Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2725 ggr
juliino
2

Längtan!

Längtar efter två små marsvins pojkar något oerhört.
Det spelar ingen roll att jag redan har ett antal grisar redan.
Blev tvungen att tinga två bebis pojkar efter att två av mina hannar började slåss.

Ni vet den där känslan när man lyckats få tag på precis den ras/färg man vill ha det känner jag just nu.

Väntar på en beige dalmatiner hane som var min redan när han låg i magen samt en skinny pojke.

Dalmisen är från Sågstugans och skinnyn från JolineBerg här på iFokus. :)

Finns det något ni längtar efter när det gäller era djur?

Eulwen
0

Att de ska FÖDAS!! Dag 69 här nu, två kullar BF i morgon.

(Vet inte om du sett det, men det blidde ju inga himmisbebisar här… =()

juliino
0

Och jag längtar efter att se vad dina honor får för ungar! Tycker Fryla är så fiin! Och du har fått så olika och roliga färger i tidigare kullar. :)

Ja jag såg det! Vad trist! och för mig blev det ju inga dalmis bebbar. :( Känner min snuvad. Men jag fick ju oväntat 14 hamster ungar istället så det kanske var bäst så.

Lyan
1

Spännande! Dalmishanen är jag riktigt nyfiken på! (Me love beige!)

juliino
0

#3 Jag med vet inte hur han ser ut än. Älskar med beige! :)

Lyan
1

#4 Jag har haft en beige zobel dalm men han var inte direkt vältecknad :-P En lakeland. Ett vältecknat beige dalm långhår hade verkligen inte suttit fel :-d

juliino
0

#5 Jag älskar lilac grey och beige och har alltid velat ha en men har inte funnit någon nära mig. Sågstugans och jag bor i samma stad, Blev så glad när hon började med beige dalmation! Hon har nyligen börjat med det så jag tror inte min hane heller är så väl tecknad tyvärr. Men jag är ändå glad för honom :)

Creation
1

Här kommer jag som också är riktigt förtjust i beige. Kyss Du bara måste uppdatera med bilder när lillgrisen kommer! Beige dalmation är ju ingen vanlig syn.

Jag längtar efter dagen då jag själv kan äga en beige. ;) Self beige mer specifikt. Och nonself tort'n'white får man inte glömma!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

juliino
0

#7 Självklart ska jag visa er bilder :) Tror jag får hämta honom dne 17 eller den veckan.

Sen finns en dröm om en Nonself Lilac Otter här hemma Oskyldig

Mollsan
0

Jag längtar tills jag överhuvudtaget FÅR marsvin:) Väntar på en kull, men man vet ju aldrig om det blir det man hoppas. Men åh va jag längtar! Känns som en evighet:(

Eulwen
0

Hörm, ska man kanske passa på att förhandstipsa lite här då att det är två lilac otter och en beige otter på väg in som ska användas i magpieaveln? Oskyldig Det kommer att komma en del ottrar och foxar där mellan.

juliino
0

Fy dig Eulwen! Jag ska ju inte ha flera! Hur fasiken ska jag kunna undvika alla dessa underbara bebbar som kommer komma! Jag får undvika datorer…

juliino
0

dubbelt

Eulwen
0
Creation
0

#10 Oj! Det måste se läckert ut. Du måste fota dem och visa här när de kommer! Jag har nog aldrig sett en beige otter. :-) Vad för uppfödning kommer de tre ifrån?

Eulwen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla tre kommer från Norge. De två lilac honorna från Anniken Kjearnet (vet inte om hon har någon hemsida) och den beiga ottern från Inas marsvin , på hemsidan finns bilder. De två lilac är bokade, den beiga är det inte helt färdig med än så jag är inte hundra på att han verkligen kommer.

Jag har fått bilder på lilac honorna och deras magar om ni vill se? Här är den mörka honan.

Eulwen
0

Och hennes mage.

Honorna kommer hit via Landskrona den 6 okt och ska sättas med magpiehanar när de boat in sig.

Tillägger att jag har fått tillstånd att dela bilderna.

Eulwen
0

Här är den ljusare honan. Inte direkt den snyggaste posen, hon var visst inte så samarbetsvillig fick jag höra. Flört

Eulwen
0

Och så den ljusa honans mage.

juliino
0

Oooh vilka härliga grisar och magar! Gör mig absolut inte alls sugen på en Otter Oskyldig

Eulwen
0

Då ska jag komma ihåg att inte alls tipsa dig om när det finns små söta lilac bebisar. Oskyldig

godisgrisen
0

Goa magarna! Hjälp så fina! Vist tar du båda!

Lyan
0

Den sista var ju bara hur fin som helst! Älskar kontrasterna!

Eulwen
0

#21 Ja jag tar båda, de är systrar och har alltid bott ihop och ska få fortsätta göra det här. =)

Jag ser fram emot att få se dem live, jag tror inte att de där bilderna gör dem rättvisa ordentligt.

[saphirasmarsvin]
0

#23; Så fina de är och vad härligt för dem att få fortsätta leva tillsammans! Kul att äntligen se dem på bild :) Den ljusa är ganska lik min Gus :)

nnicoleee
0

Har eventuellt en lilac/golden peruan på ingång!

juliino
1

#25 Neej fy vad avis jag blir! Du måste visa bilder!

Den 24 får jag hämta min lilla dalmis pojk. uppfödaren säger att han är riktigt fin. Är tokig av nyfikenhet. Har frågat om hon kan skicka bild. Väntar ivrigt på svar Tyst

Creation
0

#15-#18 Wow, vad snyggt! Det ska bli himla spännande att följa ert projekt :-)

juliino
0

Nu skickade jag iväg ett sms för att bestämma tid för hämtning av dalmis pojken.

Känns lite jobbigt med tanke på att jag nyss förlorat Bamse men detta var bestämt långt innan jag visste om detta med Bamse. Jag gillar inte att få in nya djur direkt efter att jag förlorat ett annat. Men samtidigt har jag längtat efter denna pojken något outhärdligt sedan han bara låg i magen och Pelle som sitter själv är riktigt deppig.

Pelle brukade alltid skutta runt i buren och busa som en galning nu ligger han för det mesta men blir så sällskaps sjuk när jag kommer in.
Jag hade velat vänta med att hämta grabben så att jag fick sörja "klart" Bamse lite innan men jag vill absolut inte vänta mer än nödvändigt för lilla Pelles skull. Pelle har väntat på en vän länge nog nu och han ska inte behöva må dåligt mer bara för att jag vill sakna ett marsvin som ändå inte kommer tillbaka.

Min fina Pelle på bilden :)

[Maijah]
0

Trevlig tråd :)

#28 Vilken sötnos han är :) Är också spänd på att få se Dalmatinerhanen!

Här längtas det också, har lite utbyggnad av bur att fixa och sedan skall honflocken gå från 3 till 5 (kanske t.o.m 6) i slutet av oktober. Hämtar upp två honor från Ixias i samband med Kallhäll och eventuellt så följer det även med en liten Eng Crested Lemonhona från Nybackens, inte helt bestämt men tror inte jag kan hålla mig borta från den sötnosen. Dessutom är hon barnbarn till en av mina damer, hmm ;)

juliino
0

#29 Jag blir alltid svag när jag vet att ett djur är släkt med någon av mina. Bobbo flyttade hit bla för att han var släkt med min hona Kira. :) Ett av dom bästa val jag gjort!

Vill gärna se bilder på dina tillskott!

[Maijah]
0

#30 Ja det är alltid lite kul om de är besläktade faktiskt :) Bobbo var så otroligt söt.. och sen jag såg Kira din så har jag faktiskt börjat gilla Self Blacks, tyckte det var en tråkig färg innan men hon är bara så fin!

Bilder kommer självklart sedan, måste börja knåpa på hur jag ska göra med buren också. Som det ser ut nu så kommer hanarna få ta honornas våning, (så de får lite större också, alltid bra :) och honorna kommer få flytta ner, där en bokhylla skall kopplas fast i den del som redan finns. Med andra ord, marsvinen kommer ta över vardagsrummet ännu mer än tidigare ;) Inte mig emot!

juliino
1

#31 Tidigare var jag inte alls förtjust i Self/Nonself och absolut inte i Black men Kira ändrade helt på det. Nu älskar jag Self/Nnonself och tycker att min Kira är så vacker. Self Black är för mig "eleganta" marsvin. Flört

Vill gärna se bilder på burarna med! Låter riktigt spännande ju!

[Maijah]
0

#32 Hehe, ja ibland måste man bara vänja sig i pincip ;) Jag gillade inte långhår förut, särskilt inte de lockiga, men sen fick jag hem en alpacahona.. och hon var så fruktansvärt söt. Men slätisarna ligger fortfarande först ;)

Sanni
0

#29 Men så avundsjuk jag blir! Vill också ha en egen lemon Kyss Det blir dock lite för långt/svårt för tillfället att åka till Sverige för att söka ett marsvin. Får vänta och drömma.

Juliino ska sedan visa bilder av sin dalmis Flört Beige är ju bara för fint :)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Eulwen
3

#32 Håller med om att self black är eleganta! Men om en self black är kavaj-elegant, är en nonself black magpie smoking-elegant och en nonself black himalaya frack-elegant. Flört

Tänkte bara viska in lite att det nu är i rullning att få in lilac magpies till Sverige från Holland. Bra teamwork och goda kontakter kan göra ALLT möjligt! Självklart kommer mer info när det är spikat. Glad

[Maijah]
0

#34 Hehe ^^ Har velat haft en lemon jag med ett bra tag nu. Så jag tror inte jag kan säga nej denna gång ;) Jobbigt att det alltid är de finaste varianterna som är så svåra att få tag på.

#35 Spännande som bara den!

[saphirasmarsvin]
0

#29; Åh, vilka grisar från Ixias? :) Har en helt underbar saffronpojke därifrån. Och grattis till lemonhonan (vem kan säga nej till en lemon liksom ;)) :D

#35; Vad spännande! Det finns ingen hemsida man kan få tjuvkika på? (A)

[Maijah]
0

#37 Saffrons är inte helt fel de heller ;) Men en liten Pe goldenroan hona (född 1 Aug.) och så en snart ettårig Self buff hona är det tänkt ska få komma hit :) Hehe tack!

[saphirasmarsvin]
1

#38; Pe golden är också fina. Haha, jag gillar nog pretty much alla marsvin med röda ögon Kyss De får det nog kanon hos dig :)

Jag har också en enorm längtan just nu. Om ungefär en vecka väntar jag höstens första kull och det är med skräckblandad förtjusning som jag räknar ner dagarna. Sitter just nu med ena tjejen i knät och känner hur en eller två små busungar gör kullerbyttor.. <3

Creation
0

Vad roligt att höra vad fler längtar efter! :)

Just nu längtar jag till nästa helg eller så, då burarna ska få lite nytt utseende(plexiglas, målas etc). Jag har velat snygga till dem länge nu, men först nu ska jag ta tag i det. Och så längtar jag till nästa år eller så… då kanske en merinoflicka kommer hem till mig.

#28 Himla kul att du äntligen ska få hem din beigea kille! Han kanske redan är hemma? Du skrev att han skulle komma 24:e. Väntar spänt på bilder! :-D

#30-31 Det där med besläktade djur är jag väldigt svag för. Pappan till kullen jag fick förra året var besläktad med en av mina bortgångna hanar. Och nog har ungarna flera drag som liknar den bortgångna. Merinohonan som jag kanske kommer få hem i vinter är väldigt nära besläktad med en annan bortgången gris.

#35 Åh, så spännande! Roligt att fler i Europa satsar på samma ovanliga variant! Det här projektet lär ju komma framåt på nolltid i så fall. Och behöver jag ens säga att du måste visa bilder när/om de kommer till Sverige? ;)

godisgrisen
0

Jag längtar också efter alla fina lilac magpie mm som är påväg till oss på olika sätt. Det är Arihna, Eulwen och jag som driver detta galet spännande projekt. Det går framåt men vi drabbas av en del bakslag då och då… fast egentligen är det nog så att vi är övertaggade och ivriga så vi fantiserar  lite och blir ivriga innan vi får alla fakta, så när vi får all info kan ibland verkligheten vara lite mindre fantastisk än vi drömt om… Så är det när man längtar och är övertaggad. Men förr elller senare är vi där. :-)

Eulwen
0

#41 Planerandet är halva nöjet! =)

-------------------------------------------------------------------------

Just nu längtar jag efter:

11 dagar kvar tills lilac honorna kommer från Norge, och Samsung kommer hem från sitt porrkollo hos _Charlie igen.

Att mina bebisar ska bli leveransklara och jag får se glada miner när marsvinsköparna kommer och hämtar dem. =) (Fast jag kommer nog tycka det blir väldigt tomt…)

Jag ska börja med mitt burbygge DENNA vecka! Har dragit på det länge men nu ska det äntligen bli av. Ser fram emot att få lite ordning i marsvinsrummet.

Och så ser jag fram emot Järna, ska plocka lite silverkort tänkte jag… *vissel*

juliino
1

Nu är jag riktigt ivrig!

Pga att min syster ville ha med min mamma när hon skulle åka till arlanda i början av veckan fick vi skjuta upp hämtningen av lill pojken.
Kan inte klandra min syster, hon ska vara på andra sidan jordklotet i ett halvår med en vän. Vi skulle kunnat samla ihop litervis tårar. Flört

Aja.. Ikväll ska den lilla fläckiga herren äntligen hem! Håller alla tummar och tår att det blir så med.
Buren är färdig och Pelle är redo för att bli mentor åt sin egna lilla grabb. Skrattande

Bilder kommer ikväll eller imorgon beroende på hur grabben tar det hela. Resan är väldigt kort (Bor i samma stad som upf)

juliino
1

Oh på lördag hämtas min efterlängtade Skinny pojke hem! :) Ska bli jätte roligt att äntligen få hem honom och att Benjamin ska få en vän. :)