Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1143 ggr
carsbo
0

varför?

Jag förstår inte en sak.varför har inte djuraffärer regler för hur gnagarna i,affärern ska skötas? Jag är i holland nu o har gått in i två djuraffärer här.den ena verkade ok,de hade hö o ligga på o äta. Men så gick jag in i en annan djuraffär idag,vad jag fick se där var två små marsvin i en rätt liten bur,utan hus,utan sysselättning,på ett underlag som bestod av stora träflis bitar,å värst var att de inte hade något hö alls.inte ens ett strå.det enda de hade i buren var en bajslåda o,en matskål med något som såg alldeles för stort ut för en marsvinsmun. För marsvinens skull tog jag modet till att fråga varför de inte hade något hö.till svars får jag att han fyller på hö varje morgon men att de äter upp allt så fort.jag ssvarade då ok,för marsvin måste alltid ha tillgång till hö för deras tarmars skull.fick till svar,ja det behöver du inte berätta för mig jag vet det. Jaha tänkte jag,vafan har de inte det då??men jag såg det inte värt att fortsätta fråga då mannen verkade vara en sån som skiter i hur djuren mår,utsn hur mycket cash dom finns i det. Jag fattar inte varför man låter djuaffärerna hålla på såhär?varför anses gnagare o andra amådjur ha så lite värde?varför är en hund eller hästs välmående viktigare än hamster/kanins/marsvins? För där är det mycket striktare regler.hur mångs ladugårdar har fått stängas ner för deras min.mått för kor,där det handlat om 1 cm mellan båsen? Hur många stall har förlorat sina hästar bara för att taket var 1 cm för lågt?på ett ställe där hästen inte ens står? Men att marsvin o smådjur behandlas som pengar,inte som levande varelser,det är ok? Blir rent av arg hur de håller på o rekomenderar hit o dit om lönger o skit som inte alls stämmer.finns säkert bra djuraffärer,all ära till er. Men övriga borde få skärpning!

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Creation
0

Jag har också mycket svårt för djuraffärer. Det värsta är väl nästan att de oftast köper in djur från djurgrossister, som har rentav vidrig djurhållning. :-( Det gör riktigt ont i hjärtat. Lägger man till spridningen av felaktig information, fel könsbestämning och fel djurhållning… det är mycket som man ser gå snett i dåliga djuraffärer. Det är tråkigt att de ska få agera som förebilder för många marsvinsköpare.

Jag vet inte vad för djurskyddslagar de har i Holland, men lyckligtvis kan man ju anmäla en svensk djuraffär som har sådan djurhållning. Den där djurhållningen bryter ju mot svensk djurskyddslag på flera punkter.

Sen är det tråkigt nog svårt att förhindra resten av bristerna som kan finnas hos en djuraffär, men något kan ju bli bättre åtminstone.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

carsbo
0

#1 tack för ditt svar Glad ja verkligen. jag vet inte heller hur de har det i holland, men hoppas för djurens skull att de har liknande djurlagar..

men om man då rapporterar in en djuraffär i sverige, åker det verkligen ut någon o kollar? eller skriver de ett brev först vilket gör att djuraffären drar svansen åt sig o skärper till sig, för att återgå till det normala efter ev. besök?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights