Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 4070 ggr
FruSjoberg
1

Bygga bur

Hej,

När jag köpte mina marsvin (för ca en månad sedan) hade jag en inomhusbur till dem men kände direkt att det är alldeles för smått för dem:/ Så jag fixade med en lekhage till dem, som jag dock endast kan ha dem i när vi är hemma, och känns ganska krånlig. Jag har sett alla er som byggt jättefina burar till era marsvin av exempelvis ikea hyllor och önskar att jag också kunde göra en. Tyvärr har jag två katter och vågar inte riktigt ha en bur utan "tak". Någon som har något förslag? Visst finns det större burar att köpa men känner ändå inte att de får den ytan jag önskar att de skulle ha.

C.S

Mollsan
0

Jag ska oxå bygga bur o vill ha "tak" som skydd för katt o hund. Jag kommer bygga en vinkelbur av gamla garderober. Sen kommer jag bara bygga ett nättak över som skydd.

Kolla runt lite. Gamla garderober eller bokhyllor som står o skräpar brukar det finnas gott om;) O då gör det inte så mkt om man bygger lite tokigt när man fått dom heller.

Jag tror säkert man kan bygga nån form av bokhyllebur o så bara ha nättak över?

FruSjoberg
0

Det var ju smart men det känns som hyllan måste vara ganska djup då eller?? Får gå på jakt efter en lämplig hylla. Tack för tipset! Vad har du tänkt haft för nät?

FruSjoberg
0

Det var ju smart men det känns som hyllan måste vara ganska djup då eller?? Får gå på jakt efter en lämplig hylla. Tack för tipset! Vad har du tänkt haft för nät?

[Nova101]
0

Jag vet många som använder sig av en billy bokhylla (jag har bl a två st av denna modellen) Man kan ju alltid bygga en ram och nita fast hönsnät eller något finmaskigt nät att ha över!

Själv har jag två katter och den ena är väldigt nyfiken på buren!

Jag har använt mig av kompostgaller på två kortsidor och en på framsidan. Det fungerar bra för mig och vår hane verkar inte alls vara lika intresserad av marsvinen längre! Glad

FruSjoberg
0

Nova; Så du har inget tak på buren fast du har två katter? Jag har också två och den ena är nyfiken när jag släpper ut marsvinen men det skulle inte kännas bra att lämna dem utan tak, litar inte helt på katterna;) Vad är bäst, kompistgaller eller hönsnät?

[Nova101]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Nepp inget tak, här är en bild på själva buren! Glad

Vi stänger alltid till i vardagsrummet när vi åker någonstans eller ska sova på kvällen bara. I början höll vi stenkoll på hanen men han verkade inte ett dugg intresserad. Efter det så började vi slappna av och än så länge har ingenting hänt. Dock är våran hane lite knasig, han är speciell helt enkelt och är ganska så rädd för marsvinen har vi märkt xD Så det är en av många anledningar till att vi inte oroar oss längre! :)

Kompostgaller har ganska stora hål och katten kan då få in tassarna i buren om du skulle ha det som tak. Hönsnät brukar ha små hål och jag tror nog att det skulle vara bättre om man gjorde en ram och hade hönsnät över. Men du gör ju som du vill och känner vad som passar bäst för dig helt enkelt Glad

FruSjoberg
0

Oj va fint och smidigt, nu tror jag att jag vet hur jag ska göra, tack!! Hur stor är din bur?

[Nova101]
0

#7 Tack! Den är 190 cm lång och ca 60 cm bred! Glad

Vad bra! Skönt att man kan hjälpa till!

FruSjoberg
0

det är ju ungefär vad jag tänkt mig. Hur många grisar har du i den buren?

[Nova101]
0

#9 Den är laglig för 7 st men jag har bara fyra tjejer i den just för att det skulle bli så trångt med fler!

Här har du en uträknare så kan du kolla lite själv; http://web.comhem.se/idefix/burstorlek/ Glad

FruSjoberg
0

Tack, jag är väldigt sugen på fler marsvin men vet inte vad gubben säger här hemma om det=)

FruSjoberg
0

Nu har jag inhandlat allt till buren. Det blev en vit billys 202 cm lång, 80 bred och 28 cm hög. Hoppas jag får ihop den idag!

[Nova101]
0

#12 Vad kul, snacka om lyxbur! Skrattande Har själv en sådan bokhylla med dom måtten som jag tänkte slakta så fort vi flyttar till större. Just nu har vi bara plats för den billyn med 190x60 cm i vardagsrummet! Den får duga tills vidare! ^^

Lägg gärna upp bilder, är alltid roligt att läsa om burbyggen! Glad

FruSjoberg
1

Absolut kommer ikväll;) ja blir en lyxbur ja, för två marsvin;)

FruSjoberg
0

Första bilden på buren. Tanken är att det ska bli tre rum: en matsal, ett aktivitetsrum och ett vilorum. men vi får se. Imorgon ska det iallafall upp vaxduk i buren och sen kan grisarna flytta in. Det tredje rummet får nog komma senare.

FruSjoberg
1

Nu är buren nästintill färdig=)

Sanni
0

#16 Vad fint det ser ut! :)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

[Nova101]
0

#16 Vad smart att dela av på det sättet och ha spån på den ena halvan och fleece på den andra! Skrattande

Nästa bur jag kommer att bygga så ska jag nog göra så tror jag! Har varit sugen på att testa fleece länge! ^^

Ser jättebra ut, lägg gärna ut fler bilder! Skrattande

FruSjoberg
0

Tack! Tanken var inte fleece innan men tänkte testa. Är helt nytt för mig!

FruSjoberg
0

Det är tänkt att en liten del av fleecedelen kommer få tak så det blir en liten mysdel. Hyllan är en vanlig billys från ikea 202 cm *80

FruSjoberg
0

Jag märkte dock art man behöver ha någon form av kant mellan rummen för det dras med mycket spån annars

[Nova101]
0

#21 Ser jättebra ut!

Jo det är ju nackdelen med både fleece och spån tyvärr. Man kan ju försöka "skarva" av från ingången så slipper det dras spån ut till fleecen, finns inge drygare än att sitta och försöka plocka bort allt när man ska tvätta ><

Jättefint iaf! Bra jobbat!

paulina-amark
0

Vad fin den blev :)

FruSjoberg
1

Tack! Nu har jag plats för fler grisar!

FruSjoberg
0

Blev att ta bort fleecen i buren, det var inte min grej och det var bökigt. Så nu är det spån i hela buren. Sen märkte jag att någon gris nafsade på vaxduken, så det blev att köpa ny vaxduk och sätta den hela vägen. Men mina tre grisar trivs väldigt bra iallafall. Bilder kommer…

FruSjoberg
0

Dröjer nog med ytterligare ett rum till marsvinen så jag får nöja mig med det jag har. Här kommer två färska bilder!

FruSjoberg
0

bild 2

[mika_ericsson]
0

Jag ska bygga en Billybur till mina små svin, det jag har funderat på är om det är farligt för dem att gnaga på kanterna, någon som vet?

Jag tänkte ha kvar hyllplanet i mitten och göra en ingång där men är rädd för att svinen kommer att gnaga på hyllplanet i mitten. Jag såg att någon hade satt en tunnel där, vilken toppenidé!

Hur har ni fäst vaxduken? Som jag har nu har jag spikat fast den på en egengjord ram, men den liksom knycklar ihop sig och då tuggar svinen på den.

FruSjoberg
0

Mina gnager inte men då går ju vaxduken ända upp. Jag har använt häftpistol det blev faktiskt bra. Dessutom lättare att ta bort om man skulle behöva byta duk;) jag har också sparat mitt hyllplan och sågat en öppning emellan.

Sanni
0

Åh, gillar färgen på vaxduken Flört Så fint det ser ut!

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Peterlina
0

Idag fyndade jag en perfekt hylla på IKEAs fyndavdelning och så lite vaxduk på Stoff&Stil, så i helgen blir det till att fixa ny bur.

Alla dessa bokhylleburstrådar har ju gjort att jag inte kan hålla mig längre! :D

FruSjoberg
0

#30 tack;) tjejerna och matte gillar rosa;) fyndade duken på city gross 20 kr st!! Gick åt två paket.

FruSjoberg
0

#31 det roliga är att det finns så stora möjligheter med bokhylleburar och man kan ju alltid ändra om,bygga ut m.m. Jag tror aldrig man blir riktigt färdig;) dessutom är de inte svårt!

[mika_ericsson]
0

Jag fyndade en bokhylla av grannens granne härromdagen och fick pojkvännen att bära hem den och bygga ihop den. Nu återstår det roliga för mig i eftermiddag efter jobbet, inredningen!

Frågan är om man verkligen behöver en vaxduk, har någon testat att ha utan? Jag har haft vaxduk innan men den har ju aldrig hunnit bli blöt eller missfärgad eftersom jag byter spån två gånger i veckan. Det värsta som kan hända är väl att bottnen blir missfärgad, eller?

Ska ägna eftermiddagen åt inredning och husbygge, jag får en massa material över nu när den gamla "hagen" ska rivas. Tips på roliga hus till svin och kanin?