enformig kost?
Som ganska ny på marsvin känner jag ibland att mina grisar får en ganska enformig kost pga av min egen okunskap som gör att jag inte vågar köpa viss mat. Jag har försökt läsa mig till vad man får och inte får ge marsvin men känner mig ändå inte trygg inom området. Jag vill gärna få lite tips på bra grönsaker som marsvin kan äta, men också frukt. Idag äter de vitkål, palsternacka, kålrot, paprika ( ibland), blomkål, rödkål, persilja mm. Som kalasmat får de gurka, sallad, morot och tomat, äpple mm. Vad finns mer att erbjuda?
Hur funkar det med sockerärtor och majs tex??
#1 Nu är inte jag heller expert när det gäller nyttiga grönsaker och frukter till grisarna
Men jag tror att sockerärter och majs innehåller för mycket socker = de blir feta. men en gång i veckan kan man nog ge det om man inte ger kilovis vill säga :)
Ja just det, borde jag räknat ut;) känns som ganska många grönsaker innehåller mycket socker;)
#3 Det är ju lika med frukt…men klart man kan ge dem det ibland och små portoner ;)
men hur är det med frukt med mycket c-vitamin, som melon och apelsin/clementin osv?
tack för tipset, bra sida men fick inte svar på allt!=)