Ha is i magen?
Både igår och idag har Enzo & Hugo jagat varandra, hackat tänder och vart omkring i buren så det bara tjongat om det flertal gånger.
Ska jag avvakta? Dom har gått ihop nu i ca 2 månader.
Skaffade Hugo som kompis åt Enzo när Benzo dog.
Hugo har alltid varit tillbakadragen från start men nu har dom börjat tjabba och bråka. Just nu sitter dom och pratar och hacka lite smått tänder.
Hugo är 5 månader gammal och Enzo är 11 månader gammal. Är det slyngenåldern på Hugo som "spökar"?
Aldrig varit med om detta med mina andra hanpar. Visst, hackande tänder tillkommer ju titt som tätt men inte detta jagandet osv :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tror det är den där åldern på Hugo nu och att du ska ha lite is i magen. :)
#1 Hoppas dom inte ryker ihop allvarligt bara när jag är i skolan :/
Det är bland de värsta jag kan tänka mig, och komma hem och hitta någon allvarligt skadad :/
Mina hannar håller på så titt som tätt. Just nu t.ex. De låter högt, hackar tänder och jagar varandra, varvat med "parning". Ibland har det blivit ett litet sår någonstans. Den minsta och "svagaste" är den ettrigaste. Så här kan de hålla på ett dygn eller två. Sedan är det lugnt ett tag innan de börjar igen. De är två år nu.
#3 har flera hanpar i olika åldrar men detta är annorlunda än det vanliga hackandert och tjabbandet :/ Hittade ett litet sår vid enzos nos nyss, dock ej djupt.
Hugo har ju precis kommit in i slyngelåldern, så det låter som tjafs till följd av det. Hacka tänder och jaga är inget farligt, och det behöver inte bli mycket mer än så.
Två av mina hanar var väldigt bråkiga när den ena var i slyngelåldern och det blev flera små bett, men det lade sig och nu när den yngsta är över året så hackar de knappt ens tänderna åt varandra längre. Jag rekommenderar att ge dem lite större yta under slyngelåldern, ifall de skulle bli för jobbiga mot varandra. Det hjälpte jättemycket för mig. Jag kunde byta tillbaka till den buren de hade innan, när perioden var över.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#5 Jo men jag har som jag sagt innan, flera hanpar och detta är inte samma som dom andra har hållt på. Det skiljer sig på något vis (har flera olika hanpar att jämföra med).
Så jag tror inte det har med slyngelåldern.
Dom har redan stor yta, har inte möjlighet att ha större, dom har 120x50 plus är i hage varje dag, har varsitt gömställe osv. Kan inte göra mer.
Men får hålla koll helt enkelt.
Hoppas de lugnar ner sig, pojkarna! Det är jobbigt….
Så där hade jag det med och jag separerade dom för sent så Charlie fick sin mun slnderbiten :(
Gick aldrig att sätta ihop dom igen heller. Bara Pepsi SÅG charlie så började han hacka tänder. Släppte man ner dom i närheten så började Pepsi jaga han och huggas.
Dom var ungefär i samma ålder som dina är i nu. Så om du tänker chansa så håll ögonen på dom för fula sår kommer fort!
#7 Ja hoppas verkligen det! Vet inte hur jag gör annars…
#8 Okej illa :/ Ja jag har full koll. Sitter dock i skolan nu men pojkvännen är hemma och håller koll. Hoppas det inte slutar som med dina!
Ändrade om lite i buren imorse med hus osv och *pepparpeppartriträ* har dom inte bråkat mer idag sa min pojkvän som varit hemma. Så får hoppas att det håller i sg
#6 Bodde inte något av dina hanpar i en större bur? Jag har för mig att jag såg det i någon tråd häromdagen. Det kanske skulle vara klokt att byta i så fall(förutsatt att det andra hanparet klarar av det). Man kan ju byta tillbaka efter några månader, när de tjafsiga har lugnat sig igen. :)
#10 Aha, klokt!
Mina rök ihop som en boll(några få sekunder) en gång för att jag hade placerat en del av inredningen i mitten av buren. Då blev det helt plötsligt jättetrångt, tyckte marsvinen. ;P Det blev lugnt igen när jag plockade bort möbeln.
Hoppas att det hjälper dina killar också.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#11 Jo ena hanparet bor i den.
Dom tjabbar mer om dom har mindre bur, fast inte så att dom slåss eller ger varandra sår :)
Aha ok ja jag får hoppas att detta hjälper. Annars får jag prova att byta plats på dom med Blixten & Lotus som har den större buren och se om det hjälper men ger detta nu några dagar och testar och ser :P
Blir till att sätta dom i den större buren och hoppas.
Suck, orkar inte med detta :/ Vet inte hur jag ska göra om jag måste sära på dom :(
#13 usch då! Hoppas att allt löser sig för dig. En annan tanke kan ju vara att skaffa en ny bur så att bägge hanparen har lika stora burar(har för mig från en tidigare tråd att Blixten och Lotus hade 140x50?) Kan ju vara värt att byta ut 120´sen mot en 140 om det är så att det skulle hjälpa dem ^^
#14 Enzo & Hugo ska få deras 140x60 bur och se om det hjälper.
Har inte råd att köpa en så pass stor bur till, kostar ju ganska mycket pengar :/
#15 visst gör det det :-/ det är ju det som är kruxet, bygga en egen är inget alternativ med de måtten heller? Kan ju kolla på blocket om det finns någon där :)
#16 Ja jag har kollat på blocket men finns inga så stora i min närhet, kan inte köra 10-15 mil eller längre för en bur tyvärr. Och inte i min lilla bil heller.
Har funderat men vet inte hur, vet inte vart den skulle stå, hur den skulle byggas osv. Måste ha med nät och tak nämligen
#17 du hade katter va? Isåfall kan jag förstå varför du behöver nät och tak :) Hm, tål ju att tänkas på^^ Den kan inte stå där buren står nu heller? Om du skulle bygga en exakt likadan liksom ^^
#18 Ja både katter och hund :)
Jag har 2 120x50 burar på varandra just nu och 140x60 buren i ett rum bredvid och där kan man inte bygga mer på höjden (vill inte ha dom i marknivå) och i det rummet som 120x50 burarna står, finns inte plats till längre bur, pga fönsterbrödorna :/
#19 hm… ja då förstår jag verkligen! Du har tre hanpar eller? Annars kanske man kunde slå ihop 120x50 burarna liksom. Men då finns det ju inte plats för dem andra liksom :s knepig sits måste jag säga. Men den buren som är längst ner av dem som står på höjden, står inte heller på golvet då eller?
#20 Ja stämmer.
Går ju inte, får då måste jag ha dom på golvet, så går inte. Och då har jag ingen bur till det ena hanparet hehe kan ju inte ha 4 st ihop :P
Nej inga står på golvet, vill inte ha dom där, då det är jobbigare att städa och dom blir mer osociala osv då :P
Hm.. men en bokhylle bur med nät över kanterna då? Som är såpass hög att du slipper problemet med fönstebrädan? Eller hoppar katterna såpass högt att det inte går?
#22 Förstår inte riktigt hur du menar? :)
Typ att du har en bokhyllebur på ben, såpass hög som du känner för. Och på kanterna på buren sätter du nät - såpass högt som det går för fönsterbrädan var ju ivägen :p Eller kan katterna hoppa över det :)?
#24 Måste ha tak på buren, annars är risken att katterna hoppar in.
Fönsterbrädorna sitter ju ganska lågt :)
Hm.. det funkar inte heller med om du skulle ha typ ett väääldigt stort terrarium typ? Alltså med glasskivor istället ^^?
#26 Nej glas-skivor är inte lämpligt till marsvin :)
#27 Nej det kanske det inte är :p Har ingen koll på det faktiskt, tänkte bara på att det borde vara typ samma som plexiglas, men det kanske det inte är :p Men vad sägs som typ en utebur då? Alltså med tak och ben och allting och ha inne då^^?
#28 Ja fast om jag har plexiglas eller nät, spelar nog ingen roll :) Lättare att sätta flaskan med nät ;)
Finns inte tillräckligt stora som man kan ha inomhus, den tar ju mer plats än en gallerbur plus brukar kosta mer :P
Har så dumt i huset, då fönstrena är dumt placerade och ingångerna med till var rum :P
Men har bytt bur nu, så Lotus & Blixten går i 120x50 och Hugo & enzo går i 140x60. Hoppas det hjälper.
#29 hjälper det och det inte blir nå gnabb för någon av paren så skulle det ju vara det bästa såklart :D Men om inte kan det vara bra att söka sig om efter andra lösningar, det vore ju det bästa i ett sånt fall liksom^^
Skickar en länk på en bur jag hittade på blocket
http://www.blocket.se/alvsborg/Smadjursbur_bortskankes_42859262.htm?ca=2&w=3
Något i den stilen tänkte jag mig, och bygger du en egen blir det billgare samt att du kan bygga den så att den platsar planläsningen i lägenheten :D
Förstår absolut problemet med planlösningen, jag har en sjukt jobbig planlösning i mitt marsvinsrum, skulle helt vilja ha en till bokhyllebur till tjejerna som just nu går i en 120x50 bur :S men En dum garderob som är inkilad i väggen gör det omöjligt tyvärr =(
#30 Precis :D Och 120x50 är ju absolut inte litet till 2 marsvin ändå så :)
Aha nej blir för tätt tycker jag :)
#31 Ja det kanske det blir ^^ Kommer bara med tips här iallafall^^ hoppas att allt löser sig med burbytet iallafall :D Håller alla tummar och tår! ^^
#32 Ja du har kommit med många bra tips :)
Har ju begränsad med plats, hade velat ha en bokhyllebur med runt 140 cm längd och 60-70 cm bredd, men vet inte hurjag skulle bygga den eller vart jag skulle ha plats med den ;/
#33 Måtten är det ju inte alls några fel på, största problemet för dig är ju att det måste vara när och inte krocka med fönsterbrädan. Om du känner någon kunnig som kan rita och snickra bra så kan det ju kanske gå att kombinera typ en hörnbur med flera våningar eller så :p? eller få till det så att det blir bra med dina komplikationer där hemma. Hoppas iallafall att det löser sig! annars får du mer än gärna ta kort på hur det ser ut där hemma så får vi se om jag kanske kan komma på en lösning (eller n¨gon annan hjälpsam här på Mif)
Men just nu hoppas jag att det inte blir nå gnffs för dina pojkar ;) Det vore ju det lättaste ^^
#34 Idag har dom skött sig bra! Så hoppas det håller i sig :D
#35 Håller tummarna starkt :D
Dessa hanar alltså.. riktiga tjurskallar emellanåt ;) Håller tummarna för att de är snälla mot varandra nu framöver också :)
Håller alla tummar och tassar för dig Frida att dom slutar bråka nu. Annars är min sambo extremt händig på att snickra och dona. Vi kan nog i så fall till och med fixa lite billig material om det behövs.
#37 Haha ja verkligen! :P
Nu har Enzo & Hugo den största buren, varsitt hus, varsin matskål och varsin höhög. Bytte igår.
Idag satt dom i samma hus, suck! Nu när dom har större bur, ja då passar det att sitta på samma sida suck…. Menmen bara dom inte slåss är jag nöjd :)
Vad härligt. Hopaps det håller i sig.
#40 Ja hoppas det! :D Hade varit skönt :)
Hoppas att det fortsätter i rätt spår!
#42 Får hoppas det. Lugnt än så länge,skönt!
OM dom sitter i samma hus är det nog ingen fara alls!
Då är det troligen bara vanligt rang-gnabb eller helt enkelt att dom ville ha förändring ^^
Mina hanar är aldrig så vänskapliga så att dom sitter i samma hus! Eller jo jag har två hanar som fullkomligt älskar varandra. Kallar dom mitt "gay par". Så jag tror inte set är så farligt, Som ovan sa rang-gnabb ;)
#44 Jag tror det är pga burbytet för dom satt inte i samma hus innan kan jag lugnt säga xD
#45 Jag vet inte, det är inte alls som när dom andra paren har haft det, helt annorlunda, så tror det är lite blandat av olika ting.