Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1007 ggr
Toffsen
0

Lite frågor :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!!! jag har lite frågor om mina marsvinGlad

Mitt marsin Lackritz har minskat lite i vikt sen i början på Juni, hon har minska ungefär 100 gram. Innan vägde hon mellan 1030 och 1050. Nu väger hon bara 960 och igår vägde hon 950. Är det nåt jag borde oroa mig för? Annars äter hon som vanligt, precis lika glupsk Flört Hon får kligröt ganska ofta hon fick det idag och igår ( uppskattat ) själv klart får dem ju fri tillgång till hö och vatten, och grönsaker får dem varje dag te.x paprika vitkål gurka,morot,sallad som godis ibland och så får dem en tsk lottie pellets och en tsk rågkross.  Sen är det även så  att Lackritz har alltid varit ganska tyst och rädd av sig och har mest suttit inne i sitt hus,  men  ungefär när hon började minska i vikt så har hon också  blivit mycket tamare och pratigare och så rör hon sig mer i buren och på golvet. Så det är kanske lite det det beror på att hon rör sig mer liksom ?? Och juste Lacktitz är Lakeland och 3 år gammalTungan ute

Sen är det så att jag tror att mitt marsvin Kiwi har äggstockscystor. Hon är liksom bara tjock på magen men ingen annan stans hon har inte ont eller så ( tror jag ) säger inte ifrån eller nåt ocm man känner lite på magen. Och det skulle ju vara lite konstigt om hon bara var tjock  fast inte Lackritz va det, dem får ju samma mat Glad Så jag undrar om det finns något som kan hjälpa henne?? Förutom att opperera för det vill jag inte. Hon jagar Lackritz ibland med men bara kanske 2-3 gånger  i veckan. Kiwi är en English Crested och är också 3 år gammal.Glad Hoppas ni orkade läsa hela texten det blev lite långt. Tacksam för svar Tungan uteSkrattandeGladFlört

Toffsen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden ovan är på Lackritz och denna är på Kiwi Glad

Sagaelf
0

Jag har undrar också om 100 gram är något att oroa sig över eftersom jag har ett marsvin som med tappat ca 100 g. Dock vägde hon inte så värst mycket innan heller (mest bara för att hon är allmänt liten) men det gör en ju mer orolig.

Toffsen
0

Ja visst blir man orolig för sina små grisisar så fort det är nåt som inte stämmer:0 Jag blir ju orolig så fort Kiwi eller Lackritz inte tar grönsakerna på än gång :)

_Charlie
0

100 gram på ett marsvin är mycket, det är ca 10% av ett vuxet marsvins vikt. Ungefär som att en vuxen människa tappar 7-8 kilo på 2 månader utan att ha bantat medvetet.

Fortsätter viktnedgången utan förklaring hade jag tagit kontakt med en veterinär, hon kan ha fel på tänderna som ett exempel.

_Charlie
0

Kiwi ser dräktig ut. Säker på att Lakritz är en hona? ;)

Hur länge har du haft dom?

Toffsen
0

Japp jag är säker på att båda är honor:) Har haft dem sen dem va 7 veckor ungefär:) jag tror inte hon har fel på tänderna eller nåt kollar dem nästan varje dag och hon äter som hon brukar fast hon går inte upp i vikt:(

Toffsen
0

Och Lackritz har inte blivit tunnare eller nåt även om hon minskat i vikt. Men hon har ju börjat röra på sig mer både ute på golvet och i buren:) så det kanske är lite de det beror på?:)

Bea3ce
0

ja tror den 1e inte är gravid men den 2e får 3 :):):)

Toffsen
0

Eh….är ingen av dem är dräktiga:) har aldrig varit i kontakt med hane.. Eller jo när dem va bebbar:)

Bea3ce
0

TOFFSEN!!!

2an e tjok om magen så jag tror nog dä e 3 inne i magen :):):)

Toffsen
0

Hur ska hon kunna vara dräktig om hon aldrig har varit i kontakt med en hane förutom när hon va bebis……:)

Fridaaaa
2

#10 TS säger ju att hon inte har gått med hane, alltså kan hon ej vara dräktig

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Toffsen
0

Putt :)

Toffsen
0

Putt igen!:)