Marsvin
1. Jag ger mina hö, grönsaker och sen till kraftfoder ger jag mina Pellets eller havregryn.
2. Ja, om det inte finns något dom kan göra illa sig på så tror jag att det går bra, men då ska man vara med och kolla till marsvinen tycker jag
3. Jag är inte så bra på färg, men det finns säkert någon annan som vet.
1# Tack så mycket för ditt svar! Men tror du att det går bra att ge marsvinen foder med blandning? En del säger typ att det inte är så bra?..
Jag brukar änvända typ "gnagarblandning" eller pellets från hornbach (det behöver inte vara där ifrån men det är billigare än den närmsta djuraffären för mig) Mina tycker om det jag tror inte att det är någon fara.
1. Marsvin skall hela tiden ha fri tillgång till hö. C-vitaminrika grönsaker behöver de också för att täcka dagliga behovet av c-vitamin. Bra grönsaker är t.ex. broccoli, paprika, persilja och min favorit grönkål. Det finns olika alternativ till kraftfoder. I denna artikeln kan du läsa mera om olika kraftfoder.
Här på Mif hittar man också andra bra artikel angående marsvinets kost, som jag rekommenderar varmt att läsa.
2. Ja! Det är bra för marsvinen att få springa utanför buren. De hålls i bättre kondition och det är väldigt viktigt för deras psyke att få undersöka fritt nya saker. Själv har jag mina marsvin nästan hela tiden lösa i rummet och det uppskattas verkligen. Har bara sätt till att de inte får på någotvis tag i sladdar eller slipper och gömma sig under hyllor.
3. Har du någon annan bild? Den var jätte liten och mörk så det är svårt att säga. Den på högra sidan ser i alla fall ut att vara golden.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
#3 Bara för att dem äter det och verkar pigga betyder det inte att det inte kan vara någon fara. Man ska ej ge gnagarblandningar för att det är bland annat fett. Finns mycket bättre att ge :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
5# Jag änvänder bara det ibland, men änvänder mer pellets! :)
Men jag tycker denna Gnagar-blandning är bättre än dem man köper i djuraffären med grön förpackning, detta är endast vad jag tycker så skriv inte kritik för jag ger inte mina alls mycket när dem har denna gnager-blandning! Jag vill inte bråka…