Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2200 ggr
shrimala
0

Tappar päls

Hej, min nyblivna Marsvinsmamma Shakira har börjat tappa ovanligt mycket päls på ryggen, det är stora kala fläckar. Ingen annan av marsvinen har tappat utan bara hon, hon äter och dricker som hon ska och är väldigt aktiv.
någon som vet vad det kan vara ?
Mvh Johanna

gnagarlover
0

måste bara fråga om hon är teddy? en del av mina gjorde så pga hormonrubbning.har en här hemma som ser förfärlig ut i pälsen

shrimala
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej, hon är ett långhårigt marsvin. Finns det inget man kan göra ?
Tycker så synd om henne :'(

nightmares
0

Långhåriga marsvin, i synnerhet lockiga, brukar kunna släppa päls när de får ungar. Antar att ändrade hormonnivåer påverkar på något sätt. Det växer ju ut igen, även om de kan se lite knasiga ut under en period.

[copicaddicted]
0

Det här fenomenet är inte bara på marsvin, utan på allt med hår/päls.

Det är HELT normalt att man tappar päls/hår efter födsel då hormonerna under dräktighet/graviditet gör att man tappar nästan ingenting. När man sen får en hormonflipp så tappar man kopiösa mängder istället.

Så oroa dig inte, det är helt normalt och kommer tillbaka sen!

shrimala
0

Okej tack så jätte mycket för era svar :)!!

stereolife
0

Se bara till så att hon inte börjar klia eller tappa mycket i vikt. Då bör du åka och ta ett enkelt litet hudprov så att det inte är några konsigheter…

shrimala
0

Okej, jag ska hålla koll på det :)

stereolife
0

Vill för övrigt bara säga att det där med att tappa päls även kan vara ett symptom på systor i livmodern eller på äggstockarna…
Men det brukar innebära viktminskning också och det vet jag inte om det är något att oroa sig för om grisen precis fått ungar?

Mitt absolut bästa tips är att ringa och rådfråga en veterinär. :)

shrimala
1

Okej, jag ska försöka få tag på en veterinär när jag kommer hem från skolan.

Linnet
0

Har jag också varit med om några gånger, med honor som fått ungar, ofta lockiga långhår (lunkarya) men det växer ut igen.

shrimala
0

okej, vad sköt det är att höra att det är normalt, jag var typ jätte rädd att det skulle vara något allvarligt.

Hur lång tid brukar det ta innan det växer ut igen ?

det finns inget schampo eller något som gör så att det växer snabbare, Jag tycker så synd om henne, det ser jätte hemskt ut :(