Moderkakorna?
Jag har fråga. När ungarna föds, ska moderkakorna komma ut samtidigt som ungarna och sitta fast i navelsträngarna, eller ska ungarna komma ut först och moderkakorna separat efter?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Har hon börjat? Jag följer hur det går för dig spänt! Har du hunnit svara på mina mail i all stress? 
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Nej hon har inte börjat ännu. :) En tanke jag fick efter Humla kastade kullen bara som jag skulle behöva veta.
Jooo jag har sett dom och blivit så glad!! Du ska få ett riktigt tack och svar snart. ;)
Vad jag vet ska moderkakorna komma efter att alla ungar är födda, så har det varit alla dom gånger jag fått kullar föutom en gång, då en unge kom baklänges å hade en moderkaka med sig ut från ett av syskonen.
#3 Okej, det var det jag började misstänka nu nämligen.
Då undrar jag varför 2 av Humlas kastade ungar hade moderkakorna fast i sina navelsträngar när jag hittade dom?
#4 kan ju varit så att hon inte orkat ta av dom, va med om det en gång på en hona som kastade sin kull , där hade alla ungarna kvar sina moderkakor, men den honan toxa å andra sidan med, har även uppleft en gång på en hona som fick många ungar att sista ungen hade både foster hinnan och allt kvar den fick jag själv packa upp och navla av då hon va helt slut efter,
#5 Men du skrev ju att ungarna kommer först, moderkakorna kommer lösa efteråt? Därför funderar jag på varför ungarna inte lossnade från moderkakorna innan de kom ut?
Kan det ha att göra med att kroppen stötte ut allt på en gång och någon förlossningsförberedelse inuti fanns det ingen tid för?
På en normal förlossning ska dom komma ut sist, då honan biter av navelsträngen, Det vågar ja inte riktigt svara på utan överlåter till någon annan
De kullar jag lyckats se kommer moderkakan ut tillsammans med ungen. Navelsträngen är ju inte så lång
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Jaha där ser man! Jag har inte lyckats se några kullar födas innan så jag trodde det var normalt att moderkakan kommer samtidigt, men började fundera när jag läste Lyans tråd där Aitlin inte fick ut moderkakorna förrän långt senare.
Jag håller med jejjas att moderkakorna kommer ut sist efter att sista ungen är född, så har det varit varje gång jag tittat på. Några ungar har haft kakorna kvar i snöret men då har det handlat om döda ungar som mamman inte packat upp. I de fallen gissar jag att honan bara låtit ungen hänga ut vara så och att moderkakan ändå kommit ut sist men att honan aldrig bitit av navelsträngen.
#9 Moderkakorna ska komma samtidigt som ungarna, antingen ihop med navelsträngen eller kort efter om den gått av. Att Aitlins inte kom ut berodde nog på att hon var så slut att hon inte orkade krysta ut dem

Här kommer alltid ungarna först och efter sista ungen kommer samtliga moderkakor, ett säkert tecken på att förlossningen är färdig (/det inte kommer fler ungar) tycker jag.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#12 Ja så tycker jag också…
#12 Det låter ju väldigt smidigt! Skumt att det är så olika..
.har sett de sitta o smaska på dem innan nästa unge kommer.ibland väntar de med att äta upp dem om det går snabbt
tror aitlins sista kaka fastnade.har varit med om det en gång.då fick jag bada henne i varmt vatten samtidigt som jag masserade magen o efter en stund kom den ut=))