt ur en höhäck, om de inte hoppar upp i den och istället riskerar att fastna. Jag ser inte en enda anledning till att ha höhäck.
#16 Vilken tur, det hade varit urlöjligt om det fanns någon lag på att man måste ha höhäck. Jag är dock väldigt tveksam till att någon skulle ha kollat upp detta om det visade sig stämma.
#20 Jag är nyfiken på hur du vet att han vill ha sitt hö i den och tycker att den fungerar utmärkt?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag vet inte riktigt vad de har sett för burar för att kunna komma på något så dumt som att rekomendera höhäck till marsvin. De måste ha sett väldigt skitiga vidriga kissade och nedtrampade höhögar för att tycka att det är bättre med höhäck. Lagen är väl så utformad att det är det värsta scenariet som ska undvikas se bara på de yttepyttiga burmåttsrekomendationerna.
I en hyfsat välskött marsvinsmiljö finns ingen anledning att använda höhäck. Jag förutsätter att lagen rekomenderar det för att försäkra att alla marsvin ska ha tillgång till rent hö, det är inte höhäckarna i sig som rekomenderas. Kan man visa att marsvinen har rent hö att äta så borde de väl i rimlighetensnamn acceptera en höhög i buren.
#20 det spelar inte så stor roll om höhäcken sitter lågt eller högt. Det är klart att det kanske finns risk för nack och ryggskador om marsvinen måste sträcka sig efter sitt hö men det största problemet med höhäckar är ändå att marsvinen äter mindre hö totalt sett om de har häck än annars. Det är ett större företag för dem att strutta iväg till höhäcken för att äta än att vakna i höhögen efter en liten power nap och genast börja tugga hö. Marsvin ska äta hö så mycket som möjligt sin vakna tid på det sättet håller de sig friska. För deras tänder och magar är det absolut nödvändigt att ALLTID ha hö av god kvalitet lätttillgängligt.
Om Länstyrelsen kommer hit och pstår att jag ska ha höhäck till mina marsvin kommer jag minsann att ta dem i örat.
Alla som har komenterat min bild om höhäcken:
Från början hade han ingen höhäck.. Jag tog över honom efter min mamma dec 2010, då hon hastigt gick bort.. :(
Han åt inte så värst mycket hö innan jag satte in den, höet låg lite varstans i buren och han åt inte så mycket som han borde, fick slänga väldigt mycket hö..
Bestämde för att sätta in höhäcken och se hur det fungerade.. Och nu (i nästan 1 års tid) har han ätit mer hö än han gjorde utan höhäck..
Och hade han inte velat ha sitt hö där, så hade han säkerligen visat det.. Men eftersom han springer dit direkt det är matdags och biter i den för att han vill ha mer hö.. Ja just det……
Och var man kan få tag på sån, det vet jag inte.. Då det är flera år sen jag skaffade denna, till min dåvarande kanin..
En fundering om man nu vill ha höhöck (vilket aldrig skulle fungera här) men tror ni då inte att det går att göra någon slags lösning genom att täcka över den stora öppningen upptill med någonting, som fungerar som ett lock typ. Då skulle dom ju inte kunna hoppa ner i den och fastna.