Knöl under hakan! hjälp!
Min marsvinshane på 4 månader har en knöl under hakan… Det är svullet och känns som en "boll". Han verkar inte dålig alls. Han har ätit idag, druckit, rört på sig och är kelig som vanligt. Jag misstänker inte att det är en cancertumör för den här knölen har vuxit fram från en dag till en annan… Det var inte ALLS så här igår. Han har varit utomhus så kan han blivit stucken av något? eller stuckit sig på något? Eller har det med hormoner att göra? Eller är det någon slags varböld?
vad ska jag göra?!
Bild?
Oj, så stor på bara nån dag? Ser du nåt sår på utsidan? Som om han skulle ha stuckit sig på nåt i buren eller så? Verkar "kulan" röd/infekterad? Getingstick?
Om jag var du skulle jag nog ta kontakt med veterinär för att undersöka vad det kan vara!
nej jag ser inget sår direkt, men det är lite klibb på ett ställe som verkar vara var och på det stället är det ingen päls liksom.. Ja det måste vara ett stick.
Jag ringde veterinär nu och jag ska massera knölen med vatten på fingrarna så varet kan komma ut. Annars kunde jag åka dit och de kunde göra allt på en gång men det skulle gå på 3000. Såååå jag ska försöka få ut varet på så sätt veterinären beskrev :-)
Jenny lugn! :-) Det är inget farligt! Troligen behöver du inte göra något alls om den är jättestor kan man tömma den och ibland spricker de. Aslan kommer inte att må dåligt jag lovar! Med största sannolikhet är det en ungdomsböld det finns olika teorier om vad de är och varför de dyker upp att de har med immunförsvaret är alla överens om eftersom de kommer mellan 2-5 månader ungefär. I Aslans fall är den troligen orsakad av en smittsam bakterie som han fått av ett annat smittat djur som haft bölden som ung (Elvar). De här bölderna är jättevanliga och smittan finns nästan överallt och jättemånga marsvin får dem de är helt ofarliga även om de är stora som i Aslans fall. Oftast är de så pyttesmå att ägarna aldrig märker dom.
Pussa Aslan från mig och hälsa honom att bölden är borta om en månad eller två.
Du behöver inte åka till veterinär. ;-) om inte det blir något annat konstigt med detta.
Kläm försiktigt på kulan och se om mer var/vätska kommer ut. Minskar kulan i storlek när du klämmer på den?
Rengör med koksalt/jod/desivon/någon sårrengöring för att vara säker på att det blir riktigt rent. Tvätta och kläm flera gånger per dag.
Låt inte såret läka igen utan håll det öppet tills allt var kommit ut. Blir det sårskorpa måste du PETA bort den.
Avvakta nån dag och se om kulan blir större med denna behandling. Blir den större måste du till veterinär även om det blir dyrt. Kunde du inte beställa en tid hos veterinären om nån dag, på ordinarie mottagningstid? Istället för att komma akut menar jag? Ofta är det akuttider som är dyra.
Kommer det ut något då? Luktar det var=äckel så är det troligen ett höstick eller något annat. Det troliga är att det inte luktar något alls och då är det en vanlig ofarlig hakböld.
#5 tack så jättemycket för svaret! Jag försökte ringa dig innan jag skrev här men dina telefoner var ju tydligen trasiga :-/ jag känner mig i alla fall mycket lugnare nu! Mamma misstänkte faktiskt att det kunde ha med puberteten att göra ;-) grejen är den att jag faktiskt inte ser något sår utan bara lite var men det skulle väl kunna vara något annat jag tyckte såg ut som torkat var för det är borta nu, det kan ju varit saft som kom från äpple som stelnat i pälsen på honom, i alla fall så luktar det ingenting där kulan sitter och det går inte att klämma söner den för det finns inget ställe varet kan komma ut ifrån så i så fall måste jag sticka ett hål själv och det tänker jag ju Inte göra :-O men jag tror med största sannolikhet att det är en sån där ungdomsböld :-) jag håller dig i alla fall uppdaterad om det skulle hända något mer! :-) men så den kommer alltså bara försvinna och inte spricka? :-)
#7 nej det går inte att klämma sönder den, det finns inget ställe "varet" kan komma ut ifrån. I alla fall så tror jag på att det är en ungdomsböld men ifall situationen skulle försämras så skriver jag det här! :-)
Ja låt den bara vara håll koll på dn bara.Den är ju ganska stor då kan man punktera den då försvinner den fortare men å andra sidan riskerar man att få in bakterier. Man kan nog välja själv.
Jag är inte orolig för honom.
(Min hemtelefon är helt paj så den har jag gett upp men mobilen borde funka hoppas jag.)
Det låter bra! Jag ska hälsa de från dig :-)
#13 Ja det ska jag absolut göra! Ja jag har faktiskt kollat på din hemsida tidigare för jag tänkte kolla hur hans syskon såg ut =) Åh tack! Det känns verkligen jättebra att höra!
knölen under aslans haka har försvunnit helt och hållet nu, den försvann lika fort som den kom! Knölen var där igår och när jag kom hem från skolan runt tolv idag var den borta. En sån lättnad!!
Skönt! Vad var det jag sa (skrev) ! 
Pussa killarna.
Haha :-D Ja de hälsar glatt tillbaka, de pratglada killarna ;-)
En av mina marsvin hade PRECIS en sån där! Det visade sig att det var en varböld. Hon fick den ca över en natt när vi var borta, och det var precis när vi köpt våra 2 första grisar så försäkringen hade inte börjat gälla än, så om vi skulle ta bort den skulle det kosta 6000(!) så vi bestämde oss för att vänta i cirka 5 dar tills försäkringen gällde. Dagen innan skulle jag lyfta ut henne ur buren och så såg hon ynklig ut, då såg jag att hon var alldeles varig vid benen och på filten i buren:/ jag och min mamma gjorde så gå gott vi kunde på en gång och tog ut det sista och rengjorde det med asol osv varje dag, kanske 3 ggr om dan:) nu är det helt läkt:)
♥kram Linnea♥
Jaha oj, tur att det gick bra! Men knölen min gris hade varade ingenting, alltså jag hade honom uppe på morgonen och då var den där också tog jag upp honom vid tre när jag kom hem från skolan och då var den borta, inget tecken av var eller liknande. Verkade typ som att den bara höll till innanför huden. Typ som när killar är i puberteten och kan få väldigt stora adamsäpplen som sen inte alls blir lika tydliga ;-) haha nä dålig jämförelse kanske. Men han mår i alla fall jättebra! :-)