Marsvinsbråk
Hej! Jag har köpt två marsvinshonor den ena är tre månader och den andra drygt ett år. Jag har två varsina hus åt dom, men när den lilla är inne i nåt av husen så kommer den stora och jagar bort henne. Den lilla skriker ofta när det händer så jag blir orolig att den stora gör illa henne:( Har ni några tips för att få dem att sluta eller är det bara naturligt?
Hej!
Ja det är helt normalt. Den lilla är inne i åldern då hon ska finna sig själv och sin plats i flocken, hon testar gränserna och ser var hon passar. Som ledare, som följare, som den som snällt lyder eller den som vill kaxa emot lite etc. Den stora är noga med att visa att det är minsann hon som bestämmer här. Det kan pågå ett bra tag, för att sedan lugna ner sig, för att sedan börja om igen när den minsta kommer in i en ny period.
Så länge det inte uppstår allvarliga bitskador, eller den lilla sitter ensam uppburrad i en hörna och inte äter etc, så är det bästa man kan göra att bara låta dom sköta det själva. Det är något som måste göras för att det ska bli harmoni i flocken. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Okej vad bra :) tack så mkt!