Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1039 ggr
Michaela-N
0

Inspirering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle behöva lite inspireringstips för buren mina lånemarsvin bor i just nu. Den är inte så himla rolig men jag vet att det skulle gå att göra den bättre. Dom är inte i buren så mycket (bara på natten och om det regnar, annars är dom ute) men det vore ju bra med sysselsättning även då.

_Charlie
0

Jag tycker buren ser jättefin ut, och jag antar att kortet togs efter du hade städat och innan du hade fyllt på hö? ;)

För att aktivera mina marsvin använder jag ingen matskål utan jag häller deras havrehryn direkt i spånen, då går de långa stunder runt och bökar och letar efter maten istället för att sitta stilla och äta den.

Tomma toarullar kan man stoppa hö i och lite godsaker som gurka tex, då blir de peppade att få ut det goda i den och kan kämpa länge. :)

Michaela-N
0

#1 Jag lägger höet i matskeden så att det håller sig bättre, annars går dom dit och bajsar och kissar på det istället så det blir inget kul att äta :/ men det funkar bra med matskålen. Höhäck ska man ju inte ha, men det hade jag ännu hellre haft :) fast vist är den nystädad, hade inte lagt in grönsaker än. Tack, ska testa tipsen!

_Charlie
0

Då hade jag skippat matskålen och lagt en stor hög mitt i buren så lär de aktiveras eftersom de älskar att springa runt och igenom höet och busa. :)

Eulwen
2

Men hur får höet plats i matskålen? Det blir ju jättelite hö.

Michaela-N
0

#4 Ja precis, det blir inte så mycket. Fyller på den flera gånger dagligen istället, så det aldrig är tomt i skålen Skrattande Mycket fräschare!

_Charlie
0

Men hur gör du när du åker hemifrån och på natten? Det höet måste ju behövas fyllas på en gång i halvtimmen?

Eulwen
0

#5 Aha, lyxigt. =)

Michaela-N
0

Nej, så mycket äter de inte av höet. Det finns alltid kvar när jag vaknar på morgonen. De sover ju också på natten, och på dagen är jag hemma. Däremot är det en strykande åtgång på grönsaker, jag lägger in en morot typ varannan timme Flört

_Charlie
0

#8 Oj! Men du, en morot varannan timme är jättegalet, och antagligen anledningen till varför de äter så lite hö att en matskål hö kan räcka hela natten. De ska äta 80% hö och 20% grönsaker/pellets. Det är inte bra att de äter så mycket morötter, prova att ta bort morötterna och bara ge en halv om dagen ihop med ett par blad vitkål, inte mer än det, resten ska de äta hö och höet ska de knapra på i princip hela sin vakna tid. :)

Michaela-N
0

#9 Men pellets var inte nyttigt läste jag här, så nu får de ingen pellets.

Men tänk på att de är ute större delen av dygnet… Och då äter de gräs, med olika grönsaker, bland annat kål och morötter (mycket c-vitamin)

Tar ut dom vid 10, och tar in dom vid 20-21 ungefär. Så då kanske dom är mätta på gräs, har ju knaprat hela dagen.

(Varannan timme är överdrivet Flört, därav smileyn)

_Charlie
0

#10 Lite pellets är nyttigare än överdrivet med morötter varje dag. ;) Nej alla ger inte pellets medans andra gör, jag ger mina havregryn varje morgon.

Gräset innehåller mer c-vitamin än morötterna gör, så äter de massa gräs om dagen behöver du inte ge dom mer grönsaker. Men är de ute hela dagarna bör de ha hö i sin betesbur också.

Marsvin blir aldrig mätta på det viset att de håller sig länge utan mat. Deras tarmar är väldigt korta i jämförelse med våra tarmar som är gjorda för att behandla maten under många timmar. :) Därför får höet aldrig ta slut.

Om du ändå vill ha i matskålen skulle jag skaffat fler matskålar, alternativt en större matskål.

Jag har 9 marsvin som går 2, 2, 2, 3 i sina burar. De delar på 1 kilo grovfoder på kvällen, alltså ca 250 gram i varje bur, och det är i princip slut när jag stiger upp på morgonen.

Michaela-N
0

#11 Men höet tar aldrig slut?

Kan vara för att det är dåligt hö också. Inte gammalt men inte så där jättegott. Dom får Vitakrafts packade hö. När vi hade våra marsvin så köpte vi stora säckar med hö som inte var (glömmer ordet) packeterat så hårt, och det gillade dom jättemycket, och då gick det åt mycket mer hö. Då hade jag ingen matskål eftersom de inte kissade och bajsade i höet.

Det är ialla fall inte så där "fint" hö som våra marsvin fick. När påsen tar slut ska jag köpa riktigt hö åt dom!

_Charlie
0

Nej när jag hade hö märkte jag också att det var skillnad på åtgången mellan bondehö och vitakrafthö, men de åt ändå ca 1 kilo hö om dagen. Om marsvinen inte ens äter upp en matskål hö under en hel natt är något fel tyvärr, det är inte normalt eller hälsosamt alls. Sagt med all välmening!

Michaela-N
0

Hmm ja det är inte mina marsvin så jag har ingenting att jämföra med förutom mina tre egna.

Jodå, de äter upp några matskålar! Jag fyller på två gånger när de kommit i buren igen, sen fyller jag den jättemycket så de har till natten och sen på morgonen är det mesta slut, och då kommer de ut igen.