Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 795 ggr
juliino
0

Dålig syn

Mamma och jag pratade lite igår om marsvinen och då sa hon att hon tyckte att det verkade som om Sniff en dam på 3 år ser dåligt. Det är något jag har gått och funderat på länge. Jag har tyckt att hennes ögon har sett lite små konstiga ut. Misstänker Grå starr eller glasöga?

Försökte ta en bild men fick ingen bra bild som visade. Man ser det tydligast på det ena ögat. Hon har även lite äggskalsöga.

Hon är väldigt grinig mot kompisarna och hugger efter dom osv.

Vad tror ni, Har hon nedsatt syn? Finns det något man kan göra för att hjälpa henne?

dannne01
0

jag är ju inte expert men e det som vit geggamoja så förelår jag att du tvättar där för om det e det så har hon nog bara fåt nått hö strå i öget eller nåt sånt

juliino
1

#1 Har haft marsvin med sår på hornhinnan och detta är inte det. Inget vitt utan jag misstänker som sagt Gråstarr eller glasöga men sen har hon ju redan äggskalsöga. Du kan läsa mer om dom i artikeln ögon sjukdommar om du blir sugen på att veta vad det är.

dannne01
0

okej

lycka till

juliino
0

Sniff blir även väligt lätt skrämd. Man kan sällan klappa henne i buren utan att hon blir vättskrämd.

juliino
0

Sen undrar jag: Hur utvecklas grå starr? Blir synen sämre och sämre och kan som till slut bli blinda eller hur är det.

Hoppas någon kan svara. :)