Area burar?
Rätta mig om jag har fel men visst är det arean, alltså storleken på burens botten som är det viktigaste för marsvinen^^?
Har just nu en vanlig gallerbur till flickorna - 56x117x45 (BxLxH)
Hittat en liten bokhylla nu (vilket är det bästa utefter våran byggplan på lägenheten som är 75x107x36.
Bokhyllan är alltså bredare men kortare än vad gallerburen är.
Om man skall räkna ut arean så är det ju längden gånger bredden, alltså 75x107 och 56x117 vilket ger oss att gallerburen har en kvadratmeter på 65.52 medan bokhyllan har 80.25.
Då är det alltså bättre att använda buren och göra om den till bokhyllebur istället för att använda gallerburen, trots att den är längre. Eller tänker jag fel då :p?
Tack för svar!
107x75 = 0,803 kvm :)
117x56 = 0.655 m² :D
Denna sidan är toppen att räkna ut på :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nä du tänker rätt!
Det är ytan man räknar på och ju större yta desto bättre. Kortaste sidan får dock inte vara kortare än 40cm men det är inte aktuellt i ditt fall.
Mina hagar är också snarare fyrkantiga än långsmala och grisarna sprätter runt som tusan, det blir ett naturligare flöde i en kort men bred bur framför en lång men smal. Det är lättare för dem att få lite avstånd till varandra om de inte måste "mötas" i en smal bur så snart de ska röra sig
Så bygg på tycker jag.
#1 Jao >.< Det var ju nästan rätt iallafall xD haha :p
#2 Jasså är det så till och med :o?! Det visste jag faktiskt inte. Pojkarna har en bur som är typ 196x90, men jag kan inte ha lika stort till tjejerna pga planlösningen hemma annars hade jag mer än gärna haft det, men pojkarna behöver just nu så stort när Nintendo är lite hanig av sig och gammgubben vill fly undan ;) haha.
Har länge velat bygga en bättre bur till flickorna också när jag verkligen inte är nöjd med gallerburar sedan första bokhyllan :p haha.
Men då skall jag absolut börja bygga :D blir ju superbra och allt ;)
Attans! Hade vaxduk så att det räckte till, till denna bur xD
Får vänta till imorgon eller i helgen och fixa till den :D
Men hur som haver så vet jag att flickorna kommer att bli överlyckliga :D