Fall, Ryckningar
Jag har ett burskåp där mina hannar bor och jag sätter för kompost galler så att ingen ska få för sig att hoppa ut.
Nyss när jag skulle ge marsvinen morot satt inte kompost gallret riktigt fast och från buren högst upp hoppade min ena hane Pelle ner. Undersökte honom och såg att han fått ett hack i läppen och en tand som sitter löst men som inte går att ta bort.
Bad min mor hålla honom medans jag fixade med en morötterna och då fick han som kramper i kroppen. Någon som vet vad det kan bero på? Är väldigt orolig för min lilla grabb, Just nu sitter han glatt och äter riven morot och sallad utan problem.
Är inte så erfaren av just sådana skador. Men jag tycker att du borde kanske kolla upp det med en vet? Du kan ju alltid ringa & fråga om skadan på en ''hjälp telefon'' så får du de vad vetrinären har att säga.
Verkar han ha ont i munnen när du är där & ''pillar''? Testa ge han en hård morot & se vad han gör. OM han försökar äta den, men släpper den osv.
Stackars liten, men lycka till! (:
# Nej han verkar inte ha ont och även fast ena tanden är blodig och sitter löst knaprade han glatt i sig den utan problem. Men jag är mer orlig för rykningarna/kramperna
#2 Ja, kan förstå det. Det kan vara en hjärnblödning. Men du ska inte lite på att jag säger rätt. Hur ser kramerna ut? Ägde nämligen en kanin som fick en hjärnblönding eller en stroke. Så han rullade runt på golvet med kramper i hela kroppen & inte kunde resa sig.
Så far det inte för Pelle utan det var "lättare" Ryckningar vet inte hur jag ska förklara.
#4 Okej, ring till en bra smådjurs vet, den vet säkert.
Om det e en hjärnblödning kan det gå illa men ditt marsvin kan återhämta sig. Dock får du behandla honom som en bäbis (mata för hand, o.s.v. om den skulle "bryta ut") Om inte annat kan det vara ryggraden? Sitter en hel hop med närver där…
Ring veterinären.
Det varade bara en kort stund och var nästan direkt efter fallet. Han är hur pigg som helst nu och det har inte hänt igen. tror ni ändå på hjärnblödning? Har klämt igenom honom och han reagerar inte alls så han verkar inte ha ont någonstans.
Ifall dom faller och slår i huvudet ordentligt så kan dom få som ett epelepsi anfall nästan, det är hjärnans sätt att skydda sig från att bli skadad.. Ring vetrinären med en gång för han kan ha fått en hjärnblödning och sådant brukar visa sig först efter ett par dagar genom aggresivitet, ändrad personlighet osv..
Nu kände jag att jag lät väldigt otrevlig men hoppas du inte tar det så! :) Hoppas verkligen inte att det är något allvarligt men åk till vet för säkerhets skull så du vet till 100%
#8 Tycker inte alls att du lät otrevlig på något vis :)
Tack så mycket för hjälpen ska ringa vet så fort jag vaknar imorgon.
Någon som vet vad dom kommer att göra för att få reda på om det är en hjärnblödning?
#9 Vad bra! :) om det är en liten hjärnblödning så kan det läka ut av sig självt annars vet jag inte om dom kan göra så mycket åt just hjärnblödningar på så små djur faktiskt! Har haft både häst och hund som fått hjärnblödningar och tyvärr fanns inget att göra för nån av dom så dom fick vandra vidare, men med båda dom så gick det såpass långt också då vi inte såg när dom fick "skadan" som orsakade hjärnblödningen. men det hoppas vi verkligen att det inte är så med din lille filur! Har han haft tur och inte landat alldeles för illa så kanske det bara var tanden och munnen som fick smällen och då kanske han får lite antibiotika för att förhindra att han får nån infektion eftersom det sitter i munnen! :)
Jag skulle faktiskt inte åka in till vet varesig på dagtid eller jour för en misstänkt hjärnblödning annat än om marsvinet var så dåligt att det behövdes avlivas.
Jag tror inte de gör något som skulle göra någon skillnad för marsvinet vid en hjärnblödning.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#11 Jag känner samma sak. Att lägga ut en massa pengaar på en undersökning som inte kommer leda någon vart känns inte rätt när dessa pengar kan läggas på annat så som veterinär vård för något som går att åtgärda. Blir han dålig blir det avlivning.
Idag lossnade hans anda framtand så nu har han bara tändena i neder käken och kindtänderna att tugga med Så just nu serveras allt rivet och Pelle mår som en kung ;) Han är super glad och pigg och äter som ett monster, När han tittar upp ur matskålen har han morot på huvudet. Så jag tror inte det blev någon större skada. :)
Tyckte ni skulle få se en bild på marsvins grabben som gör allt för lite morot även om han måste hoppa från en bokhylla >.<
Vad skönt att det gick bra med killen! :) Så söt han var! :D