Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1923 ggr
[emelie94]
0

Djuraffär

Jag har funderat på var djuraffärer köper sina djur och igår så skickade jag mail till dessa djuraffärer: Jägerzoo, Arken zoo och djurmaginet/ Zooab och fick dessa svar.

Frågan var vart ifrån köper ni era marsvin infrån?

Jägerzoo svarade:
 Vi köper våra marsvin från olika privata uppfödare samt ibland från
 en av våra leverantörer Imazo( Imazo AB är ett grossistföretag).

Djurmagsinet/ Zooab svarade:
Vi köper in Marsvin från flera olika håll, dels från grossist
och även från några privata uppfödare.

Har ännu inte fått svar ifrån Arken zoo men misstänker att svaren
blir det samma.

carsbo
2

Jag skulle nog vända på det "Från olika grossister samt ibl. privata uppfödare"

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[texel]
0

Grossist= marsvins fabrik? :(

Fridaaaa
0

#2 Nej grossister köper in marsvin och andra djur för att sälja i butiker sen. Det är inte många grossister som "föder upp" själva.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
1

Dessa grossister tar ibland marsvin från utlandet, så dom kan ha fraktats långt.

Lyan
1

Jag vet inte hur det är nu men Imazo har tidigare tagit in marsvin från Tjeckien

Linnet
0

#5 Jo det är vad jag har hört också, känns inget vidare att frakta så långt. Då är det ju bättre att dom tar från privatpersoner som föder upp, men jag själv känner ju ingen större lust att sälja till djuraffär, har aldrig gjort det heller, tycker egentligen inte dom borde sälja djur över huvud taget.

godisgrisen
2

#7 Jag pratade för några dagar sedan med en djuraffärsägare som ju aldrig tar in djur från grossister. De föder upp en massa olika djur själva och tar in från nägra lokala uppfödae (ja det är helt sant). Han handlar inte med Imazo han gillar dem inte. Imazo bjuder in alla djuraffärer vid vissa tillfällen då de visar runt i sina lokaler. Då kan man ge sig på att det är välstädat och välmatat i lokalerna och att inga pyttesmå marsvinsungar sitter i pytteburar.

Han ondgjorde sig vidare över att de tar marsvinsungar till butikerna redan vid tre veckorsålder. Att djur av olika arter mest hamstrar och undulater men även marsvin kommer från Polen och Tjeckien för att säljas i Svenska zoobutiker och att problemet med det är att de verkligen kommer från djurfabriker. Han berättade att Ringorm blev allt vanligare på djuraffärsmarsvin från grossister eftersom de blandar sina djur hej vilt från olika källor och de tar in djur från alla möjliga håll då ökar risken att smittade djur fins med i blandningen.

[emelie94]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är hur hemska som helst.

Jag håller med djuraffärer borde sluta sälja djur och min åsikt är att djuraffärer borde låta privata uppföddare som vet vad dem talar ha hand om djuren. För när man köper djur från en djuraffär så har dem oftats ingen koll på djuret som dem säljer eller vem dem säljer dem till.

För två år sen så skulle jag hämta en bur som jag hade beställt av djuraffären och som vanligt så dras man alltid till djuren och då såg jag en liten och rädd hane. jag hade egenlitgen inga planer för köpa marsvin från djuraffären utan bara hämta buren. Men jag vill inte lämna hane utan jag bestämde mig för att jag skulle köpa honom och när en av personalen skulle ta honom så var han livrädd och ville inte alls bli tagen. Hela vägen hem sprang han runt i lådan och när han kom ner i buren sprang han direkt in i huset. det tog flera månader innan han vågade gå runt i buren när någon fanns i rummet och ännu längre förren han vågade ta gurka ifrån handen. Nu är han hur lugn som helt och har inga problem med att ta för sig och älskar att bli kela. Och jag är faktiskt glad att jag köpte han för jag har lärt mig väldigt mycket av honom men att köpa från djurenaffären är inte att rekommendera

[texel]
1

Söt :) Han hade tur, han blev hämtad av en snäll o omtänksam person som gav honnom ett bra hem ;)