Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1583 ggr
Picasso
0

Teddy

Jag har några funderingar har försökt googla men hittar inte någon uppgift om crested teddy är godkänd som ras eller det räknas som pet?

Undran två då det gäller teddy finns de i teckningen harlequin/magpie?

[Maijah]
0

De räknas som Pet :) Och eftersom man i regel inte färg/teckningsavlar på strävhår i sverige så är det nog väldigt svårt att få tag på harlequin/magpie teddysar :/ Finns säkert i andra länder, men har ingen direkt koll på det :P

Picasso
1

#1 tack :) Jag misstänkte det.

Hmm man kanske skulle tillverka teddys i harlquin/magpie ett projekt som skulle ta många år men en kul utmaning Skrattande

[Maijah]
0

#2 Ja det vore väl ganska häftigt :)

Picasso
0

#3 ja verkligen :) Man kanske skulle göra ett försök ;)

juliino
0

Jag har för mig att Charlie_ här inne på Mif vill ha fram Teddysar i harlquin/magpie om jag inte minns helt fel. :)

juliino
0

Fel av mig hon vill få fram rexar med den teckningen :)

Picasso
0

#5 nästan rätt _Charlie vill ha fram harlequin/magpie rexar Skrattande

juliino
0

#7 Vilket sammarbete det skulle kunna vara Flört

Även om man får Nonself/self av att para Rex-Teddy så skulle man ju ändå kunna byta avelsdjur ;)

Vad häftigt med rex/teddy i harlequin/magpie!
Är det något du är intresserad av att föda upp?

Picasso
0

#8 Hmm ja det skulle det var.

Så långt tänkte inte jag…tyckte det var synd att vi inte kunde sammarbeta, men då skulle vi ju kunna göra det ändå fast vi vill ha fram samma teckning men på olika strävhår Tungan ute

Tack, ska genast kolla med _Charlie :)

juliino
1

#9 Tycker det är jätte kul att det är på väg lite nya typer in i sverige nu! Tycker att ni som tar er an det stora men ack så roliga utmaningen är riktigt tuffa!

Ja jag tänkte ni måste ju ändå ha Nonself Magpie/Harlequin för att para med era Rexar/teddysar för att dom ska få tecningen och då skulle ni ju kunna arbeta ihop för att få fram så bra rutor som möjligt på Nonselfarna samtidigt som ni byter blod. :)

Gud vad roligt det ska bli att få följa vägen till rutiga nalle björnar! Kyss

Picasso
0

#10 Ja det kan bli riktigt kul :) Tack, men det kommer att bli en kul resa att få fram teddyoch rex i teckningen harlequin/magpie :)

Jo det måste vi ju, det kan kan tänka att vi förlorar lite med att använda t. ex rexbärare till teddy/teddybärare är att det tar längre tid att få fram rätt strävhet i pälsarna, men det kommer ju ändå ta något/några år innan vi kommer så långt i så fall, rutorna måste ju sitta till en början Skrattande

Tack, dröjer lite tills vi har rutiga nallebjörnar men vi gör ett försök att få fram dessa :)

_Charlie
1

Nu har jag förklarat för Picasso varför ett samarbete mellan oss inte vore smart alls. Övertala nu Picasso att byta ras till rexar ist så kanske vi kan se rutiga nallebjörnar lite tidigare. ;)

Picasso
1

#12 Nähä du ;) Då får du byta till teddy Skrattande

juliino
0

#12 Jaha jag var visst inte så smart som jag trodde Tungan ute

Är lite nyfiken på er båda.

Varför valde du _Charlie Rex?
Och varför valde du Picasso Teddy?

_Charlie
0

#14 Dels tycker jag pälsriktningen är finare på rexarna. Jag är inte så glad i att teddyns päls lutar framåt, som om marsvinet står i hård medvind. ;) Dels är klivet till magpierexar lite kortare än om jag valde teddys. ;)

Sedan har jag redan börjat resan med avelsdjur och kullar, det vore dumt att ändra ras nu. ;)

Picasso
0

#14 Tanken var ju god och vad det gäller de rena nonselfarna där kan vi sammarbeta ;) Man kan ju inte veta allt!

Att det blev teddy var ren slump faktiskt fick två teddypojkar föra året två supermysiga och trevliga killar och att jag fastnade för rasen säger nästan sig själv :)

juliino
0

Roligt att få läsa varför ni valde just den rasen. själv har jag väldigt svårt att se skillnad på dom Oskyldig

Picasso
0

#17 skulle man för mig sätta två okända grisar en rex och en teddy vete 17 om jag kunnat se vilken som var rex resp teddy Skrattande

_Charlie
0

Jämför dessa så ser ni vad jag menar med pälsriktningen. :)

Teddy: http://hem.passagen.se/lhinacre/penny.jpg

Rex: http://ulvus.webs.com/silverlordsnygg.jpg

Picasso
0

#19 hmmm men pälsen på teddyn ska ju borstas framåt innan de visas för domaren på utställningen…tycker teddyn ser borstad ut :/

Eller så är den naturell och då är det en himla skillnad på pälsarna :)

_Charlie
0

#20 Jag vet inte om den är sådan naturligt eller ska borstas så. Ska den presenteras så för domare, så är det ju rasstandarden att den ska se ut så. Jag tycker de ser bakvända ut. ;) Söta som få ändå såklart, men måste jag välja så väljer jag bort medvindsfrillor. :D

Picasso
0

#21 strax tillbaka måste kolla på Buddy som är otrimmad och naturell ;)

Picasso
0

#21 tillbaks…jo grisen på bilden är nog både trimmad och borstad, MEN pälsen på Buddy växer i motsatt riktning ;)

Tack _Charlie nu vet jag hur man skiljer teddy från rex :)

Sandra-B
4

Fast rex och teddy har samma rasstandard och ska således se "likadana" ut.

Angående Penny (teddyn på bilden) så är det en väldigt gammal bild, typ åtta-tio år eller något sådant skulle jag tro, missminner jag mig inte var hos dessutom från Lhinacres "söt-linje", vilka generellt var lite speciella utseendemässigt (tycker jag).

Generellt brukar rexar ha lite bättre pälstäthet än teddysar, som i sin tur generellt har bättre pälsriktning (enligt flera domare).

Jag tycker däremot att det finns något i uttrycket på rexar och teddysar som skiljer dem åt, dessutom så är vissa färger vanligare på rexar än teddysar och tvärtom.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Picasso
0

#24 Tack Sandra för din förklaring :)