Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 413 ggr
Kajzza
0

Känner mig elak,,,(om katt)

Ung nu känner jag mig så elak.

EN av våra katter visar tydligt att hon har fått nog. Hon är 5år, röd och full av temperament. Inget av barnen kan närma sig henne, hon har tom rivit en av dem mitt i ansiktet. Det säger bara smack när som helst så har hon slagit till. Hon vill knappt gå ut längre för hon känner sig hotad av grannens katter, de är dock hur fredliga som helst men vår lilla katta…fräser och slåss med dem. Det är ofta slagsmål och hon visar tydligt att HON vill bestämma både inne och ute.

I somras köpte vi en ny hund. Vår gamla gick bort 14 år gammal. Den gamla Maja och Katten kom inte överens men det är ren katastrof med den nya hunden. Saga är nu 11 månader och van vid katter. Hon leker ofta med grannens katter och det går jättebra. Dock går det inte alls med den lilla röda…Sickan…Jösses vad hon fräser och slår efter hunden, Jag förstår att katten är väldigt missnöjd med sitt liv och nu har hon dessutom börjat kissa inne. På väskor, på köksbordet, på golven. i kläderna….överallt….jag står inte ut.

EN annan katt har jag gjort allt för. Utredningar hos veterinär, dyra feromonsprayer mm…dock känner jag att med Sickan funkar det inte längre. Eftersom att hon är så opålitlig i humöret vågar och orkar vi inte ha henne kvar. Omplacering är inget alternativ för en katt som är så kräsen med sin omgivning.

Jag har bokat till för avlivning. Kl 16.30 i eftermiddag,
Jag vill inte börja gråta nu…älskar dig Sickan och ditt sätt att sno min kudde på natten men samtidigt ligger jag där och är rädd för att du plötsligt ska klösa mig i huvudet igen…
Älskade katta…varför måste det bli såhär???

Usch vad jag känner mig elak!!!

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

Toxics
1

man hade väll kunnat försöka omplacera innan man avlivar det stackars djuret :O

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Kajzza
0

Jag vet inte om du har läst allt jag skrev…
Men man omplacerar väl inte ett djur som är opålitligt aggressivt???
Det är ju mitt ansvar som djurägare att se till att katten isåfall får ett hem där hon trivs och där hon INTE gör någon illa…det KAN jag inte. har diskuterat detta med veterinären som har träffat henne under 5år och hon höll med mig.

Tack för ditt stöd!!! Gråter

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

Toxics
1

men katten tycker in om barn och hundar. Det finns många människor som varken har barn eller hundar. Och den kissar inne uppenbarligen för att den inte trivs. Ge den ett hem utan hund och barn så slutar den nog med det.

Men det är din katt och ditt samvete =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Kajzza
0

Tack igen!

Aristarcos
0

tråkigt att det det inte fungerar men du har levt med din katt så du känner henne bäst du verkar ha koll så du gör nog det bästa trots allt. Kramar

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lyan
0

Usch vad jobbigt :-( Jag förstå dig att du inte vill omplacera henne. Det är skitsvårt att hitta ett bra hem till en trevlig katt, de eldsjälar som har kunskap och tålamod att ta en sådan här katt har oftast redan huset fullt av behövande katter.

Det verkar som att du har gjort det mesta för att få det att funka och rent krasst, en död katt lider inte.

Det finns alltid folk som har åsikter, vad man än gör eller väljer. Jag hade ett marsvin som var väldigt sjukt för ett par år sedan, jag valde till slut att avliva och det slutade med att jag fick polisanmäla en idiot för att han tyckte att även jag borde avlivas eftersom jag inte gjorde mer för Perry. Många andra tyckte att jag väntade för länge, att jag borde ha avlivat tidigare eftersom han var så dålig men jag klarade inte att ge upp på honom.

Styrkekramar

Abico
0

Det är omöjligt att bedöma hur katten är utan att ha träffat den och om både du och veterinären som känner katten anser att detta är det bästa, så är det säkert så. Skickar tröstkramar, sånt här är alltid lika jobbigt oavsett vad orsaken är. Kram.

Hanna 

Binajis
0

Om katten har temperamentsfel så tycker jag nog också att avlivning är rätt. Men är ni säker på att hon inte hade ont någonstans? Djur som är skadade blir ju ofta oförutsägbara. Fy vad tråkigt :(

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Kajzza
0

Hej på er, tack för era tankar och ert stöd. Den här sitsen är ju en djurägares mardröm men även en bit av ens ansvar.

#10 Jo vi är helt säkra på att hon inte är aggressiv för att hon har ont. Hon var 5 år och har varit sån här i nästan hela sitt liv. Det har varit rätt tufft med tre barn. Barnen har dock lärt sig att Sickan är ingen som man klappar…där håller man sig undan. Dock har alla tre blivit rivna och bitna ändå. När hon var ungefär 1 år blev hon rejält skrämd av en grannkatt. Han var rejält närgången och hon värjde sig gång på gång. Ägaren vägrade kastrera hanen och tillslut flyttade han därifrån och lämnade katten åt sitt öde. De var i slagsmål massor av gånger den sommaren, veterinärbesöken blev många och smärtsamma för Sickan. Lilla gumman som nästan bara var innekatt men gick ut någon gång då och då för att lufta sig.

Vi fångade in hankatten, som var jättevänlig mot människor och kastrerade honom, därefter lyckades vi hitta ett nytt hem åt honom flera mil härifrån. Frid och fröjd men inte för Sickan…spåren gick aldrig ur. Det senaste året har hon varit i många slagsmål, jag tror att alla katter som kommer förbi vår tomt åker på stryk. Mot människor var hon skygg (fast inte inne) och rädsla är ju en utlösande faktor för aggressivitet.

Nu är det gjort och jag känner en stor lättnad…sorg såklart att vi inte kunde hjälpa henne och saknad men lättnad över att hennes kamp är över.

Det här var kämpigt för barnen här hemma. Inte lätt för dem att acceptera att man avlivar ett djur. Att man dessutom inte tar hem och begraver var ännu värre. Men hur gör man annars på vintern???

Nu får vi satsa allt på den katten vi har kvar…lillskruttan…och hunden och marsvinen och gerbilerna… :)

Det är skönt att vara stor familj!