Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 938 ggr
Crest
0

Crests marsvin!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att jag skulle göra en liten presentation av mina grisar!

Först ut är gamlingen Fia som blir 6½ på måndag. Hon är en goldenfärgad pet (brukar beskriva henne som en korthårig peruan - två virvlar på baken, framåtväxande päls och en liten tuppkam som lugg) som jag adopterade från Eragons 2009 om jag inte minns fel. Hon är den lugnaste av dem men också väldigt gnällig… tycker hon att någon av de andra är elaka mot henne (t ex genom att ta hennes morotsbit eller buffa på henne) så sitter hon och tjuter ändå tills någon kommer och plockar upp henne Obestämd

Crest
0

Nästa, Tindra! En white roan/goldenagouti nonself (dock följer hon inte alls rasstandarden, så kanske hon räknas som en pet?) som jag köpt av en medlem här som inte kunde ha kvar henne längre. Haft henne i två år och hon blir tre i december (uppskattad ålder då hon är ett hittemarsvin, hittad i skogen sittandes i en påse med nio andra marsvin…).

Skriver om de andra lite senare!

Eulwen
0

Tindra ser ut att vara roan tycker jag. Glad

Vilken tur hon och hennes kompisar hade som blev räddade, det är ju inte klokt hur illa en del människor kan behandla djur…

Crest
0

Och så Mysan… En nonself golden/white/goldenagouti som jag fick samtidigt som Tindra, 3-4 år gammal.

Bästa bilden jag hittar just nu, Mysan är den längst till höger :)

Crest
0

#2 Jo jag kom på det, ändrade precis innan du skrev :P. Ja, verkligen, annars hade de väl frusit ihjäl stackarna… Hemskt är det Rynkar på näsan

Crest
0

Vitellia, eller Bettan som hon kallas har jag bara haft i två månader, en black/white alpaca på lite över ett år. Hon är den som alltid leder kören vid matdags och hon är väldigt håröm (har klippt ner henne lite så det är inte lika jobbigt längre) och vid kloklippning börjar hon gnälla och krångla redan innan man börjat klippa… Men urgullig är hon ändå Kyss

Crest
0

Och sist ut, Bettans dotter Dicentra som är drygt fem månader, en golden/white/goldenagouti texeltjej, här tillsammans med Mysan och halva Bettan Flört.

Crest
0

Allihop tillsammans

Crest
1

Och så en bild på Mysan, Tindra och Fia + Ella.

Sanni
0

Så söta marsvin du har :)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Eulwen
0

Vad är det för skillnad på en alpacka och en texel? Jag erkänner, jag kan nada om långhår men är nyfiken, i mina amatörögon ser de nästan likadana ut Bettan och Dicentra.

Glad

juliino
0

Super fina damer du har! :)

#10 Jag är heller inte så inne i det hela men när jag skulle ras bestämma tre av mina långhår blev det att läsa på.

Alpaca har två virvlar på baken som gör att pälsen växer framåt sen har den en lugg som växer över ansiktet.

Texel Det ända jag vet om dom är att dom ej ska ha några virvlar på kroppen och ingen lugg så som Alpacan har.

Crest
0

Marsvinen tackar! ^^

#10, precis som juliino säger så har alpacor två virvlar på baken och lugg, även lite "busigare" päls i ansiktet och på tassarna, medan texel har bakåtväxande päls utan lugg eller virvlar. Alpaca är en peruan med lockig päls och texel en lockig sheltie. :)

Eulwen
0

#11+12

Aha, tack! Då fattar jag, peruan och sheltie kan jag ju se skillnad på.

Fridaaaa
0

Sicka charmtottar :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.