Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbilderfilmer
Läst 1792 ggr
[Lilly-ette]
3

Matdags [Bilder]

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Matar mina grisar på morgonen istället för på kvällen och såhär kan det se ut!

Grönsakerna varierar alltid varje dag! Min bas är alltid vitkål, romansallad, gul paprika och en till sallad (den vita) som jag nu inte minns namnet på! Suck på mig! Som idag blev det också stjälkselleri och det älskar mina grisar, speciellt bladen!

Det blev också både morötter och äpple idag vilket mina älsklingar inte får varje dag då det är så sött! Bra så ni vet! ;)

Annars får mina grisar pellets blandat med havregryn varje dag, vilket jag märkt är väldigt poppis! =) Fyller på nytt hö och nytt fräscht vatten såklart!

Hur utfodrar ni era grisar? :)

[Lilly-ette]
0

Lilla Kitsune <3

[Lilly-ette]
0

:)

[Snuttegris]
0

Åh vilken nyttig och stadig frukost. Mycket söta masfisar <3

[Maijah]
0

Mina är också helt tokiga i Stjälkselleri!

Söta flickor!

[Lilly-ette]
0

#3 Jag tackar så mycket :) jag försöker alltid variera så att dom inte får samma sak varje dag. #4 Ja det är väldigt poppis, kitsune älskar bladen och Kawa i sin vitkål. Skönt o veta att man ger en bra frukost då jag är ny på det här med marsvin. Kitsune och Kawa är trots allt mina absolut första grisar! :D

Lindblom7
0

Jag har skött om min kompis marsvin när hon har varit borta (men det var några år sedan) & då gav jag endast ett salladsblad & en liten gurka! (som min kompis sa att jag skulle ge)

Ska marsvin ha så mycket mat? :) Eller det är säkert normalt.. :3 Men somsagt, jag gav inte så mycket..

[Snuttegris]
0

#6 Marsvin ska ha c-vitaminrika grönsaker som vitkål, grönkål, blomkål, paprika, morötter, Kirskål, rotfrukter (inte potatis), med mera. Men man får se upp med att inte ge för mycket av tex paprika, apelsin och andra syrliga frukter och grönsaker då det kan ge mun och nos-svamp.

Tyvärr så består vanlig sallad och gurka mest bara av vatten, det har inte så mycket näring eller c-vitaminer i sig. Men gott som godis :)

Marsvin skall ha 80% hö och 20% c-vitaminrika grönsaker :)

Ta inte detta som något påhopp nu, utan bara lite info om vad marsvin skall äta :)

Lindblom7
0

#7 Nejnej, känns inte som ett påhopp! :) Det är bara bra att ni/du förklarar för mig hur mkt mat dom ska ha, samt vad som är bra/nyttigt! Men blev lite orolig eftersom jag nu insåg att jag gett min kompis marsvin för lite mat :s

[Lilly-ette]
0

#6 Anledningen till att mina grisar får så "mkt" grönt är att de gör av med energin. Jag försöker få upp Kitsune i vikt också då hon är så extremt liten. Mina grisar äter inte allt på en gång ska jag tillägga utan de äter lite på morgonen ochsedan jämt fördelat under dagen. Varje kväll plockar jag bort det som är kvarlämnat så buren håller sig ren och fin hela tiden :) Det jag ger mina kan tänkas vara mktför andra men det fungerar och grisarna mår hur bra som helst. Så ja, alla är olika..

Lindblom7
0

#9 Jaha, Så man kan ge ganska mycket så äter dom vad dom vill? :)

[Lilly-ette]
0

#10 Det beror helt enkelt på vad för marsvin du har :) vissa är mer matfriska än andra. Skinnys t ex måste äta hela tiden för att hålla värmen. Mina grisar är inte så glupska och tar god tid på sig att äta utan att känna stress att maten försvinner. Men om man vet att individen har lätt att lägga på sig vikt så får man vara mer noggrann och försiktig med vad man ger o vilken mängd. Så det beror helt enkelt på individen :)

Lindblom7
0

#11 aha. Okej :)

[Lilly-ette]
0

Jag vill påpeka att jag inte är en expert angående marsvin.. jag har endast haft mina i en dryg månad och har fortfarande mycket kvar att lära!

Såhär gör jag med maten/utfodringen och ville helt enkelt dela med mig Skrattande

Ni andra får jättegärna bomba denna tråden med foton på hur ni gör när det är matdags för era grisar, vad ni ger osv.. alltid lika roligt och intressant!

_Charlie
1

Det ser ut som världens kalas! :)

Problemet om man ger så här mycket grönsaker varje dag är att de då väljer grönsakerna framför höet eftersom grönsakerna är godare. Den mängden grönsaker som är på bilden täcker troligen 10 marsvins dagliga behov av grönsaker.

Om 2 marsvin då sitter och knaprar så här mycket grönsaker varje dag, tar det upp massor med viktig plats i magen som egentligen skulle funnits för höet.

Grönsaker ska bara ges för att täcka vitaminbehovet, därför är det bättre att välja en grönsak med mycket högt c-vitaminsinnehåll och ge en liten bit, så att de äter sig mätta på höet i stället.

Tex täcker en liten kvist persilja marsvinets hela c-vitaminsbehov.

Om marsvinen behöver gå upp i vikt eller gör av med mycket energi är det bättre att servera något mer energirikt kraftfoder, tex en skål havregryn om dagen. :)

[Lilly-ette]
0

Huvudsaken är att mina grisar mår bra - det är det absolut viktigaste för mig! Såg på bilderna att det ser mycket ut, vilket det egentligen inte är. Det ser inte heller ut sådär VARJE dag, jag varierar med både olika grönsaker och mängd då det lätt kan bli för mycket.

Mina donnor smaskar hö nästan hela tiden också så jag ser inge fel med min utfodring.. bra med feedback ibland men ibland kan det bli mycket "Jag har mkt mer erfarenhet och df vet jag bättre än dig" attityd härinne vilket stör mig. Alla gör trots allt olika och vänligen respektera detta.

Jga tittar mycket på youtube videos om marsvin också. Där finns det videos där folk utfodrar sina marsvin med det DUBBLA jag ger och ännu fler grönsakssorter. Det däremot är skrämmande, jag är inte i närheten med min utfodring.

Så länge mina donnor mår bra så kommer jag fortsätta utfodra på detta sättet.. skulle jag märka skillnad att de t ex slutar äta sitt hö helt och hållet så kommer jag självklart tänka om och ge mindre. Men som sagt; alla är olika och såhär gör jag.

Framförallt; mina grisar mår jättebra!

[Lilly-ette]
0

Ville bara visa hur det ser det ut i buren mååånga timmar efter utfodringen! :P Mina donnor vräker som sagt inte i sig allt på en gång Glad

flocken
0

Vilket lyx liv :)

Mina får grönsakerna på kvällen. Annars äter dom inte hö. Men alla djur är olika & tur är väl det Glad. Har inga småttingar längre så just nu har vissa lagt på sig runt midjan & rumpan ist. Bantning pågår.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
0

Vilen buffé! ;)
Mina får det på helgen som helggott eller när vi haft tacos, då får de grönsaksresterna hehe :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.