lite frågor..
Jag har tänkt att köpa marsvin rätt så snart.. Har hittat en bokhylla jag ska ha dem i med måtten h:106 b: 60 och d: 28.. Går det bra att ha två marsvin i detta??
Vilket är bäst att ha tillsammans- hanar eller honor?
angående kost.. Jag har tänkt att i stort sett bara ge dem hö och grönsaker varje dag. Behöver de lite pellets med eller något annat?
tacksam för många bra svar :)
Admin- visste inte vilken kategori jag skulle lägga det i så ändra gärna om jag lagt fel!
D:28, är det höjden du menar du?
För i så fall går det utmärkt :)
Det spelar ingen roll vilket kön man har om man bara ska ha 2 tillsammans, vill man däremot ha fler än 2 marsvin tillsammans bör man ha honor, då hanar brukar vara knepiga att ha fler än 2 :)
Nej bra hö och c-vitaminrika grönsaker varje dag. Växande marsvin och gamla marsvin brukar behöva lite extra. Mina får t.ex havregryn eller havregrynsgröt (kall och ej med salt i) och även lite lite pellets.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
tack för svaren! ja djupet blir höjden :). är ju en bokhylla som läggs ner så det blir ju höjden då ja :).
men så man skulle kunna ge dem typ en matsked var pellets varann dag om det är bebisar då? alternativt nån dag i veckan?
är det någon skillnad i lukten på honor och hanar? vi hade en liten kille innan och mamma tyckte han luktade så mkt att vi bytte i buren 1-2 gånger i veckan. luktar honor mindre då kanske?
mina honor luktar ingenting.
#3 ni kanske städade buren lite för sällan. Städade nästan varje dag i vår bur för att ha det så fräscht som möjligt… men minimum 1 ggr per vecka skulle jag rekommendera men det märker du, ungar skitar ju ner mindre än vuxna. Urin luktar ju mer ju längre det står..
vi städade buren 1-2 gånger i veckan. rengjorde allt.
Uppfödaren av våra marsvinspojkar svarade på frågan om lukt; att det kan bli en starkare lukt när hanarna är i "puberteten" eller "slyngelåldern" som man brukar säga om marsvin. Den brukar börja runt sex månaders ålder. Men generellt sett luktar marsvin inte illa om man håller efter i buren. Vi brukar rensa bort vått spån och "pluttar" varje dag. Då får de nytt spån i husen också. Storrengöring en gång i veckan.
Olika sorts bottenunderlag (strö, spån, fleece etc.) skiljer sig åt när det gäller hur snabbt det blir ofräscht. Den bästa varianten vi haft var när vi p g a felköp råkade få hem grovt sågspån avsett för hästar och använde det längst ner i botten och lade kutterspån ovanpå. Hästspånet höll kutterspånet på plats och kisset rann ner i bottenlagret. Där absorberade hästspånet både lukt och fukt på ett otroligt bra sätt. Lade vi sen havrehalm överst var marsvinen saliga när de kom hem till buren efter storrengöringen. Havrehalm är smaskens och går bra att mysa och busa i. Jag gillar lukten av havrehalmen också.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#3 Jag tycker inte att det är luktskillnad :) Jag har bara gossar nu, men haft honor med, men ingen skillnad :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.