Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2780 ggr
Eulwen
0

"Ekskogens" A- och B-kull!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klart bebisarna måste få en egen tråd, nu när jag tror jag fått ordning på färger och kön. Skrattande

Först ut är:

A-kullen, Flockdjurs Sibel + Flockdjurs Qaramell. Födda 5sept.

Axl, black harlequin. Hane.

Eulwen
1

Och Axls bror Ace (hane alltså). DE white (magpie). Fast med blåa ögon… Stoooor och kraftig kille redan nu! Bara tre dagar gammal på bilden men kan man inte tro.

Eulwen
2

Sen går vi in på:

B-kullen. Flockdjurs Fryla + Flockdjurs Qaramell. Födda 6e sept.

Först ut då är Beatnik, hane. Silveragouti/white. Frestad att behålla honom, så han står på "stand by" som di sägert…

Eulwen
0

Sen har vi Beanie, också en hane. Lemonagouti/cream har jag slutligen landat på att han är. Minstingen i kullen. Man kan ana en bruten rygglinje och några rutor här och var.

Eulwen
0

Nästa på tur är Burton, som är buff/black/white! Också hane.

Eulwen
1

Och sist ut är den enda honan jag fick, Boo. En black harlequin. Man kan ana lite rutor på båda sidor, en ganska fin maglinje. Hon stannar förmodligen, också på standby.

Arinah
0

De är så fina att jag blir alldeles tårögd. Sötungar allihop. Så blir jag lite indirekt stolt. Grattis igen, jag vill komma och klämma på dem, genast :-)

Eulwen
1

#6 Tack! Kom kom, jag är hemma ikväll! =) Eller i morgon f.m eller söndag e.m/kväll funkar också. Vill gärna visa upp dem och få höra vad du tycker.

Både Fryla och Sibel är exemplariska morsor! Fryla är lite mer lattemamma och hänger gärna vid cafét, men så har hon ju gjort det här förut. Sibel myser i mystältet med sina bebisar rätt mycket och det märks, de äter och äter och växer och växer… =P

[Nova101]
0

Jättefina bebbar! Skrattande

Jag är så sugen på Burton, riktigt fin! Men jag har bara honor hemma och det finns än så länge ingen plats för två hanar! Man vill ju ha alla känns det som haha!

Charlotta-B
0

Grattis! så söta :)

Charlotta-B

Arinah
0

#7 Tyvärr inte ikväll :-( Men resten av helgen. Vi hörs!

Eulwen
1

#8 Kastrering kanske är ett alternativ? Glad Men visst är det farligt att titta på bebisbilder, jag håller med! Lägger in en bild till på Burton, för han ser helt annorlunda ut på andra sidan.

#9 Tack! =)

#10 Det blir bra!

Fridaaaa
0

Gud vad söta! :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nova101]
0

#11 Jo det är ju ett alternativ men samtidigt har jag ju hört skräckhistorier där marsvinet dött eller haft svårt att återhämta sig efter operationen :/ Vill ju inte riktigt utsätta honom för det!

Åhhh nu ville jag ju bara ha honom ännu mer haha! Gud så fin han är! Suck på en själv ibland! Oskyldig

Eulwen
0

#13 Å andra sidan får han leva resten av livet i ett harem och ha oändligt mycket "skoj"! DET du.  Skrattande

Nä men skämt åsido, jag är inte särskilt insatt i riskerna med en kastration så jag kan varken säga bu eller bä.

Lixim
0

Åh herregudars så söt Burton är!

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Sandra-B
0

Grattis till underbara småttingar!
Jättesöta :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

juliino
0

Grattis! Super söta!

Bea3ce
0

VA SÖÖÖÖTA!!!!!!!

Lyan
0

Grattis :-D Burton är ju verkligen alldeles underbart söt!

godisgrisen
0

De var väl värda att vänta på! :-) HJÄLP så söta! :-)

Baetnik och Boo blev mina favvisar.

Eulwen
0

#20 Det är mina favoriter med! Jag vet inte riktig hur jag ska göra, Boo är så pass bra att hon bör sparas, men jag vill ha Beatnik kvar också. Han är så fin och har hyfsade rutor, men är agouti. Hur smart är det i det här läget att spara två ungar från samma kull?

Å andra sidan behöver Qaramell en liten kompis.

RosaMarsvin
0

Burton skulle kanske passa perfekt för mitt brindle roan projekt? Vad har föräldrarna för färg/teckning? Är de nära släkt med Chokladfabrikens Nimbus2000?

[saphirasmarsvin]
0

Åhh! Vilka små plirande ögon Boo har :) *smälter*

godisgrisen
0

#21 Gör inte som jag och spara två kullsyskon det är lite "onödigt". Jag röstar för Boo. :-) Hona och rätt sorts färg.

Arinah
0

Ta god tid på dig och bestäm inget ännu. Vänta tills de blir åtminstone tre veckor och se hur de utvecklas. Det är så lätt att spara många i de första kullarna för att alla är så fina. Men det kommer fler kullar, och plats skall ju finnas till några till i framtiden. Jag kommer på söndag tror jag och är "klämcheck" ;-)

jezzijezz
0

Jättesöta…får ju nästan lite ont  i magen av att titta på alla bebisar här e Glad väldigt jobbigt sånt! ; )

Eulwen
0

#22 Faktiskt inte alls omöjligt att han skulle passa. Om du går in på min hemsida (länk här nedan) och tittar under magpie/harlequin så ser du bilder på pappan till kullen som är en black harlequin men nästan ser helt brindle ut, han heter Flockdjurs Qaramell. Mamma är Flockjurs Fryla och finns på samma sida, hon är creamagouti/cream. Burton är alltså chokladbärare.

Nimbus 200 finns inte med i stammen, däremot är Duettens Uffington (pappa till Nimbus 2000) "morfar" till Burton.

Så här se stammen ut, lite snabbt klistrat och klippt. Självklart kan du få info om färger och teckningar också om du vill ha det. Jag ska skriva ihop stamtavlor på samtliga ungar. A-kullen kommer inte att registreras (pga Sibels ålder), B-kullen däremot tänkte jag registrera. Bara för att jag kan. =P

Eulwen
0

#24 Ja som det ser ut nu är Boo det självklara valet och två från samma kull känns lite onödigt. Och ska jag välja en känns honan vettigare. Men som Arinah säger, jag väntar lite och ser vad som händer. Men han är ju så fiiiiiiiin…. *trånar lite *

#25 Bra, det ser jag fram emot! =) Får vi se om jag fått det rätt på könen och färger, kan behövas en dubbelkoll jag har ju inte gjort det så många gånger än.

RosaMarsvin
0

Han har ju mycket mindre svart än mina nuvarande marsvin, det är ju jättebra. Kan jag få tinga honom tillsvidare? Jag måste bara klura lite på genetiken, för att räkna ut om han passar in? Det är kanske inte så bra att alla mina brindle får dold magpiegen, när de sen korsas med roan. Har du räknat ut med marsvinsfärgskalkylatorn eller dylikt att det bruna verkligen är golden och inte cream eller buff?

Eulwen
1

Nej, Burton kan inte vara golden enligt kalkylatorn och han är för mörk för att vara cream så slutsatsen är att han måste vara buff. Om du vill kan jag starta en färgtråd och få det diskuterat med lite fler bilder i? De bilder jag har nu är lite mörka, kan ta ett par i bättre ljus. Om du med den dolda magpiegenen menar blekningsgenen -cr- så bär Burton inte den iom att han är buff, han är då -cdcd-, vilket är möjligt eftersom ingen av föräldrarna är "vit" magpie utan harlequiner (plus agoutianlag på mamman).

Jag noterar att du är intresserad, fundera du i lugn och ro. :-)

Det här är ju en tjuvparning, som ändå blev ganska bra, men Burton är ett resultat som sällan dyker upp i magpieaveln eftersom man generellt sett inte parar harlequin med harlequin. Han är en helt oblekt magpie kan man säga, fast inte så bra tecknad och med lite vitfläcksanlag. Man kan anta att han bär modifierarna för MÖNSTRET av en magpie (plus vitfläck) men inte FÄRGEN (eftersom han är oblekt.)

Tillägger att farmor till ungarna, "Hills" Creamba, har lakelandföräldrar så Qaramell är inte helt renavlad. Min gissning är att Burtons lilla vita bläs kommer från det hållet. =)

[Maijah]
0

Men jisses så fina!

Eulwen
3

Goda nyheter, jag har fått löfte om dispens på A-kullen så BÅDA kullarna kommer att registreras! Om det nu är så att någon är intresserad av Axl eller Ace för vidare avel och känner att det gör skillnad om de är reggade. Glad

Sanni
0

Beatnik var ju bara för söt Kyss Och de alla andra också förståss.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Eulwen
0

Nu har jag bestämt att det är Boo som stannar ur B-kullen (vilket innebär att de andra; Beatnik, Burton och Beanie kommer att bli till salu).

Lite färska bilder på henne följer nu! Glad

Eulwen
0

Andra sidan.

Eulwen
1

Ganska fin maglinje har hon.

Eulwen
1

Men saknar lite rygglinje.

Två tjuvparningar som hade kunnat sluta med pannkaka och äggröra, och så blev det så här bra! En ok tecknad (i mitt stadie av uppfödning) chokladbärande harlequinhona ur min favorithonas (Fryla) sista kull! Och med sockersöta Qaramell som pappa. En kombination jag övervägt men beslöt låta bli pga risken för så mycket udda färger på ungarna. De tog beslutet åt mig. Glad

Som det ser ut nu kommer jag inte heller att spara någon av hanarna ur A-kullen. (Är liiiite frestad att behålla Axl själv dock…)

godisgrisen
0

Det låter som ett väl övervägt och klokt beslut :-)

Jättegrattis till fina Boo!Glad

Eulwen
1

Ja det känns som ett beslut jag inte kommer att ångra. Glad Tänk att det kunde sluta så här bra, jag minns fortfarande känslan när jag satt här och räknade dräktiga honor med svettdroppar i pannan…

Bonus Boo.

För den som vill se mer så håller jag på att ta lite nya bilder på de andra ungarna och de finns att se på hemsidan. Kastar in en ny bild på Axl bara för att vara snäll! Flört

Eulwen
0

Nu är Axl tingad av Aneema här på MiF! Yey säger jag som är jätteglad för det. Glad

Det betyder också att jag velat färdig, det blir bara Boo som stannar och de övriga ungarna kommer bli till salu och går bra att fråga på om man är intresserad.

M.L
0

Åh Burton va ju för söt. synd att man inte kan ha 3 hanar.

Eulwen
0

Beatnik och Beanie är reserverade. Ace och Burton kvar! Ska ta lite nya foton idag

Eulwen
0

Nya bilder på B-kullen. Beanie är ut först!

Eulwen
0

Sen tar vi Beatnik.

Eulwen
0

Och min lilla Boo.

Eulwen
0

Och sist ut är Burton, som ännu inte är bokad eller reserverad. Glad

Eulwen
0

Här är mamma Fryla till B-kullen.

Fridaaaa
0

#46 åhhhh…..

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eulwen
0

Här kommer A-kullen, som inte ALLS gillade att bli fotade så jag tog bara några snabba bilder.

Axl - tingad.

Eulwen
0

Och Ace, som kommer att kunna flytta hemifrån tidigast 10 okt och söker ny matte eller husse. Gärna tillsammans med Burton.

Eulwen
0

Mamma till A-kullen, Flockdjurs Sibel Snöstrumpa. Ville hellre in till sina bebisar än leka fotomodell. Glad

Eulwen
0

Och här är pappa till samtliga bebisar i tråden, Flockdjurs Qaramell. Det är tydligt vilka ungar som fått hans typ, tyvärr har hans öron gått igen på de flesta verkar det som.

Det här ungarna kommer att bli kralliga marsvin… Skrattande

Eulwen
0

Idag har pojkarna fått flytta från sina mammor och delar nu lya med Pralin, som blev jätteglad för det. Fotade lite, aningens mörkt på golvnivå och lite suddigt. Nästa vecka (redan??) börjar de flytta hemifrån, utom Ace och Burton som inte fått någon ny matte eller husse än.

Eulwen
1

Fler bilder finns på hemsidan, under fotogalleri.

Eulwen
0

Söta jätten Ace. Nyfiken linslus.

Eulwen
0

En sista bild för den här gången. Glad

Eulwen
0

Eller ja, jag måste ju få visa Pralin från hans lite mer smickrande sida också förstås.

PiggieVille
0

Ååå, vad synd att beatnik inte var en "bettan" :) helt underbar!! En sån vill jag ha till min flock. Hur vanligt är det egentligen med grå marsvin? Alla ungar är underbara! Grattis!

Eulwen
0

Beatnik är silveragouti/white och det är en rätt vanlig färg som finns i alla pälsvarianter. Vanligast hos rexarna tror jag. Glad

Tack! Jag tycker själv att jag fick en rolig och färgglad kompott.