Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3754 ggr
Ninja2012
0

Kan det vara ringorm?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Vi köpte två marsvin för några veckor sedan och nu har den svarta av dem ett torrt öra. Kan det vara Ringorm eller är det bara ett torrt öra?

Tacksam för alla kommentarer då vi är helt nya på detta…

Rubriken redigerad av moderator.

juliino
0

Det kan vara svamp eller annan typ av Ohyra. Tror det är dags för ett besök till farbror doktorn.

Aristarcos
1

Hej, svårt att se på bilden, bilden är för långt ifrån. Men använd gärna Akut när det ÄR Akut, det här är inget livshotande.. Ändra gärna till tex vad har jag för hudproblem eller liknande :)

Hoppas du får bra råd !

juliino
0

Kollade tillbaka på bilder jag tog när mina masvin hade svamp och dom fick liknande utslag på öronen. Men jag rekomenderar ändå att du besöker vet så att dom får undersöka och eventuellt ta hundavskrap. :) Lycka till!

Ninja2012
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sorry,

Tack för snabba svar.

Kändes som om det var AKUT då jag läste om Ringorm och såg all sanering framför mig.

Här kommer en bättre bild. Någon som kan tyda vad det är?

gnagarlover
0

svamp.testa lamisil eller pevarylsvampsalva.finns på apoteket.går det inte över på en vecka sök vet

Fridaaaa
0

#4 Så har ett marsvin jag hade, och det var svamp, smörjde med lamisil i ca 1 vecka, morgon och kväll, kom aldrig mer tillbaka :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Maijah]
1

Jag tycker att det tyvärr ser ut som Ringorm.. mina hade likn. utslag under de gånger mina hade Ringorm. Men det skulle ju även kunna vara öronsvamp, skrappprov hos vet är nog nödvändigt för att veta säkert :)

_Charlie
0

Ringorm är troligen det absolut minst akuta tillståndet hos marsvin. ;) De varken dör eller har besvär av det. ;)

Problemet om man behandlar det som vanlig svamp är att svampdödande medel tar bort och läker ringormsutslag, men det tar inte bort de osynliga ringormssporerna. Så utslagen läker, men ringormen hänger kvar, smittar vidare, och bryter ut igen senare.

NinaS
1

När mina marsvin hade Ringorm hade en ett utslag som såg ut ungefär så. Jag rekommenderar ett veterinärbesök.