Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1151 ggr
gickan87
0

Ryckande andning, rossel

För ca 5 veckor sedan så drabbades min ena hona av någon slags förlamning i bakbenen som upphörde efter 2 dygn. Efter det fick hon en ryckande andning, hon liksom drar ut huvudet vid inandnig tror jag. Var till vet. igen och då hördes lite missljud från övre luftvägarna. Hon fick en engångsdos baytril. Hon hade även 0.5 i feber men det kan ha berott på stressen också. Nu har det gått ett par veckor och hon är sig själv, ligger gärna och vilar mycket men är med och springer när det vankas mat och gottis. Men nu ikväll hörde jag att hon lät konstigt när hon åt sina grönsaker, ett lite rosslande ljud. Någon här som vet vad det kan vara? Tuva som går med dräktig hona gjorde ett konstigt rosslande/mumlade ikväll när hon gick och ritade bland spånet efter de sista matresterna. Kan det vara något smittsamt?

MVH Erika :)

gickan87
0

Har varit till vet nu. Baytril i 10 dagar, men vet var rädd för att det aldrig kommer försvinba då marsvin tydligen är väldigt fast för luftvägarna?

MVH Erika :)

millib
0

Om det kom när hon bökade i spånet, kan det vara spånet då som hon reagerar mot? Vissa är ju känsliga mot spån som kan damma.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/