Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 966 ggr
Teddymarsvinet
0

Magsjuk?

Hej!

Alldeles nyss (typ 2 min) så såg det ut som om mitt marsvin fick ''kvälvningar'' & skulle spy? Men det kom inte upp något. Nu ligger hon i sitt hus. Kan det vara att jag gav henne en liten bit med vattenmelon igår kväll? Jag har ju för mig att marsvin ska kunna äta det utan att bli sjuka. Eller satte hon bara lite hö i halsen? Hon åt nämligen lite hö & sedan kom det.  Nu sitter hon och tvättar sig, hon ser frisk ut. Men kan detta vara en allvarlig sak?

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Fridaaaa
0

Vattenmelon kan marsvin äta ja men inte skalet :)
Kan ju satt hö i halsen, hänt mina när dem ätit för fort, då hostar dem till några gånger.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Teddymarsvinet
0

#1 okej, jag såg nämligen att hon hade gnagt ganska djupt ner på vattenmelonet, då hon åt nog lite skal. Men är det farligt? o:

/p>

Fridaaaa
0

#2 Vet inte hur farligt det är men man ska ej ge skalet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
2

Mina marsvin får alltid rubbet på vattenmelonen, alla älskar både det röda, det vita och det gröna. Endast 2 skalar av yttersta skalet själv som de lämnar kvar sedan.

Jag skalar heller inte gurkan/äpplet/päronet/annan frukt med skal innan marsvinen får det utan sköljer av.

Allt är besprutat nu för tiden om man inte köper kravmärkt, och än lever både vi och djuren. Jag har aldrig sett någon bli sjuk eller dö som konsekvens av att ha ätit något besprutat.

Teddymarsvinet
0

#3 Okej.

#4 Då vet jag det! Så skönt att höra. Nu äter hon & piper som en liten glad gris igen! Antagligen så satte hon nog bara lite hö i halsen? :)

/p>

isblixt
0

Jag har för mig att marsvin, precis som hästar, saknar förmågan till att kräkas. Det är säkert så att hon satte något i halsen och hostade till. Det kan låta och se rätt otäckt ut, ibland har mina ryckt till i hela kroppen. :)

Teddymarsvinet
0

#6 Alldeles nyss så  hostade hon 2 gånger när hon åt ett sallads blad! Vad kan detta vara? Hon har intte stått i drag & det rinner inte i hennes ögon eller nos. :/

/p>

_Charlie
0

#7 Du behöver absolut inte vara orolig, vissa marsvin är lite klantigare än andra och sätter i halsen oftare. Skulle du däremot höra att hon hostar/nyser upprepat flera gånger om dagen varje dag utan i samband med att hon äter, så bör det kollas upp. Så som du beskrivit det är det fullt normalt. :)

Teddymarsvinet
0

#8 Okej, ja hon är nog en liten klantig klumpeduns! Tack så mycket. :) Kände mig otroligt lättad!

/p>