ÄNTLIGEN!!!
Nu har äntligen shakira fått 4 underbara bebisar !!
men nu går hon mest och äter och sånt, hon nästan struntar i bebisarna:(
är det normalt?
ena har till och med kvar navelsträngen…
borde jag göra något eller ska jag som mest bara låta dom vara ?
Har hon tvättat dem så att ungarna är torra och rena? Hur länge sen var det hon fick dem? Är det hennes första kull?
Ibland kan man behöva sätta ihop mamma och ungarna i en lite mindre bur så att hon inte kan gå undan från dem och brukar hon kunna ta till sig dem. Typ en transportbur.
En liten bit av navelsträngen sitter kvar något dygn efteråt, en liten millimeter eller så.
ja ungarna är ganska rena, dom har lite blod på sig men snnars är det helt ok.
jag har varit på skolan så jag har inte kunnat se men hon borde ha fått dom iaf för några timmar sen för ungarna springer då runt i buren eller iaf två av dom.
jo det är hennes första kull.
okej tack så mycket jag ska testa det !!
okej men det här var en ganska lång bit.

#0 & 2
Ungefär hur lång bit av navelsträngen är det som är kvar?
Det är inte helt ovanligt att mamman är oerhört hungrig efter att ungarna är födda och sitter och äter, äter, äter. Det kan då se ut som att hon inte riktigt bryr sig om sina bebisar.
Du skriver att hon nästan struntar i dem, kan du utveckla det lite?
Som #1 skriver så kan man sätta mamman och ungarna på mindre yta om hon inte verkar ta till sig dem, men jag tycker inte att man bör flytta runt dem i onödan.
Hur stor buryta har de nu, bor mamman själv med ungarna eller har hon någon kompis i buren?
Grattis till bebisarna förresten, ser fram emot att få se bilder på dem sen :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
kanske 3-4 cm är kvar.
han bara åt, åt och åt och sen satt hon mest och stirrade och tvättade sig, hon gick runt och nosade på dom ibland men sen gick hon därifrån.
jag har nu satt henne i en mindre bur och hon har nu satt sig och tvättat ungarna, men hon låter dom inte äta någon mjölk när börjar dom göra det ?
förr hade dom kanske 2 meter bred och 170 cm lång, dom bor på golvet i en klädkammare. Hon gick innan jag flyttade henne med en till hona.
Tack så mycket :)!!

Det är lite längre än vad som normalt brukar lämnas kvar, men jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket för det. Risken är väl om ifall mamman skulle råka trampa på den eller något och den i så fall skulle lsitas av, tror dock inte att det är så sannolikt. Man kan ta och sterilisera en vass sax och klippa av an bit av navelsträngen om man tycker att det är otäckt att den är lite för lång.
De flesta honor brukar, enligt min erfarenhet, låta ungarna dia när de är hos dem (även om det inte alltid kommer någon mjölk i början). Det finns dock honor som tycker att det är väldigt obehagligt (förmodligen när det rinner till), i de flesta fall brukar det ge med sig annars kan det hända att man får tvinga henne att låta dem dia. Men det behövs förhoppningsvis inte.
Det kan vara så att hon blev lite stressad av att ha en annan hona i närheten, eller att hon helt enkelt tycker att den honan kan ta hand om ungarna så jag tycker att det är bra att du har delat dem.
Tycker också att det är bra att du har satt dem i en mindre bur än det, det fungerar ofta bra om man får lite större ungar och inte mer än 2-3 stycken (kan säkert fungera bra annars också men det känns lite mer riskabelt tycker jag) att ha dem i stora burar. När man har lite fler ungar och/eller lite mindre så vågar åtminstone inte jag ha dem på för stora ytor eftersom det är lätt hänt att en eller ett par ungar hamnar lite utanför.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Min ena hona hittade jag också i höhögen frenetiskt tuggande när ungarna i princip var nyfödda, en del av dem var fortfarande lite fuktiga i pälsen fortfarande. Hon är fortfarande ingen hönsmamma men tar väl hand om sina fyra ungar.
Men jag rekommenderar VARMT att du väger ungarna, helst två gånger om dagen nu de första dygnen, morgon och kväll och kollar så de inte rasar i vikt. Att de tappar några gram första dygnet verkar normalt, men börjar de inte gå upp igen kanske du behöver stödmata. Och det är omöjligt att hålla koll på ungarnas vikter utan att väga dem och i det här fallet kan 10g tappad vikt göra det bråttom att börja med stödmatning.
det hade fastnat en massa smuts och spån på navelsträngen så jag och min pojkvän hjälptes åt att klippa av den.
efter vi flyttade Shakira till den mindre buren har hon knappt lämnat ungarna hon tvättar dom och låter dom( vad som ser ut iaf) dia, hon och ungarna ligger just nu i en hö hög och sover, det ser jätte gulligt ut !!
jag tror också precis som du säger att Shakira nog blev stressad av att det var en annan hona där och nosade.
Tack för alla goda råd !!
jag har tyvärr ingen våg just nu, då jag förväntade att ungarna inte skulle komma riktigt än, men imorgon så ska jag köpa en direkt !!
Tack så mycket för dina goda råd och snabba svar ;)!
Vad skönt att det verkar funka bättre och grattis till ungarna! :-) Får man se en liten bild också kanske? *nyfiken*
Tack så mycket, bilder kommer idag, jag ska hämta kameran hos min mamma och fota sen kan jag lägga ut ;)
Hej igen, jag har ju min hona nu nu ensam med hennes bebisar och en annan hona helt ensam. och nu är det så här att den andra honan börjar längta efter hennes kompis, Hur läge måste jag vänta innan jag kan sätta ihop dom igen :)??
jag borde också kanske säga att vi har byggt en ny bur (bredd 70cm och längd 160cm) som inte är lite stor som den gamla så risk för att tappa bort en unge är nog inte så stor då ungarna spriger efter mamma så fort hon går någonstans.