Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1052 ggr
Teddymarsvinet
0

Hjälp!

Hej! Jag har funderat på att avla, men jag har några frågor ang. detta!

* Hur gammal måste en hona vara innan hon kan ta sin första kull?

* Om man avlar innan honan blir 5 månader, kan man ta en till kull efter hon är 1 år? Eller är hon för gammal då?

* Om jag inte äger en hane, kan man låna ifrån en uppfödar, eller är det bäst om man känner marsvinet själv?

* Hur länge går honan dräktig?

* Hur många gånger i veckan ska man väga henne?

* Kan rumskompisen vara i samma bur under förlossningen/födseln?

Skulle betyda mycket om någon kunde svara på dessa frågor!

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

[Valtari]
0

Ska se om jag kan svara på dina frågor.
**
Hur gammal måste en hona vara innan hon kan ta sin första kull?
**Minst 7 månader när hon får första kullen. Men personligen tycker jag att hon kan vara lite äldre, 9-10 månader i alla fall.
Min hona nu får sin första kull när hon är 9 månader.

**Om man avlar innan honan blir 5 månader, kan man ta en till kull efter hon är 1 år? Eller är hon för gammal då?
**Tycker det inte är lämpligt att ta en kull innan hon är 5 månader, då är hon ju bara barnet själv. Du kan vänta mellan 2-6 månader mellan varje kull. (Enligt minna egna åsikter)

**Om jag inte äger en hane, kan man låna ifrån en uppfödar, eller är det bäst om man känner marsvinet själv?
**Klart man kan låna ifrån någon uppfödare. Det är bara att kontakta någon och se om den är intresserad.

Hur länge går honan dräktig?
Ca 10 veckor, eller 63-73 dygn.

Hur många gånger i veckan ska man väga henne?
Det räcker nog med en gång per vecka.

Kan rumskompisen vara i samma bur under förlossningen/födseln?
Ja om rumskompisenär en hona och inte hanen/en annan hane. Då de brunstar precis efter födseln, och riskerar att bli dräcktig på nytt.

juliino
0

Första kullen kan man ta vid cirka 8 mån om honan väger över 700g

Jag rekomenderar inte att man tar första kullen vid 5mån då honan bara är barnet då.

Det går super bra att låna hane från uppfödare :)

Cirka 2 månader går honan dräktig

En gång i veckan eller varanan vecka

Ja Bur kompisarna ska vara kvar i buren om dom är snälla mot dräktiga honan.

Fridaaaa
0

*** Hur gammal måste en hona vara innan hon kan ta sin första kull?
**Minst 7 månader.

*** Om man avlar innan honan blir 5 månader, kan man ta en till kull efter hon är 1 år? Eller är hon för gammal då?
**Man ska inte ta ungar på en hona innan hon är 5 månader gammal, minst 7 månader gammal och väga minst 800 gram!

*** Om jag inte äger en hane, kan man låna ifrån en uppfödar, eller är det bäst om man känner marsvinet själv?
**Vissa lånar ut, andra inte. Om man känner marsvinet eller inte, spelar ingen roll.

*** Hur länge går honan dräktig?
**Ca 10 veckor

*** Hur många gånger i veckan ska man väga henne?
**Max 1 gång/vecka räcker.

*** Kan rumskompisen vara i samma bur under förlossningen/födseln?
**Ja det brukar gå bra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

carsbo
1

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Teddymarsvinet
0

Tack för alla svar! Har läst i någon gammal bok att gränsen var 5 månade, men håller mig nog mer till vikten & runt 7-9 månader! Men då har jag ännu en liten fråga!

* Om man avlar första gången på honan då hon väger tillräckligt osv.  Går det bra att avla på henne när hon är t.ex 3 år? Eller måste man ha en viss tid mellan första & andra kullen så att inte bäckenbenet ska stelna på henne?

/p>

Fridaaaa
0

#5 Lita inte på gamla böcker eller marsvinsböcker alls. Finns en enda bok om marsvin som är bra (enligt mig) och det är denna:

Nej det är ej lämpligt att avla på henne med så pass många år emellan.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Valtari]
0

#5 Vänta max 6 månader mellan varje kull så borde det inte vara några problem. Och ta inte fler än 3 kullar per år. Tycker inte heller man ska ta så många fler kullar än så, om hon inte har bra hälsa och verkligen skulle klara av det en gång till.

Teddymarsvinet
0

#6 Okej, ska läsa igenom där!

#7 Okej, tänkte ta 1 kullar 2013 i april-maj om allt går vägen. Då är hon 8-9 månader & får dom lagom till lovet. Seda får jag se vad som händer. Har ännu inte fått hem honan som är den blivande mamman.

/p>

[Valtari]
0

#8 Det låter bra. Hinner du även leta på så mycket information du bara kan :)

Teddymarsvinet
0

#9 Ja. :) Man vill ju vara förbredd!

/p>

[Valtari]
0

#9 Självklart!