Ringormsfunderingar
Börjar bli lite nervös för att sälja mina killar pga ringormsångesten. Ringorm kan ju ligga dolt och lura, kan man någonsin vara säker på att man säljer fria djur trots att man gått igenom dem med lupp? Om djuren inte har några utslag men det finns Ringorm i besättningen, räcker det då med att "dränka" dem i virkon när de flyttar eller kan det följa med iallafall? Alltså även om inga djur alls visar symtom?
Vad spelar det för roll om de har det och om det ändå inte besvärar eller syns på dem?
Och hur kan du ta reda på om de bär på det eller ej?
Det spelar roll på så sätt att även om det inte syns så smittar det fortfarande, både till djur och människor.
Det är det som är problemet, det går inte att veta :-/
Fast ingen kan ju veta detta! Jag har aldrig haft Ringorm på mina marsvin trotrs att jag och de absolut varit i skottlinjen flera gånger. Men vad vet jag de kanske bär smitta jag har ingen aning! Men så länge jag inte ser något måste jag kunna betrakta dem som osmittade och det tycker jag att du också måste kunna göra. Du har behandlat dina djur och det har gått en tid utan utslag så det är klart att de kan antas vara fria nu.
Ingen vet ingen kan säga säkert att de är osmittade. Det gäller alla även de som inte haft Ringorm.
Hade velat att det gick att klicka flera gånger på den där bra inlägg knappen till godisgrisens inlägg!
Hmm du låter lite som en sådan där marsvinskypokondriker 
Jag tycker det är jättebra med medvetna marsvinssäljare som är noga med sånt, men kan också tycka att KÖPAREN själv får visa sunt förnuft och bada nya djur i virkon och ev. sätta i karantän även om djuret ser osmittat ut och kommer från respektabel säljare. Det är ju ingen större ide att bada djuret innan det åker, bättre att göra det vid ankomsten och inte ta in transport, hö, spån osv alls i nya hemmet. Om det inte finns några indikationer på att djuren faktiskt har Ringorm så kan ju inte utgå från något annat heller? Informera köparen om vilka lämpliga åtgärder de bör göra för att förhindra spridningar av NÅGON Ohyra och vila i att du gjort ditt bästa, ingen kan begära mer.