Näsblod
Hej alla Marsvins människor! :D Idag ser jag att ett av marsvinen har blod rundt ena näsborren.. Då kommer jag ihåg att detta har hänt innan. Han bor ensam i en plast balja ifrån IKEA, utan direkt möjlighet att sticka sig. Har detta hänt någon?
Har inte hänt mig han kanske slog sig, sprang kanske in i väggen med nosen först.
En sak till Marsvin ska inte bo ensmamma för att dom är flockdjur.
Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸♂️
Håller med battlecruiser12
och varför bor han i en plastbalja, hur stor är den? tänkte så den inte är jätteliten.
Jag skulle tro att det är en paxlåda och att grisen är i päls. Det förklarar i så fall varför han sitter själv men det är på inga sätt bra eller snällt enligt mig. Det går att hålla dem i päls trots att de sitter med kompis.
Jag tror också att han har råkat springa in i väggen. Har själv haft en som gjorde det när han blev skrämd och sett en på en utställning göra det, även han blev skrämd.
#2 baljan är 100cm. Han fungerar inte med andra hanar, och jag är väl medveten om alla regler.
#4 Ok, då ursäktar jag att jag trodde fel :-) Har du provat att sätta honom med en liten bebispojke?
#3 Är det jag som är väldigt trött o inte kan tänka klart just nu eller läser jag rätt? :P Vad menas med att grisen är i päls? Aldrig hört förr :)
bebispojken är i päls. han är ett långhår, vet vad det menas men inte vad det betyder exakt. han är en texel som jag inte får klippa om jag ska ställa i ras och han ska inte heller ha avskavda toppar.
nu får jag inte ha fler marsvin 
Jag hade en marsvinsfarbror som ofta hade lite blod runt nosen när han var lite snorig. Fick det förklarat att han troligen hade väldigt ytliga blodkärl i nosen som gick sönder då han nös. Det var inget farligt alls, även om man förstås blir orolig.
Om ett marsvin upprepade gånger springer in i en burvägg och därefter börjar blöda ur nosen skulle jag däremot bli orolig…
Hanna
om du vill göra det bästa för ditt marsvin kan du kastrera honom och sätta med en hona, eller sterilisera en hona och sätta ihop dom. bättre det än att gå själv hela sit liv
#9 Jag skulle dock inte rekomendera att kastrera ett marsvin. Så små djur dör lätt i narkos. Tycker då hellre att man ska prova med en yngre hane. Om det inte funkar med ett marsvin så får man prova med ett annat tycker jag.
#10 marsvinen klarar oftast av narkosen galant men det finns många vanliga komplikationer. Jag har kastrerat ett antal gånger och dom flesta gångerna har hanarna fått böld efteråt. Alla gångerna har jag fått operera bölderna och senaste gången ledde detta till ett pungbråck.
#11 Okej, då var jag väl ute på fel spår :P Av vad jag har hört så ska de ha svårt att klara narkosen men jag har ju inte kastrerat marsvin så jag litar på dig.
#12 det var så förr men nu har dom nya sövnings metoder enligt våran vet. Mina har sövts med mask och det har funkat super :)
hmm… Vill egenligen inte kastrera honnom, han e riktigt fin så jag vill ta kull efter honom. jag har havt oturen med att få välgigt bråkiga djur så jag har 1 hanpar sedan har jag 2 ensamma, de bor väldigt nära varandra så de kan high five:a om de vill ;) Tack för svaren! :)
#14 Fast en hane som inte funkar med andra hanar är inget lämpligt avelsmaterial oavsett hur fin han är annars
Han har blivet skadad av andra hanar och fått stora sår.
Han är en liten ängel
på dommar bordet och han har fått flera hederspris för det så det är väl inget direkt fel på honom förutom att han inte fungerar med andra hanar :)
Fast för mig spelar det ingen roll hur det går på utställningar för det är en så liten del i deras liv. Att däremot leva med andra marsvin är jätteviktigt och att använda djur som inte kan gå med andra i avel kommer i värsta fall resultera i ännu fler marsvin som måste gå själv
Marsvin kan ju vara med kaniner också (:
En bunny räknas inte som kompis, så det är lika illa om han är med en kanin som själv med kompisar omkring… väl? :)
#20 Jaha, då trodde jag fel helt enkelt. Har alltid haft för mig det, då många djuraffärer har det så.
#21 Djuraffärer säljer även marsvin själva vilket är helt åt skogen säger att dom inte ska ha hus och att dom ska ha vitamin droppar i vattnet och mineral och saltstenar osv. Listan är lång. Djuraffärer är inte utbildade djurskötare utan dom köper bara in saker för att stjäna pengar tyvärr.
#22 Jo jag vet.
Många inom Smf och Marsvin iFokus kan mer om marsvin som djuraffärerna inte vet/visar att de kan, de kanske gått någon utbildning eller så men vi har erarenhet som dom inte kan få när de tar emot och säljer marsvinen, vi träffar marsvin många gånger om dagen, är med dom, matar dom, beundrar dom..
#20 Han får en tanke kram ifrån mig :(
#24 Han mår fin fint idag. Han bodde med kaninen hos förra ägaren, Själv skulle jag aldrig sätta ihop kanin med marsvin, inte ens korta stunder.
Det är mer synd om din lilla herre som sitter själv Sherlock går lyckligt med en bebis pojke. Tycker du inte ska ge upp untan pröva med flera olika han ungar. Hur många hanar har du prövat med och vilka åldrar var dom i?
3 andra. 60 mån fungerade senare dog kompisen, 18 mån skadade honom, trivdes inte med 5 mån. Jag har inte obegränsad plats för dem i källaren och pappa låter mig inte heller ha fler, så det är lite knepigt..
#26 Vore det inte då bäst för honom att få flytta till ett nytt hem där han kan få en kompis.
3st är inte många enligt mig.
offrade en bebis, det fungerar bra än så länge
Ska försöka skriva tillbaka här imon med besked om hur det gått :)
#28 Vad kul! Vi måste få se bilder på grabbarna :)
Det kan bli svårt, all min elektronik fungerar inte.. Mobil vill inte öppna kamera, kamera vill inte starta, och alla andra kameror sitter på datorer eller på stenålders lådor.. Jobbigt :[
OJOJ vad de bråkar! De har sprätt ut halva spånet i buren 
Tror inte att det kommer fungera, den lilla va nog lite för gammal :(
Det är allmänt känt att jag är marsvins galen, så idag så kom en av 7orna och sa att han hade ett marsvin som de tappat intresset för (min sammanfattning). Allt jag vet är att den har lång päls och att den bor ensam då det andra marsvinet dog.
För ett tag sedan höll jag ett föredrag för min klass och några sjuor om marsvin med en massa blabla, jag slutade med att jag kunde i nödfall ta hand om ett marsvin som hade det dåligt. Detta är kanske inte ett super nödfall men det är synd om stackaren. Bad att få tänka på det..
Ska jag ta emot marsvinet och försöka ha honom ihop med min?
#31 Har dom gömställen? Jag skulle vänta lite. Att dom har skvätt ut spån ur buren betyder ju inte att det är värsta fajten utan det kan ju vara den vuxna som jagar den ungre för att visa dominans. Jag skulle inte ge upp efter två dagar. Hur gammal är ungen?
De ha gott om gömställen, ungen är 4 mån.. Hittade en bättre lösning, jag har en flock peruaner som går tillsammans och på sistonde så har de bråkat med den minsta så jag flyttade peruanen till hanen som detta inlägget egentligen handlade om :p Hade aldrig tänkt på detta men det funkade, i en timme. De har hackat tänder och bråkat medan de i burarna snett ovanför har skriet åt dom och också hackat tänder. Sedan så händer en olycka så jag får springa till köket och spola handen i 3 min. Under der tiden så lyckades peruanen få ett sår på nosen och de bara bråkade och bråkade. Ska försöka igen imorgon, vill inte att de ska vara ensamma under natten om de skadar varandra.