Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 937 ggr
Eulwen
0

Antibiotika?

Jag misstänker att Pralin behöver antibiotika för att få ordning på det gamla bitsåret, det ser ut att läka fint men sen blommar det upp igen. Troligen är det väl något skit kvar på djupet som ligger och jäklas. Tänkte ringa vet men vill ha lite mer kött på benen först. Någon som vet hur sånt här behandlas, brukar det räcka med antibiotika eller finns det en risk att de kommer föreslå nedsövning, uppöppnande och spolning? Har fått intrycket att en del har antibiotika hemma men det är väl receptbelagt? Jag har haft sån otur med mina djur och jag blir alltid orolig inför vet.besök och inbillar mig det värsta. Någon som varit med om ngt liknande och kan berätta vad som gjordes?

nightmares
0

Jag har haft en pojke som fick ett tråkigt bitsår bak. Det läkte inte som det skulle och luktade illa, så jag åkte in med honom. Veterinären klippte bort sårskorpa och död (vit) hud hud runtomkring, och tvättade såret. Inget sövande gjordes, och jag föreställer mig att det sällan borde behövas. Död hud har inte känsel. Tror att jag fick antibiotika utskrivet och instruktioner att tvätta med koksaltlösning. Såret läkte sedan bra, även om det måste ha blivit ett ärr efter det. Marsvinet ifråga flyttade till nya ägare innan skorpan var helt borta, men jag träffade dem senare och förutsätter att de skulle berättat om det blivit senare komplikationer av såret.

Lyan
0

Det beror på hur stor bölden är och hur öppen. Det måste gå att spola ur Allt gojs ur den. Går det så behöver han med största sannolikhet inte sövas. Går inte det så kan den behöva öppnas och spolas ur ordentligt och det kräver sövning.

Den vanligaste antibiotikan för bitsår är bactrim, den är heller inte lika elakt mot magen som baytril. Eftersom bölden är så envis så hade det varit bra om han hade fått en omgång antibiotika.

Att många har antibiotika hemma beror på att vissa veterinärer skriver ut en hel flaska och då blir det massor kvar som dessutom håller länge. Min vet. skickar dock med sprutor med färdiguppmätt medicin. Då blir inget över.

Eulwen
0

Tack för svar! Ger de lokalbedövning om de donar med honom vaken? Jag har ju klämt själv och han är rätt öm.