Cherryeye?
Hej, pluggar till veterinär och tror jag kan hjälpa dig… Ditt marsvin ser ut att ha drabbats utav cherry eye. Det brukar inte påverka ditt marvin speciellt mycket, inte heller ge obehag. Det finns 2 två typer av cherry eye, en "försvinner" och en stannar kvar. Men som sagt, dessa e inte farliga för djuret och de gör inte ont. Det kan också vara ett s.k. fatty eye, inte heller detta går att bota men gör inte marvinet någotobehag. Fatty eye är ärftligt, men kan också orsakas av övervikt. I vilket fall, gör såhär: Ta en tops och försiktigt badda Jocelns ögavita/tårkanal. FÖRSIKTIGT! Låt henne vila i buren och ge det någon/några dagar. Ser du att hon blir sämre(slutar äta, sitter still, inte är sig själv, o.s.v. ta henne till veterinären) Man brukar operera detta på hundar, men inte på marsvin då de är avsevärt mkt mindre. Hur som helst, min lilla gris hade cherry eye och baddade i koksaltlösning, detta försvan under natten. Om det nu e så att det inte försvinner, men hon fortfarande e pigg o glad, äter, dricker och skiter som hon ska så är det ingen fara. Cherry eye påverkar inte hennes levnad, detta brukar bara ge poängavdrag på utställningar ;)
Bra att hon blev bättre :D
Vad bra att hon blev bra igen :)
Eftersom ni är inne lite på ämnet cherry eye och fatty eye vill jag passa på och fråga om det någonsin kan bli dödligt på marsvin? På dvärghamstrar är det dödligt om det är den röda varianten, har själv fått avliva 3 stycken pga av fatty eye, annars exploderar deras ögon för det fortsätter bara växa väldigt fort. Men det är väl ofarligt för marsvin om jag förstått det rätt? Undrar lite varför det skiljer sig så mellan djurslagen.
Mvh Alicia.
5 - nej det är inte farligt på marsvin som tur är :)