Medicin?
Tänkte att jag gör ett nytt inlägg nu om medicinen.
Idag var vi ju hos vetten med älskade Fifi och det var en liten urinsten.
Hon fick 3 olika sorters medicin som jag måste fråga om:
Hon ska få
Bactrim 2 ggr/per dag i 10 dagar.
Metacam 1 gång/per dag i 5 dagar
Och sen skulle hon få Andapsin och om jag inte minns helt fel så var den för magen ( ? ) och skulle tas lika länge som Metacam. Men på Andapsinen står där 2 ggr/per dag i 5 dagar. (och metacam då 1 gång)
Tror ni det stämmer att Andapsinen ska tas 2 gånger/per dag ändå?
Första gången jag ger medicin till djur…därför jag är så nojjig..
Och den som ska tas 1 gång om dagen….spelar det nån roll om det är morgon eller kväll? Vet inte om jag liksom ska börja nu ikväll eller imorgon bitti. Hann nämligen inte till apoteket efter vetten, var tvungen att snabba mig tillbaka till jobbet.
Tacksam för svar! =)
/Lottis
Ja det kan stämma eller ja det stämmer .. Veterinären är väldigt noga med mått på mediciner
#1 Finns dessvärre flertal veterinärer som gett fel dos :/
Speciellt till smådjur.
TS; Tyvärr vet jag inte mängden, hoppas någon annan kan svara på det .)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har fått själva mängden, alltså hur många ml och så.
Det jag undrade var bara om andapsinen verkligen ska tas två gånger eftersom metacamen bara ska tas 1 gång. Och jag tyckte att hon sa att andapsinen tas för att metacamen tas.
Rörigt.. haha
Men vet nån om det spelar nån roll om vi ger morgon eller kväll?
För om vi kan ge kväll kan vi ju köra igång nu ikväll med alla medicinerna.
Följ veterinärens instruktioner, eller kontakta veterinären om du tror de är felaktiga. Mixtra inte själv med medicineringen.
På människor ger man (enligt FASS) Andapsin 2-4 ggr per dag, så 2 ggr per dag verkar rimligt. För optimal effekt ger du troligen Andapsin en stund innan Metacam och sedan Andapsin igen runt 12 timmar senare. Marsvin är aktiva dygnet runt, så det bör inte bli någon skillnad om du ger morgon eller kväll.
Okej, tack!
Där står 2 ggr på den lilla Andapsinen vi fick med oss från vetten. Och jag ringde faktiskt tillbaka och frågade om det var 5 dagar man skulle ta den, men glömde fråga om det stämde med två ggr.
Men eftersom det står 2 ggr så ska det väl vara rätt.
Vill tipsa om en örtkur som kan användas för att motverka/förebygga urinsten! Läs HÄR.
Där står det även vad för dos detta marsvin fick av metacam och andapsin. 2ggr/dag metacam, 1-2ggr/dag andapsin. Om du är orolig för att 2ggr/dag skulle skada marsvinet, kan du säkert minska till 1g/dag andapsin.
Jag har själv inte fått andapsin utskrivet alls när jag gett metacam i fem dagar(vilket har hänt vid tre tillfällen) och marsvinen har klarat sig bra, så jag tror inte att de behöver så mycket för att hålla tarmsystemet i schack. Men ditt marsvin kanske får det pga antibiotikan också?
Det spelar ingen roll om du börjar morgon eller kväll, huvudsaken är väl att det ska tas hyfsat regelbundet.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Okej…så då stämmer det där att andapsinen är för magens skull?
Helt ärligt så vet jag inte om jag är orolig att hon ska skadas av det, eftersom jag egentligen inte vet på vilket sätt hon skulle skadas..
Självklart är jag nojjig för att ge medicin i allmänhet (gillar själv inte att ta mediciner)
Men jag kör på 2 ggr som där står.
Jag har som sagt ingen erfarenhet av att ge medicin till djur.
Skulle jag märka att hon mår dåligt så får jag ju kontakta vetten.
Okej, men då börjar jag nu ikväll =P
Vilken pärs!
Det var inte det lättaste att få i henne medicinen. Grymt bångstyrig =P
Och detta ska göras i 10 dagar.. =/ Får verkligen hoppas hon blir frisk!
Kändes som jag plågade henne!
Nån som har nåt bra tips på hur man lättast håller henne? För hon snurrade runt, runt. Och tog bak huvudet och allt möjligt..
#8 Jag tycker det är lättast att ha deras rygg mot min mage, de sitter i ens knä, med ena handen under frambenen/mot magen på marsvinet :)
Hoppas att det blir bra med tjejen!
Ja, typ så höll jag henne, men hon är hal som en ål, haha. Slingrade sig =P
Tack!
Brukar ni förvara medicinen i kylskåp? Har för mig att vetten sa det. men hon på apoteket sa att det inte behövdes..
Har du någon som kan hjälpa dig att hålla i Fifi?
Sprattliga marsvin är inte helt lätta att få i medicin. Men om du sitter mitt emot en medhjälpare som håller marsvinet som #9 beskriver så kan du hålla i huvudet och lättare få in den lilla doseringssprutan i hennes mun. Vi gjorde så när vårt 4-månaders marsvin skulle få medicin. Det var inte svårt att fatta att han tyckte det smakade pyton. Så jag hade en kvist persilja till hands, så han kunde få bort medicinsmaken ur munnen fort.
Om du talar lugnt till marsvinet och stryker det lugnande så går det bättre. Även om det kan upplevas som att du plågar Fifi, så är det betydligt mer plågsamt med urinstenssmärtor.
Lita på dig själv och på doceringen! Urinsten är en vanlig marsvinsåkomma, så vetten och de på apoteket vet säkert att ge dig rätt instruktioner. Hoppas din lilla tös kryar på sig snart.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Andapsin ska tas två gånger per dag, annars skyddar det inte tarmarna !
#12 Ja mn man försökte också med att hålla i henne. men det var också lite svårt. men det blir kanske lättare efterhand? nu var ju detta allra första gången. Jo du har rätt i det med att urinsten gör mer ont…bara det att man känner sig så elak när man håller fast henne så.. men jag sks testa med att ha nåt gott nära till hands =) #13 Okej va bra…då stämmer det ju.