Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1024 ggr
Lutie
2

Havregryn

Idag så fick mina marsvin pröva att äta havregryn, dom gillade det jätte mycket! Jag fick höra talas om det här och jag tänkte att det kan jag pröva och så fort jag satte ner skålen stack alla tre ner nosarna, tack för tipset!Skrattande

Frida B
0

Haha testade också havregryn nyss, dom nästan slogs om det! Båda två älskade det, deras nya favoritgodis ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

juliino
2

Ja det är jätte uppskattat som foder :) Inga tillsatser utan bara naturligt, billigt och marsvinen älskar det :)

Frida B
0

Sry om jag snor tråden lite, men kan man ge havregryn ist för pelletts (oxbow) tillfälligt i en vecka, för att hålla vikten på ett marsvin? ska åka bort en vecka och min kompis ska passa grisarna, men deras pelletts är slut.. Vilket den ena måste ha annars rasar han i vikt..

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

juliino
0

#3 Ja det går super bra mina får bara havregryn. Dräktiga som växande eller vuxna alla får det och alla håller sig i fin fin form :)

Peterlina
0

Ger ni havregrynen uppblötta ibland? Mina grisar är ju ungefär tre månader och får kligröt ibland men det ska man visst inte ge jämt. Så jag tänkte om jag kanske ger havregrynsgröt när de inte får kligröt? Eller är det inte bra för magarna? I övrigt får de nyklippt gräs mitt på dagen och grönsaker av olika slag på kvällen.

Frida B
0

Jag ger aldrig uppblött för dom gillar inte det :P men tror inte det är någon skillnad att ge dom uppblött än att ge dom torrt

Det är ingen fara att ge dom, men inte för mycket bara :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sandra-B
0

De flesta av mina marsvin har i princip fri tillgång till (torra) havregryn, använder det som kraftfoder istället för pellets, blandnigar och annat som jag inte tycker är direkt lämpligt foder.

Man kan även använda exempelvis havre-, korn-, råg- och vetekross - även det naturligt och bra.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Fridaaaa
0

#5 Aldrig uppblötat men gör havregrynsgröt till mina ibland (utan salt) :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[texel]
0

så det är ok att ge marsvinen havregrynsgröt?? Mina rör inte torrt havregryn så… ja. Kan jag ta lite stuff ifrån skafferiet och blanda i det i gröten? Kan fråga här innan det går snett.. ok, jag hittar :

1.havrekli
2.rågkross
3.wetabix
4.kornflingor 

kan någon av dessa ges i gröten om de nu kan få det?

Sandra-B
0

Havrekli och rågkross fungerar utmärkt att ge, det andra vet jag inte.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[texel]
0

Djur affärerna i närheten har gått i konkurs så jag hittar nya gjejer som de kan äta.. Man kan beställa mat men varför göra det när man kan göra annan mat som är minst lika bra?!

[texel]
0

Kan man ge marsvinen blad ifrån fruktträd?

usäkta att jag snor tråden :o

[copicaddicted]
0

JA blad och grenar från fruktträd är helt ok

Fridaaaa
0

#9 Ja det är helt ok :) Jag gör min gröt i micron.
Sedan låter det svalna och servera. Mina älskar det :D

#12 Ja det är okej, grenarna är ännu bättre :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
1

Här har jag skrivit ett inlägg med mycket bilder om hur och vad man kan ha i sin naturliga kraftfoderblandning i stället för pellets. :)