Behöver hjälp!
Detta blir långt å jag tackar på förhand dom som orkar läsa det å kan komma med råd!
Känner mig lite maktlös nu…mina 2 honor e ju direkt inte bästisar. Men eftersom Juliette har gått ner lite i vikt sen hon kom hit å fortfarande inte ökar så blir jag orolig!
Fendi e en bitch av stora mått ( 6 mån ) det e hon som bestämmer i buren å Juliette ( snart 3 år ) e så lugn å snäll å bara går undan. Problemet e att Fendi motar bort Juliette vid maten…hon måste va först å få mest. Har senaste tiden tagit upp Juliette å ger henne kruskakligröt 2 ggr/dag hos mig på golvet ifred från Fendi. Men tycker inte att hon ökar i vikt ändå…jag har ju inte koll i buren 24 h/dag men jag ser till att Juliette får sina grönsaker å att hon äter hö.
När Juliette flyttade hit 1/4-12 så vägde hon enligt uppf. 1100 gr. När jag har vägt henne här så låg det i början runt 1000 gr men nu i ett tag har det legat stilla på 915-940 gr. Kan ju va en viss skillnad på våra vågar men hon har inte gått ner mer utan står stilla.
Funderar på om det hade hjälpt att skaffa en hona till för att få rätt på Fendi å ordningen i buren?? Va säger ni?
Många säger väl ju mer honor desto bättre eller en kastrat hanne… Jag har för det iallafall… men för riktigt tuffa honor tror jag eg. en kastrat :) Men jag har ju två glada pensionärs honor om inte annat ;)
Spontant känner jag att det är bra att hon står stilla på vikten istället för att gå ned. Vikt är så himla olika men att en hona ligger på en bit över 900 tycker jag känns hälsosamt rent generellt men det är så himla svårt att säga något egentligen…
Testa att sprida ut maten! Jag ger aldrig grönsaker i skål eller på fat utan har det som aktivering för dem, alltså sprider jag ut grönsaker i hela buren. Prova det om du inte gjort det tidigare, förhoppningsvis orkar inte Fendi hålla koll över hela buren.
Vad har du för inredning just nu? Testa att ställa ut husen så att de inte står mot väggen utan har utrymme mellan hus och burväggen, då får de extra gömställen.
Om du har möjlighet att låna en hona från någon som kan ta tillbaka henne om det inte funkar så tycker jag du kan testa att sätta in en till hona.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Vet du om det är så att Juliette rör på sig mer nu sen hon kom till dig?
# 1
Har oxå hört det = ) såg dina 2 tjejer…jättesöta! Känner lite att det blir för mycket här emellanåt dock. Nybörjare som vi e jag å dottern så skulle vi ju bara ha 2 systrar…men eftersom det va bror + syster fick jag snabbt köpa fler så vi har 4 nu = ) men står i valet å kvalet om att ta in en hona till eller kastrat då för Fendi behöver bli satt på plats…tycker så synd om Juliette = (
# 2
Ja hon e pigg å matglad så jag ser inget som skulle vara "sjukt" . Bra tänder å bajsen e normal mjuk å fin om magen…dricker dock lite sämre nu än va hon gjorde innan. Det slog mig inte förrän nu = ( kan det bero på nått speciellt? Hon får ju vätska genom grönsakerna oxå. Hmmmm….
Inredningen e så som du skrev…dom har varsit hus som inte står mot nån vägg…en lektunnel , 1 mystunnel, 1 myspåse å en myskorg. Hon älskar att ligga å mysa i nån mysform.
Ska testa sprida ur grönsakerna…men blir det inte snabbt läskigt/ruttet?
Men om man nu ska ta in en hona till…ska hon vara på nått speciellt sätt? Lite tuff eller mer åt det snällare hållet? Med tanke på hur Fendi beter sig.
# 3
Hmmm bra fråga…hon kommer från en uppfödare å har kanske inte vatt uppe så mkt där? Hon e inte typen som sprätter omkring å skuttar = ) älskar att ligga i sin myskorg/påse å lata sig men visst rör hon sig. När hon e ute så e hon mest oxå stilla…eller går försiktigt en runda men inte mer.
Det man kan göra är att lägga "blöta" grönsaker när man ger det, såsom gurka, melon, citrus mm i skålAR eller fat. Dvs 1 per marsvin och gärna på var sin sida buren.
Rotsaker kan man kasta ut lite här och var i buren för det håller sig fräscht länge :)
Sen kan ju vikten bero på om hon fick nå pellets eller dyl hos uppfödaren med.
Mina får havregryn när vikten svajjar :)
# 5
Okey då ska jag testa varsin matskål i varsin del av buren = )
Vet att uppf. ger Carriers pellets til sina marsvin…jag blandar fyrkornskross, havrekross, lite pellets å havregryn i en skål. Pellets använder jag Lottie eller väldigt lite Selectives pellets. Sen får hon kligröt 2 ggr/dag.
Hanen som vi köpte samtidigt vägde oxå 1100 gr 1/4 å han gick oxå ner lite i vikt i början men har sedan gått upp till 1087 gr. Tänker att det e väl omställningen av att komma till nya burkompisar å människor. = )
Sålänge man inte ger för mycket grönsaker ruttnar det såklart inte, vi plockar ur eventuella rester ur burarna. Jag lägger inga grönsaker på fat eller i skålar då jag inte ser någon anledning till det.
Det är jättesvårt att säga hur en eventuell annan hona ska vara. Men jag skulle nog testa med en snäll hona, inte högst i rang kanske men absolut inte lägst i rang heller.
Att hon inte dricker lika mycket kan ha med att göra att hon får mycket grönsaker av dig, då får hon, som du skriver, i sig vätska genom dem.
# 7
Funderar mycket kring det här med en hona till…Fendi Storbitch å yngst å så Juliette genomgo å så snäll att det finns inte!
Om man tar en snäll hona till…tuffar inte Fendi sig ännu mer då? Eller hur funkar det??
Okej, jag hade tanken att hon kanske rör sig mer sen hon kom till dig. Att det skulle kunna vara en anledning till att hon gått ner i vikt. För mitt ena marsvin Bella gick ner i vikt sen hon fick en ny kompis, hon rör mer på sig nu än när hon hade sin förra kompis som inte var lika sprallig som den nya. Och jag även gjorde om buren så de var tvungna att klättra lite för att få hö.
Men det låter som att Juliette inte verkar vara så rörlig då, så kanske inte är en anledning då. Hm, men som sagt. Det är ju bra att vikten står still på henne.
#8 Jag tänker som så att tar du en "kaxig" hona kommer de rangordna sig agressivt. Däremot skulle eventuellt en snäll hona (som ändå inte är ranglåg) kunna bidra positivt för att situationen helt enkelt förändras. Men jag vet inte, jag har aldrig haft sådana här problem så jag är osäker på hur jag hade gjort. Men ytterligare en "kaxig" hona hade jag inte satt in.
#10 hade nog försökt få tag på kastrat, då hon är så ranghög för att försöka få det att fungera så skulle säkert hannen fixat problemen.
# 9
Jag vet faktiskt inte hur pass rörlig hon va hos uppfödaren…men hon har större yta hos mig plus massa gömställen å myställen å lektunnel osv.Men jag tycker hon ser smalare ut vid bröst/skuldror/rygg. Men mjuk å fin vid mage å ingenstans där hon verkar ha ont. = ( tror tyvärr det beror på Fendi å att hon inte låter Juliette komma till riktigt när hon vill.
# 10 & 11
Ja hmm…lite svårt det här…e ju fortfarande novis inom marsvin å deras beteende = /
Ska göra en ny bur/hage till tjejerna snart…typ Billybokhylla ( 200 x100 cm ) å hoppas det kanske kan bidra till att det kanske blir lite bättre. Kanske bäst att satsa på en kastrat?
Det bästa hade nog varit en vuxen, stabil kastrat som nämnts, eller en hona som min Elsa. Hon är stabil, lugn, trygg och rättvis och har "rehabiliterat" flera bråkstakar. Tyvärr börjar hon bli gammal nu, annars hade du kunnat låna henne ett tag.
Kastrater är ju tyvärr rätt svåra att få tag i eftersom det är en ganska riskabel operation plus att man måste vänta länge innan man sätter en nykastrerad hane med honor.
Äldre honor omplaceras ju ibland så det går kanske att finna en Elsa någonstans?
# 13
Ja har inte lyckats hitta nån kastrat = ( verkar vara skitsvårt!
Lutar nog mer åt att skaffa en hona till. Men hur funkar det med att skaffa en " lånemarsvin/fredsmäklare" ?? Går det inte tillbaka till Fendis bitchighet när lånemarsvinet flyttat tillbaka å Fendi å Juliette blir ensamma igen?