Kan det vara ringorm?
Hej,
Vi köpte två marsvin för några veckor sedan och nu har den svarta av dem ett torrt öra. Kan det vara Ringorm eller är det bara ett torrt öra?
Tacksam för alla kommentarer då vi är helt nya på detta…
Rubriken redigerad av moderator.
Hej, svårt att se på bilden, bilden är för långt ifrån. Men använd gärna Akut när det ÄR Akut, det här är inget livshotande.. Ändra gärna till tex vad har jag för hudproblem eller liknande :)
Hoppas du får bra råd !
Kollade tillbaka på bilder jag tog när mina masvin hade svamp och dom fick liknande utslag på öronen. Men jag rekomenderar ändå att du besöker vet så att dom får undersöka och eventuellt ta hundavskrap. :) Lycka till!
svamp.testa lamisil eller pevarylsvampsalva.finns på apoteket.går det inte över på en vecka sök vet
#4 Så har ett marsvin jag hade, och det var svamp, smörjde med lamisil i ca 1 vecka, morgon och kväll, kom aldrig mer tillbaka :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ringorm är troligen det absolut minst akuta tillståndet hos marsvin. ;) De varken dör eller har besvär av det. ;)
Problemet om man behandlar det som vanlig svamp är att svampdödande medel tar bort och läker ringormsutslag, men det tar inte bort de osynliga ringormssporerna. Så utslagen läker, men ringormen hänger kvar, smittar vidare, och bryter ut igen senare.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.