Välja unge
När man pysslar med rasavel på marsvin vill man ju att de djur man föder upp ska stämma så bra med rastandarden som möjligt. Inget marsvin kommer någonsin att bli exakt rätt vara så perfekt som man strävar efter men det är ändå ett ett mål. Jag tycker att det skulle vara jättekul att höra hur andra uppfödare resonerar :-) och jag tycker att det är så spännande att höra hur olika man tänker runt olika raser!
Det är lika bra att jag skriver att man alltid naturligtvis måste sätta god hälsa och ett trevligt temperament först när man avlar och att man ser till att de ungar man inte sparar får goda hem. Det är ju självklart :-).
Jag föder upp nonself harlequin och magpie i black och chocolate. När man föder upp nonself ligger fokus på färg och teckning men typ är också viktigt. Trots att teckningen är det som gör en magpie är den inte det viktigaste när jag söker avelsdjur det är lite för mycket lotteri i det. Att de blir väldigt bra tecknade är ju en bonus och det gör ju att jag kan ställa ut dem och de är ju kul :-). Det här söker jag på mina avelsdjur:
Jag vill att de ska ha stora runda ögon, så bra öron som möjligt som det är nu har jag många djur med väldigt korta öron, bra bredd på huvudet och inte jättelång nos, jag vill ha god resning i kroppen och ett starkt och friskt uttryck. Färgen ska var mustig och riktigt nattsvart eller mustigt chokladbrun och inte ljus i underfärgen, teckningen ska vara okej är marsvinet utställningsbar i teckningen blir jag extra glad.
Bild på GP Chokladfabrikens Terabyte som just nu är mitt finate marsvin (rasmässigt kärleksmässigt är de alla finast ;-)) hon har tre cert men är inte champion då två av dem är juniorcert och en Bis-jr 5 placering. Hon ligger även på 11e plats i utställningtoppen för nonself 2011. Matte är äckligt stolt! Så är hon ju Guldpet också och har ett par Bisplaceringar i pet, det är absolut inte att förakta. Fina Terabyte!
Min senaste kull är väldigt speciell och fick mig verkligen att fundera över det här att välja avelsdjur. Kullen består av Cookie och Troja de är bara två och båda är honor lika stora och pigga samma färg och lyxigt nog rätt väl tecknade båda två. De har dessutom jättefina ögon okej öron och bra svärta, dessutom är båda övervägande vita vilket är trevligt att ha i aveln då motsatsen är vanligare. Jag har aldrig tidigare haft en så jämn kull och inte heller en där det varit så självklart att en borde stanna men att vilken som helst kunde ha fått den äran.
Men jag har valt Troja Cookie kommer till en annan uppfödare. Jag valde Troja mest för att hon är den av systrarna som har bäst bredd på huvudet och kanske något kortare nos. Slillnaderna är minimala men det var det som avgjorde mest. Teckningsmässgt är hon också jämnare och har en mycket bättre rygglinje än syrran, däremot är hon inte så jättebra från något håll medans syrran Cookie har en jättefin sida och i det närmaste en perfekt ansiktsteckning.
Bild på karamellerna! Cookie är den med bläs.
Jag föder upp underbara self och english crested dark eyed white. Rasstandarden säger att en dark eyed white rent färgmässigt ska ha mörka ögon, ingen pigmentering och snövit päls. Det låter lättare än det är :P De dews som har riktigt fina mörka ögon får ofta också mörkare pigmentering, sotade öronkanter, trampdynor, ögonlock o.s.v. Det syns för det mesta tidigt att ungarna är mörkare och jag sparar bara ungar som har bra pigmentering, hellre lite ljusa ögon än skuggad hud. Ögonen mörknar också något med åldern så lite ljusa ögon vid födsel kan vara mörka fina när de blir något år.
Sen är öronen viktiga, de ska vara stora och hängande och välplacerade, helst veckfria. Ett marsvin som är riktigt fint i övrigt kan jag spara i aveln ändå även om det har ett mindre veck, det är inte alltid det ärvs till ungarna. Vecken brukar hänga ihop med ett väldigt typat huvud och då väljer jag att para marsvinet med ett marsvin som har något längre typ.
Typen är också något jag väger in, det gör så mycket för helhetsintrycket med ett fint huvud och selfarna och crestarna ska ha breda och någorlunda korta huvudet. Crestarna kan ha något längre huvud eftersom cresten gör att det ändå ser vältypat ut sålänge det inte är jättelångt.
Pälslägden på mina varianter ska vara kort och nog för att man trimmar dem till utställning men en för lång päls från början blir inte mycket bättre av trimning. En fin päls är därför något jag också tänker på, faktiskt har jag valt bort ungar som sett helt okej ut just för att jag tyckte att pälsen var för lång. Jag vill (och tycker ^^) att mina marsvin ska (och är) vackra som de är när de går hemma och inte bara på utställning när de är fixade. Större delen av året är trots allt hemmadagar.
På crestarna är också cresten viktig, centrumet ska vara litet och cresten placerad väl. Jag tycker att cresten är lite lurig ibland för den kan se helknasig ut på ungmarsvin men med åldern rätta till sig riktigt bra.
Allra viktigast är att marsvinen i min avel tilltalar mig, en rasstandard är jättebra och något att sträva mot men jag tror att alla uppfödare själva har en bild av hur de vill att deras variant ska se ut.
På bild min vackra Abicos Lilla Björn, ett dygn gammal på bilden och tyvärr saknas nyare. Hon blir bara finare och finare :)
Hanna
Kul tråd tycker jag, så lägger till ett litet bokmärke åt mig själv :)
Puttar lite och hoppas på fler inlägg i denna tråden. Mkt intressant läsning! :)
Mvh Majéla på Mollertons www.mollertons.n.nu