Framfogen - bild
Nu behöver jag reda ut en fundering eftersom jag igår för första gången hittade framfogen.
Se min bild. Skratta inte. Okej skratta lite.
Eftersom det gäller framfogen är alltså detta en bild "tagen" på magen. För den som inte vet var framfogen sitter.
Grön pil - inget mellanrum
Blå pil - 1 fingers mellanrum
VAR ska jag mäta? Ska den öppna sig vid grön pil?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Någon?
Jag har jämfört med en odräktig hona och på den odräktiga är det ihop både vid grön och blå pil medan den dräktiga har öppet vid blå pil. Undrar som sagt om grön pil också ska öppna sig eller om den ska hållas ihop i toppen.
Guuu vilka fina fötter ditt marsvin har!
Eller på ren svenska charmig teckning.
Jag vet inte hur det ska vara för alla mina honor gör olika hela tiden… Det finns så många olika saker man kan titta på inför en marsvinsförlossning, massor av tecken men trots det blir åtminstone inte jag klokare med tiden. Jag tror ingen kan mäta fogarna och med exakthet bestämma när kullen kommer i alla fall eller räkna ut vikten eller mäta antal minuter de ligger med fälld nos… de rackarna gör oväntade saker på olika sätt och olika snabbt i alla fall. Det enda som alltid är lika är att man ändå letar tecken så man blir halt galenoch så händer det när man som minst anar det i alla fall…
Just när det gäller fogarna är det så olika att jag knappt använder det som måttstock längre. Vissa honor är vidöppna ern dryg vecka medans andra bara har en glipa och plötsligt föder i alla fall.
Det enda som jag tycker funkar är att ha koll på parningarna man vinner jättemycket luign och ro om man har parningsdatum. Och det har du ju.
Haha ja, ser inte dina marsvinsfötter ut så? ;)
Jo, teckenletandet är väl otroligt jobbigt, och lika otroligt jobbigt att låta bli. ;) Hade det inte hänt detta med Humla i måndags hade jag inte letat lika fanatiskt på Haiya nu. Hon har ju 5 dagar kvar till 70.
Men så är man där mittemellan säker och åt fanders med kullen om den föds nu.
Det kan födas 3 pigga ungar på 100 gram idag och överleva utan hjälp likväl som det kan födas 5 slappa ungar på 60 gram som blir ihjältrampade innan jag hinner rädda undan dom.
Det är väl det som är det jobbiga. Och orsaken till varför jag inte kan sova om nätterna och mår uselt just nu. Har till och med fått barnvakt för att sova ett par timmar nu, men trots att Haiyas bur står bredvid min säng nu, så somnar jag inte. Jag höll precis på att somna tidigare när posten damp ner på hallgolvet och jag flög upp med ett ryck. Tack för den postis. ;)
Sedan gick hon öppen ett halvt finger i 2 dagar. Senast igår eftermiddag var hon öppen i bakfogen ett halvt finger fortfarande, för att plötsligt på kvällen ha öppnnat sig till ett helt finger. Nu är hon 1-1,5 finger öppen beroende på hur jag känner (?) och jag tycker därför att eftersom hon öppnat sig fortare den sista biten, måste de ju vara på väg.

Hittade den här bilden, på en högdräktig marsvinshona. Står inte i texten hur långt gången hon är, men båda fogarna är ju rätt så öppna…sen kan man undra varför man väljer att utsätta en högdräktig hona för en röntgen? Men det är ändå intressant att få se hur det egentligen ser ut.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Oj, tack för bilden!
Undrar vad det är jag känner som går ihop? Kan det vara upp till ryggraden jag känner underifrån? Jag måste nog känna igen…
Ja, vi får väl hoppas att det fanns en vettig anledning bakom röntgen på den honan.

#5 Tänk dej hur ditt eget bäcken ser ut. Framfogen på ett marsvin motsvarar fogen som vi kvinnor har "mitt fram", även om våran fog aldrig öppnar sej lika mycket vid en förlossning. 
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Skriva i rätt tråd är det ju bra om man gör…. Klippa, klistra sig lite. Hej!
#7 Kul och se dig här ändå även om du verkar förvirrad! ;)
#6 Nu är jag inte jätteanatomikunnig men om min fog sitter där jag tror den sitter
så är hennes öppen ja. ASG!
Åh va bra! E jätteglad för din suveräna teckning! Hihihihi har ju inte haft en susning om var fram eller bakfogen sitter! 
Tackar!
Håller fortfarande tummarna för Haiya!