Otålig!
Sitter och drömmer om hur jag ska nå mitt avelsmål. Jag har allt så noga planerat i huvudet men vägen dit är så lång! Jag kan inte låta bli att snegla på lite olika honor som kan tänkas passa i min avel trots att stressa fram något är det sista jag vill.
Eftersom mina hanar är enfärgade så behöver jag tvåfärgade honor för att nå dit men mina färger finns mest i enfärgat. Jag har dessutom vissa svagheter hos mina pojkar som behöver vägas upp, tex större öron, större ögon och bättre typ.
Ai är tvåfärgad (plus vitt) men honom kommer jag ändå inte kunna avla på förrän nästa sommar även om jag hittar en hona som passar honom nu så det är ännu en anledning att inte stressköpa en hona.
Jag vet precis vad för hona jag vill ha men det kommer vara nästan omöjligt att hitta henne…
Jag kan heller inte låta bli att drömma om ev. ungar på Xíexie men henne kan jag inte heller avla på förrän om minst ett år.
Egentligen kan jag nå mitt mål redan till sommaren om jag tex köper in honor och säljer efter en kull osv som många stora uppfödare gör men jag vill inte bygga upp min avel på sådant utnyttjande av djuren.
Kan man inte bara snabbspola tiden XD
Var dessutom bara tvungen att ändra avataren så den speglar ungefär hur det känns i skallen just nu XD
Känner lite likadant. Räknar dessutom med ett par generationer av litevadsomhelst innan ens möjligheten att få det jag vill kommer.
Ja där slog du huvet på spiken! Den här otåligheten är n av de jobbigaste bitarna med aveln. Kände igen allt du skrev fast vi inte har samma avelsmål. :-)
Jag har ett par äldre honor som jag köpt in för avel, men i ärlighetens namn så är det faktiskt roligare att avla på djur som vuxit upp här. Jag känner dem på ett helt annat sätt och det känns lite mer…. sportsligt…? Julafton skulle ju inte vara JULAFTON om man firade den varje månad. :-)
#2 Samma här. Blev mer än lovligt förvånad över Xíexie och Jai, var sjutton kom allt vitt ifrån liksom :-P Morfar har mycket vitt men en del av hans vita är egentligen rött som blekts till vitt så riktigt vitt har han inte så jättemycket av.
Här kommer ploppa ut pettar, alpacor, blasksvarta utan rött, tappat, dålig typ osv, dessutom väldigt stor risk för övervirvlade peruanpettar i nästa kull som planeras, mig vill inte ha! Men i sinom tid kommer jag nå mina beigea badgers <3
#3 Mm, hatar att vänta!
#4 Håller med. Dovv och Aitlins kullar har funnits i mitt huvud sedan långt innan de föddes! 2,5års väntan är över och nästa 2års väntan har börjat -.- Både roligt och drygt på samma gång.
Tittar lite på pe-bärare också eftersom det är svårt att få tag på pe i rätt mönster. Även alpacor tittar jag på men peruan får det nog vara riktigt akut innan jag sneglar åt XD Alpacor är ändå söta eftersom det stökiga inte syns på samma sätt som på peruan.
Väntar med stor spänning och förhoppning på att en drömhona ska bli dräktig och hoppas på att där föds en liten tös till mig :-D Har även en annan bebishona jag funderar på, i rätt mönster och pe-bärare så det kliar rejält i köparnerven. Sitter och räknar på hur jag ska komma vidare på bäst sätt och utan att djuren blir för många. Har ju väldigt många hanar just nu tex.
Jag har ju kommit dit nu att jag har fått in alla de djur jag behöver för en lååååång tid framöver (inväntar leveransen av de sista två bara).
Nu sitter jag och sliter mig i håret och försöker komma på smidigaste vägen till mål, det är inte helt självklart vem som ska paras med vem… Alla bär liksom på en varsin pusselbit (recessiva så klart) som jag vill få ihop i ett och samma djur. Magpie, lilac och choklad.
#6 Då sitter vi i ganska exakt samma situation förutom att jag inte har bestämt vilka de två sista tjejerna ska bli (och att jag måste vänta tills de blir vuxna eftersom mina kommer vara bebisar).
Om det blir som jag vill så kommer den ena honan var helt obesläktad men den andra släkt med två av hanarna (Whomp och Ai). Med fyra honor och fyra hanar kan jag nå hur långt som helst utan att inavla men det blir nackdel att tre av honorna är lika gamla :-/ (kom jag på nu när jag skrev). Då blir det tre kullar på extremt kort tid. Fast samtidigt kan det vara bra eftersom jag då får all nervositet på samma gång och kan sedan slappna av till nästa babyboom.
Tanken är att öka med tre djur om året (men i år har det redan ökat med fem! Fast minskat med tre :'() och om man räknar på att de lever i genomsnitt sju år så kommer det bli mellan 20-25 djur.
Räknat lite.
Jag har tre djur födda 2006, tre födda 2007, sju födda 2008, fyra födda 2010, fyra födda 2011 och tre födda 2012. Av dem är en av 2012:orna till salu och ev. två av 2010:orna Yohnny och Yokan). Köper jag in två bebishonor så kommer jag ha fyra födda 2012 när Jai är såld.
Eftersom jag sparade Ai så kommer jag bara ha möjlighet att spara honor i framtiden om jag inte ska bli tvungen att bygga burskåp igen och det blir för trångt och för många burar.
Planerar att para Dovv med Inari till våren för att få choklad och pe/greybärare. Kommer då behålla honorna (fast tänk om det bara kommer hanar, då vet jag inte hur jag ska göra :-/).
Köper jag två bebishonor i år så kommer det inte bli några fler kullar förrän vintern/våren 2013/2014 och då kommer det bli tre (om mina bebishonor duger till avel då förstås. Inte alls säkert :-/).
Om jag parar Xíexie så blir det nog Inari som blir pappa för då blir alla ungar chokladbärare och förhoppningsvis antingen pe eller grey pgp, annars kommer de bära antingen pe eller grey.
Om jag får tag på en pe hona så kommer hon att sättas med Spike för att få choklad och pe-bärare. Blir det en hona där så kommer hon sättas med antingen Whomp eller Ai. Problemet är att det ligger minst två år framåt i tiden och då är Whomp fyra år!
Köper jag den andra lilla tösen jag tittar på så kommer hon paras med Whomp. Då har jag viss chans på brindle badger (som honan kan räknas som med lite god vilja men ingen av hennes föräldrar är badger så det är inte säkert att hon ger det vidare. Fast i vilket fall som helst så behöver jag ep och det har hon). Det blir 50% chans på pe och liten chans på choklad/beige.
Det är skitsvårt att planera så långt fram! Jag vill inte para honorna förrän de är minst ett år så hanarna kommer ju hinna bli lastgamla innan de kan användas :-/ Och vad ska jag ha Ai till? Tre av honorna är släkt med honom och den fjärde parar jag hellre med hans far första generationen för att få större chans på pe. Jag vill gärna ha Ai till henne också men det blir ju först om två år i så fall.
Hoppas någon orkar bolla lite bland alla mina kaotiska tankar :-/
Svårt att reda ut utan att veta målen? Rödögda badgers i grey, lilac, beige?
Beige helst men de andra går också bra