Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1007 ggr
Zella
0

En eller två burar

Jag vill köpa ett eller två marsvin till och undrar om det är bäst att ha mina två hanar plus en eller två pojkar till i en stor bur eller de två jag har i en bur och två nya i en annan. De två jag har nu bråkar ibland men de är mycket mindre än det var bara för en månad sen.

Jag kan inte skaffa nya för en i slutet på sommaren och då kommer de jag har att vara ca 9-10 månader. Är chansen stor att de bråkar om jag sätter de plus en eller två hanar till i en bur. Jag har tänkt att bygga en ny bur och vill inte behöva bygga om, så jag vill vara ganska säker på att de kommer att fungera(även om det aldrig går att vara helt säker). Så anntingen bygger jag en stor bur eller ett burskåp med två våningar så de bor på två och två.

Min ena hane (Ludde) är väldigt lekfull medans min andra (Rufus) är lugn och vill mest äta eller sova och är inte alls social. Jag tänker att det kan vara kul om Ludde får någon som han kanske kan leka med och Rufus kanske kan få vara mer ifred om det finns fler marsvin att busa med, för han blir ganska irriterad när han aldrig blir lämnad ifred.

Oj vad jag har babblat på. Så jag kanske skulle återgå till frågan bör jag ha alla (3 eller 4 st) i en bur eller ha de två jag har i en och köpa två och ha de i en?

Annna
0

Risken finns ju att de marsvin du har nu börjar bråka om du köper en hane till och sätter in, för att det blir oordning i rangordningen.
Men de kommer ju troligen att lugna ner sig efter ett tag, då oron har lagt sig.

Den erfarenheten jag fått av att ha hanar i stora grupper är att det är mycket lättare att ha dem till sammans om de har en stor yta att röra sig på, eftersom de då inte tvingas "sitta på varandra".
Så om du bygger en stor bur, typ en liggande bokhylla, så tror jag att det hade fungerat bra med att ha dina två hanar + en ny.

Sen fungerar det ju jätte bra att ha dem 2 och 2 också, så det är ju helt upp till dig, du känner ju dina marsvin bäst:)

FeliciaS
0

Om du ska köpa fler marsvin tycker jag att du ska köpa två kullbröder på ca 6 veckor. Marsvin är ju flockdjur så jag tycker verkligen att de borde få bo i samma bur, alla fyra. De kommer ändå känna varandras lukter m.m annars. Att du har en tillräckligt stor bur är viktigt, 150*90, 160*70 eller något sånt… Sedan kan det ju hända att de inte går ihop, men vänj de långsamt vid varandra så borde det gå bra. Speciellt när det är två bebisar som kommer till flocken :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Zella
0

#2 Menar du att de ska bo i två burar först och låta de träffas på golvet först. Sedan låta de flytta ihop när de vant säg lite vid varandra. Kan man om man har en ny bur sätta ihop de direkt? När ingen har varit i den tidigare så luktar den ju inget av de "äldre" marsvinen.

Hur viktigt är de att de kommer från samma kull. De jag har nu kommer från djuraffär och de bodde i olika burar, men de bråkar som sagt lite. Skulle vara kul att ha lite olika sorter men jag vill ju inte att de ska må dåligt och så. Det är viktigaste är att de mår bra!