Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1379 ggr
Teddymarsvinet
0

Dräktighet...

Hej, jag har några frågor om dräktighet som jag vill få svar på!

1.

Måste man ha den dräktiga honan i enskild bur när hon är dräktig? Går det bra med spån som underlag, & en del mysgrejer?

2.

Skall hon ha havregrynsgröt utan salt varje kväll, eller bara någon enstaka gång i veckan?

3.

Kan hon äta fröblandning, har hört att det är en del onödiga fetter i det? Eller är det bättre med havregryn som foder?

4.

Måste man ge extra c-vitamin? Hon gillar inte vitkål eller salladskål. Vad ska jag prova med då?

5.

Är det nödvändigt att väga honan varje dag?

6.

När man ska ''mata'' den dräktiga honan, skall man separera henne ifrån dom andra då?

Tacksam för svar! :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

[fuzzygirl21]
1

1.

Måste man ha den dräktiga honan i enskild bur när hon är dräktig? Går det bra med spån som underlag, & en del mysgrejer?

Svar : Ja man ska ha honan i en enskild bur så hon inte blir stressad av andra marsvin , ja det går bra med spån som underlag, och det går bra med myssaker.

2.

Skall hon ha havregrynsgröt utan salt varje kväll, eller bara någon enstaka gång i veckan?

Svar: jag har aldrig hört att marsvin ska ha havregrynsgröt :S

3.

Kan hon äta fröblandning, har hört att det är en del onödiga fetter i det? Eller är det bättre med havregryn som foder?

Svar : du kan ge lite fröer då och då och lite grönsaker

4.

Måste man ge extra c-vitamin? Hon gillar inte vitkål eller salladskål. Vad ska jag prova med då?

Svar : Ge brocolli , gurka ,morötter

5.

Svar : Nä jag tycker inte att man ska behöva väga honan varje dag kanske någon gång men inte varje dag .

6.

När man ska ''mata'' den dräktiga honan, skall man separera henne ifrån dom andra då?

Svar : Sätt henne i en bur själv och mata henne .

Har 36 marsvin hemma :P

Aristarcos
2

1.

DU behöver INTE ha henne ensam, men helst med den hona som inte är dräktig ( de kan annars sätta igång den andras förlossning) de ska ha sällskap. Ja det går bra med spån.

2.

Nej, har aldrig hört de rekommendationerna. Men kraftfoder ska de däremot ha, du får säkert bättre råd framöver av andra uppfödare.

3.

Hon ska inte ha gnagar blandningar, gärna oxbow för dräktiga honor.

4.

Broccoli, spetskål, persilja är tips på andra c-vitamin rika grönsaker.

5.

Nej inte varje dag , men minst en gång per vecka.

6.

Hon kan vara med de övriga marsvinet/-en när hon ska äta.

[Snuttegris]
1

Jag är absolut ingen uppfödare, men har läst på otroligt mycket angående avel och dräktighet då vi misstänkte att min Doris var gravid.

1. Om den dräktiga honan trivs bra med sina burkamrater så finns det ingen anledning att separera dom under en dräktighet. Den dräktiga honan känner nog mer trygghet att ha sina burkamrater omkring sig än att plötsligt sitta ensam.

Spån och myssaker går alldeles utmärkt att ha.

2. Det är väl inget måste att ge sin hona havregrynsgröt, men då honan behöver äta dubbelt så mycket än normalt för att hålla både sig själv och ungarna i gott skick så kan man ge lite extra kraftig mat. En del uppfödare ser till att deras dräktiga honor har ständig tillgång till kraftfoder, medans andra ger lite mindre. Men lite havregrynsgröt 1 gång om dagen gör ingen skada. Viktigast är dock att dom har ständig tillgång till hö och att dom får tre gånger mer c-vitaminer än vanligt. Gurka och sallad innehåller inte mycket mer än bara vatten och fungerar mer som godis, men det finns annat gott med rikliga c-vitaminer som man kan ge till sina dräktiga honor som broccoli, paprika, vitkål, morötter, blomkål mm.

Hur man gör under utfodring är väl lite upp till var och en. Viktigast är att man ser till att sin dräktiga hona får det hon ska under dräktigheten. Som sagt fri tillgång till hö och tredubbelt med c-vitaminer.

4. Det är väl kanske att rekommendera att väga sin hona varje dag och se så att hon håller viktökningen som hon ska. Men man ska i alla fall väga minst en gång i veckan.

Viktigast under en dräktighet är att honan inte blir stressad eller upprörd för då kan hon drabbas av toxicos. Likadant om inte honan får tillräckligt med c-vitaminer eller hö så kan hon också drabbas av toxicos.

Har man inte tidigare hanterat sin hona så mycket så är det ingen bra idé att börjar plocka mycket med henne under dräktighet. Är hon van vid att bli mycket kelad och ompysslad så ska man fortsätta med det under dräktigheten. Byt gärna inte bur eller burkompisar under en dräktighet då detta kan stressa honan.

Bästa är väl helt enkelt att inte utsätta din hona för förändringar, se till att hon har lugn och ro, och ge henne mer mat och hö mer än normalt och ha lite extra koll på henne.

[Nova101]
0

#1 Nu kommer jag med all säkerhet trampa någon på tårna men jag är tvungen att skriva något. Det du skrivit än så länge stämmer inte till 100 %.

1. Dräktiga honan kan vara i buren med dem andra då det är bra för henne. I vissa ENSTAKA fall så kan hon bli stressad av sina burkompisar men oftast går det bra! Tänk dock på att det ska vara lugnt och skönt dom sista veckorna innan födseln. Man ska inte heller lyfta henne alltför mkt då magen är väldigt känslig! Förändra ingenting drastiskt i buren och introducera inte några nya burkompisar dom sista veckorna, detta kan stressa henne helt i onödan. Spån är jättebra som underlag och samma sak med myssaker, toppen om du har sådant i buren då honan vilar väldigt mycket dom sista veckorna.

2. En grötmix är jättebra, jag blandar havregryn med kruskakli med någon droppe honung i till min dräktiga hona och det uppskattade hon jättemycket!

3. Fröblandningar skulle jag inte rekomendera då det bara innehåller ämnen som inte ett marsvin ska ha! Ge istället fri tillgång på torra havregryn, det är bättre och marsvinet uppskattar det mer!

4. En dräktig hona MÅSTE ha dubbelt med c-vitamin, annars kan hon utveckla toxicos och det kan bli farligt för både bebisar och mamma. Grönsaker med mycket c-vitamin är vitkål, salladskål, stjälkselleri, röd och gul paprika, körsbärstomater, broccoli, blomkål etc. Gurka, morötter och äpple innehåller mycket socker och är EJ bra i större mängder. Persilja är även bra!

5. Jag vägde min hona varje vecka för att hålla koll på hennes vikt och att hon gick upp i vikt. En hona ska väga minst 800 gram när hon paras.

6. Honan kan vara tillsammans med sina burkompis när det är matdags, var dock noga med att kolla så att hon äter bra!

Aristarcos
3

Rekommenderar dig verkligen att läsa den här artikeln som jag även puttade upp för dig :

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715d30b9cb46221d06cd3f-avel?discussions-1

[Snuttegris]
0

#4 Tack för att du kom ihågSkrattande jag glömde att säga att man inte ska plocka upp sin hona så mycket under slutet av dräktighet då dom är precis som du säger känsliga om magen, håll mest bara kanske lite extra koll i buren så att hon verkar må bra. Men i början om man är försiktig så kan man plocka med sina hona som vanligt.

Aristarcos
0

Som sagt, varken Gurka, eller tex vanlig sallad är en mycket bra c-vita min källa. Finns många bättre grönsaker. Kolla c-vitamin artikleln under Artiklar och foder.

[Snuttegris]
1

#5 det är en mycket bra artikel med mycket bra information Skrattande

Teddymarsvinet
0

Tack alla! #4 Vad bra, nu vet jag det där med gröten! Hur stor mängd av de c-vitamin rika grönsakerna ska jag ge? Typ deciliter?

/p>

[Snuttegris]
0

30mg/kg kroppsvikt

Fridaaaa
1

1.

**Måste man ha den dräktiga honan i enskild bur när hon är dräktig? Går det bra med spån som underlag, & en del mysgrejer?
**Nej det måste man inte, man kan ha henne med kompisen/kompisarna om det är en lugn bra flock. Gör absolut ingenting.
Ja spån går bra och myssaker :)

2.

**Skall hon ha havregrynsgröt utan salt varje kväll, eller bara någon enstaka gång i veckan?
**Havregrynsgröt är mer för dom marsvin som behöver lite extra eller bara som gott :) Mina skinnysar får det för att hålla hullet. Inget måste för dräktig hona

3.

**Kan hon äta fröblandning, har hört att det är en del onödiga fetter i det? Eller är det bättre med havregryn som foder?
**Fröblandningar ska inga marsvin äta. Massa onödiga fetter.
Ge samma kost som innan dräktigheten. Havregryn mm är bra

4.

**Måste man ge extra c-vitamin? Hon gillar inte vitkål eller salladskål. Vad ska jag prova med då?
**Ge andra grönsaker? T.ex broccoli, paprika, spetskål, grönkål mm :)

5.

**Är det nödvändigt att väga honan varje dag?
**Nej inte varje dag. 1 gång/vecka är lagom. Men sista 1-2 veckorna bör man lyfta honan så lite som möjligt.

6.

**När man ska ''mata'' den dräktiga honan, skall man separera henne ifrån dom andra då?
**Hur menar du med "Mata"? Hon äter med kompisarna precis som vanligt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nova101]
0

#9 Det finns delade meningar kring gröt men min hona fick kruskakli uppblött med havregryn och hon sköt i vikt! Tänk dock på att inte överdosera! :)

Jag vet inte exakt mängd, jag körde mest på känsla och försökte inte att överdosera! Läs artikeln som Aristarcos länkat, mkt bra information där! :)

Persilja, paprika etc ska man inte ge alltför mkt av.. paprika kan ibland orsaka munsvamp hos marsvin så det ska man helst vara försiktig med!

[Nova101]
0

#6 Jag tror jag fick med allt iaf! :) Skönt att det är så många här som kan flika in med olika saker som är bra att veta! :)

Teddymarsvinet
0

#11 Okej, då blir det havregryn! Tack :) #12 Hur ofta ska jag ge gröt?

/p>

[Nova101]
0

#16 Ett par ggr i veckan, beroende på hur bra hon äter och hur mycket! Jag gav min hona vart tredje dag och det räckte för henne. Hon låg på över 1300 gram när hon födde!

Men om du börjar märka på henne att hon inte äter så sätt in stödmatning, det kan gå väldigt illa för både mamman och bebisarna så det måste man vara jättenoga med! Men äter hon bra och är pigg så är det ingen fara. Se till att hon även har fri tillgång av färskt hö också! :)

Teddymarsvinet
0

#17 Okej, Tack det ska jag göra!

/p>

Aristarcos
0

#18 tänk dig noga för innan du sätter en hona i avel, det är mycket som kan bli jobbigt och gå fel. Läs igenom allt du kan komme över.

Läs gärna på även hos Humlans marsvin.

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/avel/att_tanka_pa_innan.html

[Nova101]
0

Jag håller verkligen med Aristarcos! Läs ALLT du kan komma över innan och överväg verkligen om du vill utsätta din hona för en dräktighet. För går det så pass illa kan du både förlora honan och bebisarna. Det är inte kul!

Min hona var frisk och pigg när hon parades.. låg på en mycket bra vikt och födseln gick helt problemfritt! MEN den ena bebisen höll inte på att klara sig! Sådan tur var klarade sig båda bebisarna och är nu friska och pigga.. ligger på bra vikter och kommer växa upp utan problem! Men alla har tyvärr inte den turen som mig! :( Läst om många som t om förlorat sin hona, honan har kastat sin kull, förtidigt födda bebisar utan päls och så himla mycket mer. Det är verkligen något man måste ha i åtanke.

Jag har lärt mig massor under dom här få dagarna, det är inte att "bara" ta en kull, som folk tror.. jag förstår det nu. Det är även så mycket som man måste tänka på innan, har du tiden och orken att stödmata bebisar, kan du hantera dödfödda eller prematurer? Vet du vad du ska göra om mamman toxar? Det bästa är att överväga för och nackdelar och framförallt ta reda på fakta innan du bestämmer dig!

Nu hade jag extrem tur eftersom detta är min första kull! Men alla har som sagt inte den turen!

Teddymarsvinet
1

#19 & #20

Jo, det är tråkigt när allt inte går som det ska. Jag har läst på Humlans marsvin & Inlägg som Godisgrisen skrivit bl.a. Det är just därför jag gör dessa trådar, för att kunna få bra tips & svar på mina frågor. Men somsagt har jag kvar att lära mig. Men den lanerade kullen föds inte försen i April 2013. Så jag har god tid på mig att förbereda & lära mig. Har tidigare fått döfödda kaninungar & det var tråkigt. Men det fanns inget jag kunde göra än att begrava dom. Jag har inte en stressig ''flock'' Det är bara en hona till som är på 1 år & hon är inte den busiga sorten av sig. Jag har redan köpt sprutor om jag skulle behöva stödmata & tvångsmata vid sjukdomar & vid dräktighet.

/p>

[Nova101]
0

#21 Skönt att du verkar ha bra koll på läget iaf! Trodde bara i början av den här tråden (med alla frågor) att du var väldigt opåläst och oerfaren! Ingen här menar illa, alla vill ju väl! :) Har fått mycket bra hjälp härinne när jag väntade min första kull! Ser dock ofta många unga personer som tar kullar på sina honor utan att varken läsa på eller tänka efter. Oftast slutar det med att honan och/eller bebisarna dör. Men det känns skönt att du har koll på läget, mitt senaste inlägg var inte menat som något negativt, bara så du vet! :)

Teddymarsvinet
0

Hehe, okej! ;) Ja man undrar ju lite när dom gör det. Men jag har alltid varit lite utav en ''planerar person'' det känns bra när man är ute i god tid med att få in all information i huvudet. Visst är man spänd redan nu av alla dessa historier om Toxicos osv.. :S

/p>

Teddymarsvinet
0

#22 Tänkte även på en grej, jag har ju bara 2 honor. Så då känns det dumt att sära på dom när Humla (som den ena heter) blir dräktig. Så då borde dom väl kunna vara tillsammans under hela dräktigheten eller? :)

/p>

[Nova101]
0

#23 Så det ska vara, bra att vara ute i god tid! Är precis likadan! :)

Jo jag var jätterädd att min hona Trudy skulle sluta äta eller så under dräktigheten.. men jag mutade henne med färska grönsaker varje dag och jäklar vad hon åt! Det jag mest var rädd för att ungarna skulle ploppa ut alldeles för tidigt, därför blev jag så orolig när bebisarna kom den 26/9, hade datum på den 7:e oktober! Men det visade sig att datumet stämde och jag som räknat fel! :)

Jo det finns mkt som kan hända så därför måste man vara förberedd på allt! Jag fick ingen sömn alls första natten.. var inte människa på nästan 2 dygn efter hon födde då jag var helt uppe i varv. Kunde inte slappna av men det släppte allt eftersom då jag såg framsteg hela tiden!

Fridaaaa
1

#24 Du kan ha dom tillsammans under dräktigheten.
Det är 2 dräktiga honor man ej bör ha tillsammans under dräktigheten, ifall den ena föder tidigare kan den dra igång den andra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nova101]
0

#24 Du behöver inte sära på dem om den dräktiga inte känner stress över att dela bur med henne! I vissa fall får man (om båda är dräktiga) sära på dem så dem inte sätter igång varandra! Det kan sluta med alldeles för tidiga kullar eller värst av allt, en kastad kull. Det hände _Charlie för inte alls så länge sen :/

Men ha henne tillsammans med sin kompis, dem mår bra av att ha varandra! :)

Teddymarsvinet
0

#27 Okej, tack så jätte mycket! :)

/p>