Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1440 ggr
Teddymarsvinet
0

Arg på annons!

Ursch.. Jag mår så dåligt när jag tittar på blocket & ser annonser där det står ''bur ingår 95x45, 2 marsvin, hus osv'' . Tycker att en bur för 2 marsvin inte skall vara så liten. Eller tar jag helt fel?

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Michaela-N
0

Nje, jag vet inte, min bur var 100 X 54,5 X 45 cm dvs inte så himla mycket större än buren i annonsen, och jag tycker inte att det gör så mycket. De sover ju ändå största delen av tiden, de ska ju rastas och motioneras utanför buren. Däremot är det absolut minsta laget.

Fridaaaa
3

Buren är godkänd för 2 marsvin så dem gör inget fel.
Men ja jag tycker det för lite igentligen. Jag har ingen bur under 120x50 till mina, eftersom hus osv ska få plats

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
1

100x50 är tpm godkänt för 3 marsvin. Visst ska man alltid ha så stort man kan, men 100x50 tycker jag är helt ok för 2. :)

Aristarcos
0

hade blivit uppörd av hamster bur det finns faktiskt de dom använder dem till marsvin visst är den inte stor men dock laglig….

Teddymarsvinet
0

Jo,  jag vet att det ä lagligt. Men jag tycker inte att marsvin skall bo så smått :/ Håller just nu på att bygga en bur på 180x60. Lite smalt men väldigt praktisk & bra. De rastas självklart utanför som du säger #1.

/p>

badbrain
0

Jag har en stor bokhyllebur till mina marsvin. Men nu när vi var på semester fick jag ta den mindre med mig. Den är väl som häften av bokhylleburen. Jätefin och stor bur också!

Jag trodde marsvinen skulle tycka den var för liten för dom är vana vid större. Men tvärtom! De låg mer och gosade mer varandra, hade mindre att tjafsa om. Det blev en helt annan stämning!

[YukiOni]
0

Enligt L80 kan man ha hur många marsvin man vill i en hamsterbur, men tycker ändå båren ska vara MKT större än i annonsen >:(

Marsvin ska kunna ha möjlighet att röra sig och leka i buren, lägger in både bollar, tunnal och leksaker till mina grisar + att dom kan avskärma sig från varandra om dom vill, men det burmåttet, fy fasiken ._.

Teddymarsvinet
0

#7 Håller med dig, har tunnlar & bollar till min med. Sådan som man lägger ''godis'' i så dom får lite hjärngympa! Stoppar oftast i lite gurkbitar eller havre ;3

/p>

[YukiOni]
0

Samma här :3

Tycker att dom ska få vara marsvin, inte samlingsexemplar ._.

Fridaaaa
0

#7 Nej det stämmer inte.
2 marsvin får vara på en yta som är 0,3 kvm, minst 40cm bredd:
Alltså 75x40 eller större måste 2 marsvin har.
Hamsterburar kan vara mindre ;)

Här står måtten:

En hamster får ha mindre yta än marsvin, så finns mindre hamsterburar än vad det är lagligt att ha marsvin i.

Men jag personligen skulle inte ha 2 marsvin i en bur som är mindre än 120x50.
Bara i nödfall eller ha en hage tillkopplad i så fall.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
0

Om man är osäker på hur många marsvin man som allra mest får ha i sin bur kan man lätt kalkylera här.