Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1096 ggr
Cirrus98
0

Vill ej bli parad??

Hej! Det är så här att den 21 juli satte jag ihop min marsvins hona med en lånad hane. Han var på henne hela tiden dom första 3-4 dagarna. Hon sa nej. Kissa på han och sprang iväg och så. Men nu på ca 20 dagar så är han inte på henne någonting. Varför? Dom brunstar ju ca var 16 dag men nu har det gått 20 dagar och han har inte försökt para henne :-? Jag vill ju att det ska bli ungar!! Vad beror detta på? Tacksam för svar :)

godisgrisen
0

Antar att du inte suttit som klistrad vid marsvinsburen hela sommaren. FlörtDe har nog klarat av det i smyg någon dag du inte varit hemma. I bland missar man parningen.

Arinah
0

Har du varit där 24 timmar/dygn? ;-) De kan ha fått till det utan att du märkt något. Har du kollat efter "proppen"? Har hon brunstat om?

Du får kolla efter tecken på att hon är dräktig när det gått en tid. Passa under tiden på att läsa Artiklar och inlägg om avel och hur du minskar risker för komplikationer etc, exempelvis här på MiF:-)

Cirrus98
0

Okej. ne såklart har jag inte varit där hela tiden :) Men buren är i mitt rum brevid sängen så en del koll har jag haft. Är lite orolig också för honnan har gått ner cirka 60-70 g. Inte så bra. Vad beror det på? Dom får hö och grönsaker varje dag så förstår inte varför hon har gått ner :-?

Fridaaaa
0

Dem kan ju ha gjort det på natten, när du varit iväg, osv, går jättesnabbt:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
1

Här hade jag turen att se parningen på båda mina senaste kullar trots att de gick tillsammans under flera veckor. Och jag kan säga man har verkligen tur om man hinner se dom, högbrunsten och de intensiva parningarna skedde under ca 1 timmes tid. Så de har nog lyckats pricka in det under tiden du sovit eller varit iväg. :)

Förra gången gick hona+hane tillsammans under 5 veckor och jag såg inte ens minsta antydan till parning, ändå var hon dräktig när de särades.

Cirrus98
0

Okej Glad känns lugnare nu! Men efter hannen har parat honnan låter hennen hon va då eller försöker han para henne nästa gång och brunstar??

Linnet
2

Om honan blivit parad så brunstar hon ju inte igen.

Denna kommentar har tagits bort.
Linnet
2

Till alla som läst mitt inlägg #7 så vill jag nu förtydliga det och ändrar härmed texten till:

"Om honan är dräktig så brunstar hon inte igen" vilket var vad jag menade, uttryckte mig tydligen lite fel, men trodde att alla här var så smarta så att ni fattade att det var så jag menade.

Inlägget är redigerat då det hänvisade till ett numera borttaget inlägg.

Arinah
0

Till TS: Kan du inte sätta in bilder på de blivande föräldrarna? :-)

Inlägget är redigerat då det hänvisade till ett numera borttaget inlägg.

Cirrus98
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst :) Här är en bild på den blivande mamman!! Hon heter Mojmoj. En lite blyg men skuttig tjejFlört

Cirrus98
0

Och en bild på pappan! Lillla (håriga) Frej som är lånad från Grästorp. Super gullig hane som gärna är ute i det gòa gräset.

Cirrus98
0

En bild med föreldrarna också :)