Skabb?
Under ett par veckors tid har jag märkt att mitt ena marsvin har fått kala fläckar på olika ställen på kroppen. Men huden var jätte fin. Tänkte först att han fått myggbett, då vi har väldigt mycket mygg här. Men de andra hade inga sådana då, vilket var lite konstigt. Men nu sista veckan har jag sett att 3 av 4 av mina marsvin har fått liknande fläckar. Deras hud har blivit fjällig och lite skorpig. De kliar sig, och så har pälsen på vissa ställen gått av och så har de dessutom de där kala fläckarna som huden ser jätte fin ut på. Tror inte det är Ringorm, då vi nyss haft det och det ser inte likadant ut. Men kan det vara Sellnic tro? Jag ska ta dem till veterinären, men vill gärna vara lite förberedd!
Har ett marsvin som jag passar nu som fått marsvinsskabb. Besökte veterinären och fick stronghold utskrivet. Det marsvinet hade inte direkt hårlösa fläckar, utan bara väldigt mycket småskorpor över hela kroppen som gjorde att han flagnade och tappade hår.
Som tur var så är det lättbehandlat, man behöver inte sanera burar eller så
. En pipett i nacken, sen en gång till efter 21 dagar och då ska dem vara borta.
Mvh Alicia.
Det låter absolut som sellnic, jag trodde inte vi hade sellnic första gången eftersom de pälslösa fläckarna var så friska och fina i huden, men det var ett solklart fall av sellnic.
Det jobbiga är att marsvinen lider enormt av det, och obehandlat leder det till döden.
Det bra med sellnic är att det inte är varken dyrt, svårt eller långsamt att bli av med.
Iväg till vet så får du stronghold. Dock bör du behandla 3 gånger med 14 dagars mellanrum, inte endast 2 gånger med 21 dagars mellanrum.
Stronghold dödar bara parasiterna, inte äggen. Äggen kläcks efter 14 dagar. Om man ger första behandlingen, och väntar hela 3 veckor till nästa behandling, hinner det kläckas ägg med nya parasiter som i sin tur lägger ägg under en hel veckas tid innan du behandlar igen. På det viset blir du inte av med skabben.
Behandling vecka 1, vecka 3 och en sista vecka 5 så är det garanterat borta.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#2 Jasså, jaha veterinären till mig sa var 21 dag
Men då tar jag nog också och behandlar var fjortonde dag, man får ju faktiskt med 3 pipetter så det räcker ju.
Mvh Alicia.
#1 verkar vara lite olika från marsvin till marsvin om de får sårskorpor eller bara kala fläckar. Den ena har bara kala fläckar och någon enstaka sårskorpa. De andra har mer sårskorpor och fjällig hud.
#2 Nej trodde inte heller det var något först, men har ju haft koll på fläckarna. och det har blivit värre allt eftersom, och nu verkar ju nästan alla ha drabbats.
Vet ni hur mycket ett veterinär besök brukar kosta? Med allt de ska göra.
#4 Det är olika beroende på klinik. Kostnaden för vet besök och skrapprov brukar ligga på ca 5-600 kr, till 4 marsvin behöver du 2 paket stronghold ca 300-350 kr.
En del veterinärer vill behandla sellnic med ivomec sprutor i nacken i stället vilket kostar ca 100 kr per spruta och ska göras 3 gånger = 1200 kr för 4 marsvin. Avråder dig dock från den behandlingen då många marsvin dött plötsligt efter ivomec injektion. Så kör på stronghold, billigare och absolut säkrare.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#5 tack så jätte mycket för ditt svar!
Var mycket billigare än jag hade räknat med, vilket är tur. :)
Mitt veterinärbesök kostade 500 kr, inte så farligt.
.
Mvh Alicia.
#7 Tur att det inte verkar vara så jätte dyrt. :)
Glöm inte att alla marsvin i hushållet ska behandlas samtidigt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Självklart att de ska behandlas samtidigt! Annars är det ju rätt lönlöst. :)
#10 Finns många som bland annat skrivit här inne som inte gjort det ;) Så därför skrev jag det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Jag förstår. :)