Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 770 ggr
godisgrisen
8

Sitta själv eller ej.

Jag tänker börja med att säga att jag tycker att det är fullkomligt förkastligt att ha bara ett marsvin. Jag anser att det är djurplågeri att låta ett marsvin leva en lång period utan artfränder då menar jag inte utan burkompis utan helt isolerade från andra marsvin. Skilnaden mellan att leva helt ensam och inte höra se eller känna lukten av andra marsvin och att leva själv i en bur med andra marsvin intill är enligt mig enorm. Jag tycker inte det är någon katastrof om marsvin får sitta ensam i en bur periodvis om andra marsvin finns i närheten.

Vissa marsvin är himla knepiga att sätta ihop det gäller främst hanar mellan fyra månader och två år. Man kan ha haft en som varit helt hopplös i sin ungdom som senare funkar utmärkt med en annan hane. Man ska inte ge upp utan man kan prova igen senare. Att sätta in en bebispojke till en vuxenhane över två år brukar i regel fungera oavsett om den vuxne varit väldigt aggressiv mot andra hanar i sin ungdom. Man ska inte ge upp hoppet eller döma en hane som "galen" för det brukar gå över när hormonstormen stillar sig med åldern. Får han leva i anslutning till andra marsvin medan han lugnar sig så är han säkerligen lycklig ändå även om han inte har en burkompis. Troligen lyckligare eftersom han inte måste slåss hela tiden det är säkert stressande.

Många avelshanar hos uppfödare kan inte sitta med andra avelshanar så de sitter själva. Men de sitter i anslutning till andra marsvin och de har lika ofta eller oftare sällskap i form av honor eller bebispojkar på tillväxt.

Visst är det kul för hanar att få leva som kastrater i honflockar men det är inte den enda lösningen för dessa knepiga hanar. Kastreringen är inte ett helt ofarligt ingrepp om det går bra ger det marsvinent fantastiska möjligheter men det är ett riskfyllt ingrepp. Personligen har jag sett för många exempel på tråkigheter i samband med kastreringar, jag vågar inte göra det. Om man inte vill/vågar kastrera sin hane måste man få ha möjligheten att välja andra vägar.

Jag känner tydligt att jag blir irriterad när folk uppmanar andra att kastrera eller omplacera alla hanar som inte funkar med sin burkompis. Jag tycker inte om att folk ska behöva känna sig som djurplågare och tvingas sälja ett älskat husdjur för att andra uppmanar till det. Jag tycker inte om att marsvin flyttas runt mellan olika hem i onödan det omplaceras för mycket tycker jag marsvin mår inte bra av att flytta runt. Att ha två hanar i varsin bur intill varandra eller ännu hellre i ett hemmabygge med bara ett nät som avgränsning så de kan leva med varandra utan att skada varandra eller stressas av varandra kan vara en god lösning. En marsvinskompis måste inte vara en burkompis till nöds kan det vara en god granne. MEN det MÅSTE fortfarande finnas minst två marsvin på plats.

Så tycker jag vad tycker ni?

[Colina]
4

Visst kan marsvin klara sig med att bara se en kompis. Dom kan också klara sig helt själva i nödfall. Just nu har jag en hane som suttit ensam sen i somras i omgånngar (hans än dog, han fick en ny och så dog den också, nu väntar vi på ytterligare en vän). Han har just nu ingen kontakt alls med andra marsvin eftersom han är den enda jag har kvar. Han har också fått flytta från ett STORT hemmabygge till gallerbur.

Han verkar må fint. Han pratar o springer runt som vanligt, äter bra osv. MEN när han fick en kompis för en kort period levde han upp. Det blev en helt annan grej, det såg man genast.

Jag har omplacerat många marsvin, jag har särat på par som inte fungerat och parat ihop med nya, jag har kastrerat och jag har tagit in hanpar med problem. För mig är det aldrig ett alternativ att ha ett marsvin ensamt när det går att lösa på annat sätt.

Visst vore det fint om marsvin aldrig behövde omplaceras men min erfarenhet är att de tar en omplacering bra! Visst kan de vara lite försiktiga i början men så länge alla de rätta förutsättningarna finns (kompis, hus, yta etc) så har jag aldrig varit med om marsvin som tycks må dåligt av att flytta- varken hit eller bort.

Hellre flytta på ett marsvin och ge det en kort "obehaglig" upplevelse än att låta det sitta ensam hela livet. Så resonerar jag.

Lyan
4

Jag tycker att det beror på situationen lite. För mig är det okej att de bor själva i väntan på en ny kompis men inte okej om det är meningen att de ska bo så länge utan en tanke att skaffa en kompis. Att ha två marsvin bredvid varandra med syftet att de ska bo så hela tiden är inte okej.

Samtidigt ska man inte tvinga dem att bo med varandra om de inte gillar varandra för det blir bara stressande att hela tiden vara på sin vakt. Jag tycker nästan att det är fel att ha hanar ihop om de ofta hackar tänder mot varandra för för mig är det ett tecken att de inte litar på varandra. Om det är en kort period medans de lär känna varandra är en sak men ibland kan man läsa om folk som har ett hanpar som har hackat tänder mot varandra hela livet, för mig är inte det en bra boendesituation.

Jag mår dåligt för mina hanar just nu eftersom det är ganska spänt mellan dem. Yohnny och Yokan har lugnat sig igen men de skulle inte få för sig att sova tätt ihop tex. Spike, Inari och Whomp är stundvis väldigt spända och misstänksamma mot varandra med tandhack och noshöjartävlingar. De slåss inget men för mig är det inte snällt att låta dem fortsätta bo ihop om det inte lägger sig snart.

Att hålla marsvin ensamma "bara för att", tex långhår i päls, är aldrig okej.