Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 6290 ggr
Rappen93
0

Aktiveringstips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett marsvin här hemma som verkligen skulle behöva lite att pyssla med. Därför undrar jag om ni har några bra tips på hur man skulle kunna berika hans bur!

lillamarsvinet
0

man måste ha två marsvin efetrsom att dom är flockdjur:)

men jag har hö i en av "hörnen" i buren som mina grisar älskar att ligga i och samtidigt äta av:) ligger höet i huset?^^

♥kram Linnea♥

carsbo
0

ja som ovan säger, skaffa ett till marsvin. de är flockdjur och därav är det lag på att ha två.

kvistar är bra att gnaga på som du gett, å tips som jag använder mig av är att sprida ut grönsaker istället för att samla allt i en skål. större bur kan automatiskt ge mer yta att springa på, om ni har möjlighet till det.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Rappen93
0

Eftersom jag är djurvårdare vet jag att de är flockdjur och behöver sällskap, men han går ihop med kaninerna på dagarna ;) Dock är det för kallt för honom på nätterna, därför bor han inomhus. Tycker dock att han behöver en bra burberikning även när han är inne!

Har inte möjlighet att ha en större bur när han är inne på nätterna. Den han har nu är en större kaninbur, så han har yta att röra sig på ;)

Fler tips? Gör inget om det blir många, jag tycker man ska förnya berikningen då och då!

carsbo
5

#3 är du djurvårdare så vet du om att kaniner o marsvin tillsammans inte är tillräckligt. kaniner o marsvin andvänder inte samma språk. vill du ha fler motiv varför man inte ska ha kaniner o marsvin tillsammans så kan du söka runt här på iFokus, finns tusentals trådar om varför inte.

jag vill inte vara elak eller någonting, men det är för marsvinets skull jag säger detta. skaffar du ett till marsvin kommer de kunna aktivera varandra, för du har redan gjort det väldigt fint i buren med grenar o hus me hö osv. :-)

_Charlie
4

#3 Inte för att vara sån men flockdjur är inte likamed behov av att vara ihop med andra djur oavsett djurslag utan behov av att leva tillsammans med djur av samma art. Enligt djurskyddslagen måste marsvin leva ihop med minst en annan artfrände, att på dagtid vara med kaniner och på nattetid vara ensam räcker inte.

Marsvinet kommer automatiskt bli mer aktiv och få ett berikat liv i samma stund han får återförenas med sin egen art igen. :)

[AmandaO]
0

Något som jag finner som väldigt bra aktivering är att gömma en godsak i en toarulle, liksom sätta fast det. Djuret får kämpa lite och sedan blir den belönad när godsaken äntligen trillar ut :)

Dom ser otroligt söta ut när dom försöker klura ut små lösningar på hur man får ut det smarriga där inne :) Testa det, billigt och bra. Toarullar har ju alla hemma liksom :)

pinku
0

Jag rekommenderas rör! Olika sorters plaströr eller rör av typ tyg. Mina grisar gillar iaf det!

Fridaaaa
1

#3 Kaniner räknas inte som sällskap, ska du som djurvårdare veta. Marsvin ska bo med andra marsvin, en artfrände. Står tydligt i lagen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Teddymarsvinet
0

#7 Jag håller med. Jag har olika plaströr som är genomskinliga. Snea som raka! De älskar att springa igenom eller att putta på det genom hela buren. :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

[SuZu]
0

Stor och rymlig bur där marsvinen kan springa runt är jätteviktigt! Bor marsvinet i en förliten bur blir den lätt överviktig, skaffar dåliga ovanor eller börjar helt enkelt må dåligt :/

En annan viktig sak är en marsvinskompis, precis som många andra påpekat härinne! Marsvin ska inte behöva tvingas bo ensamma, de mår verkligen jättedåligt av det och du får en så mycket lyckligare gris om den har sällskap av en annan gris.

Jag aktiverar mina med att sprida ut maten i olika delar i buren, det gillar mina tjejer jättemycket! Jag har oftast en stor tuss med hö i ena delen av buren där grisarna både äter och leker! Jag flyttar runt inredningen varje gång jag städar buren för att det ska vara nytt och roligt för dom!

Inredning som är stimulerande för marsvin och som jag använder är pvc-rör, finns att köpa på biltema - är skitkul och dom älskar det! Olika hus är jättebra, gärna ett lågt så att grisarna kan hoppa upp och kika lite. Det tycker mina jättemycket om Glad

Teddymarsvinet
0

#10 Jag sprider runt grönsakerna & flyttar inredning när jag städar också! Tänkt vilket sammanträffande alla marsvins ägare kan ha.  Glad

/p>

[SuZu]
0

#11 Det är nog många som gör.. fast spridandet av grönsakerna började med för inte alls så länge sen. Har snappat upp massor härifrån enda sen jag skaffade marsvin! Kitsunes uppfödare fick jag tips av att skaffa pvc-rör ifrån Biltema vilket har varit riktigt uppskattat här hemma.. Glad Om det blir större bur senare så kommer jag defenitivt köpa hem fler sådana rör, marsvinen älskar dom!

amanduss
0

Fast som de flesta härinne har sagt att de behöver en artfrände stämmer INTE ALLTID! 
Mitt marsvin visar sig för svag för att gå med andra marsvin/Djur ,vet inte hur många gånger jag har testat med olika marsvin , både hanar och honor - alla har börjat bråka med honom , för han är för svag för att säga ifrån , inte sjuk , bara visat sej svag och försöker springa iväg från alla, aldrig säger han ifrån tillbaka. Har oxå vart i kontakt med uppfödarn om det.
Så det sista marsvinet jag hade ihop med mitt var det sista!
När jag satte dom i olika burar såg jag lättnaden i hans ögon , han har blivit mycket lyckligare OCH rundare - han kan äta utan att bli ivägjagad..

Och den andre blev oxå lättad, så bättre såhär , nu jagas det inget, visst dom ser och hör varandra..

Men bättre att ha dom isär än att riskera att hitta en död Bertil (det hade hänt annars) Så i detta fallet följer jag ej lagen.

Vet ni om #0 har testat med artfrände ? kanske inte funkade.

Du är otroligt saknad! <3

Teddymarsvinet
1

#13 Kan faktiskt hålla med dig på ett hörne. Alla marsvin är ju olika?

/p>

amanduss
0

#14 ja, skulle inte vilja nått hellre än att sätta ihop mina två igen , så blir lite ledsen, men det är klart att dom pratar ju genom gallret med varann iaf, men inte kommer åt varann , så jag antar att jag ändå föjler lagen , eller gäller det bara om man har flera i samma burar?

Teddymarsvinet
0

#15 Jag förstår det! Hm, jag är inte jätte bra på sådant. Men du kanske kan kika på SMF hemsida & se om det står någonting där?

/p>

amanduss
0

#16, ja, tack för tipset! Ska kolla :)

Teddymarsvinet
0

#17 Gör så, varsegod! :)

/p>

carsbo
1

#13, ja visst, men då hör han endå pratet o lukten ifrån ett annat marsvin. alltså inte ensam

amanduss
0

#19 ja, det är klart , tänkte inte på d när jag skrev kommentaren :) Va absolut inget illa menat emot någon heller Så marsvin räcker att de hör varann åså? Tack, isf har jag fått svar på en fråga oxå :)

Fridaaaa
0

#13 Jo men kan ett marsvin gå med andra marsvin ska den göra det.
Kan den absolut inte det, pga t.ex aggresivitet är det en annan sak.
#20 Ja det räcker OM marsvinet inte kan gå med andra av olika anledningar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

amanduss
0

#21 okey, tack för svar , då e jag med :)