Dräktig?
Hej. Jag har ett marsvin som är född i april någon gång nu i år, som borde va 5 månader nu. Jag har köpt en hane (två veckor sen) som är i samma bur som henne nu och vill försöka få dom att para sig. Han väger 450g och hon väger 720g. Hon har gått upp 30g än så länge. Är hon dräktig eller? Vill verkligen få marsvinsungar.
Oj, Du får nog sära på dem och hoppas att de inte hunnit para sig ännu. Honan är lite för ung, och hannen knappt mer än en unge och lite för omogen att bli pappa.
Läs Artiklar och trådar om avel här på MIF och läs trådarna ex Inga sparkar vid 6 veckor och Aitlin för att bli varse vad som kan hända.
Om nu denna tråd är på allvar, och jag ber om ursäkt på förhand om den är det. Men på några få rader ser det ut som att erfarenheten hos TS inte är så stor eller så driver TS med oss. Jag ber än en gång om ursäkt om jag kränker TS och vill i detta fall marsvinens bästa.
Så sära på dem och vänta tills de blivit äldre och större. Under den tiden se till att bli ordentligt påläst, studera dina marsvins beteenden så du vet vad som är normalt om den blivande mamman skulle uppvisa tecken på att må dåligt.
Att sätta ihop ett marsvinskärlekspar är förknippat med stort ansvar.
om det är din första marsvin råder jag dig att läsa på mycket och faktiskt vänta ett år men gärna mer. Jag väntade 9 år innan jag kände mig redo för min första kull och då hade jag ännu mycket att lära om avel. Sälj en av dom och skaffa vän åt den kvarvarande av samma kön. :)
Marsvinshonor brunstar en kort stund ungefär var 12-14 dag. När man sätter ihop ett par brukar man låta dem sitta tillsammans i 5-6v för att på så sätt hinna med två brunstningar. Om man ser dem para sig vid ett tillfälle och honan inte brunstar igen kan man utgå ifrån att hon är dräktig. Annars är det bara att vänta och se.
Honan bör vara minst 7mån och väga över 800g innan hon paras, för att hennes kropp ska klara påfrestningen.
Hanen är så ung så det är inte säkert att han vet vad han ska göra, även om det förstås är fullt möjligt.
Jag skulle också sära på dem i ett par månader och låta dem växa till sig, passa på att ta den tiden att läsa på mer om avel - det finns verkligen massor att läsa. Du behöver veta vad du ska göra om honan drabbas av toxicos t.ex. och vad du behöver göra för att förebygga detta. Annars riskerar du förlora både hona och ungar.
Jag läste någonstans (minns tyvärr inte var) att när man parar sin hona är risken 1/3 att komplikationer uppstår, det är alltså 30% risk att något krånglar. Och det FINNS saker man kan göra för att undvika det, så därför är det bra att läsa på. Det är ju inget kul att para sin hona och förlora både henne och ungarna….
Ojoj sära. Hon är för ung och väger för lite.
Minst 6-7 månaders ålder och minst 800 gram ska/bör hon väga innan man sätter dem för parning.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.