Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1425 ggr
slemmis
0

vad för ras

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! jag undrar vad min sknhet mirabella [rufsan] är.

här är en bild. och om det behövs så kan jag lägga upp bild på föreldrarna.

tack på förhand.

ps sorry för dålig bild kvalite.

mvh slemmis

slemmis
0

kom på att jag vet inte vad fördrarna är heller kan ni hjälpa mig med det också.

att ta reda på frg och ras på alla mina grisar förlåt för att allting blev så konstigt

först appel-pie (trollan)

mvh slemmis

slemmis
0

generall titto (titto)

mvh slemmis

jezzijezz
1

E ju inte proffs alls på det här men gör ett försök sen får nån annan rätta mig = )

Bilden på Ruffsan e lite dålig å svår att se på men om hon har en virvel i pannan så e det en coronet…om inte så en sheltie. Färgen e black/white/agouti ( nån sorts agouti som jag inte vet )

Mamman e ett virveltroll, pet ( brukar kallas så när dom inte e renrasiga ) färg lite svårt….white/lemon?agouti/golden

Pappan har jag ingen aning, pet, men färgen ser ut att vara black/white/golden

Hoppas jag inte e helt ute å cyklar utankunde hjälpa dig en bit på vägen = ) dom e jättesöta alla 3!

tantnett
1

Mirabella ser ut som en peruan.

Trollan ser ut som en abessinier.

Titto ser ut som en korsning av self/långhår.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Fridaaaa
0

Nr1: peruan tror jag med tanke på pälsen och luggen

Nr2 och nr3: pet

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

slemmis
0

tack alla för svaren ska söka på googe och se vilka som r mest ika men hur kan 1 och 3 få en t.ex coronet r dem bndnigar då elr

mvh slemmis

jezzijezz
0

# 6

gå in på Svenska Marsvinsföreningen…så ser du alla rastyper å färger.

fossingen
0

#0 Första en Coronet den andra påminner om en abessinier blandning, tredje svårt att se, kan du ta en bild från sidan?

slemmis
0

lägge ooo bild från sidan imorn

mvh slemmis

imoon
4

Som Frida skriver är det första marsvinet en peruan till utseendet och de andra två är pet, alltså blandraser. Som jag förstår är Trollan och Titto föräldrar till Rufsan, alltså är Rufsan en blandning men utseendemässigt liknar hon en Peruan. Trollan är kanske en peruanblandning, inte en abessinierblandning - pälsriktningen ligger inte som hos abys/abyblandningar.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

fossingen
0

#10 på nr 1Coronet eller peruan, påminner om en coronet , men samtidigt en peruan. Svårt att se hur pälsen ligger, framåt eller bakåt, samt virvlar lutar nog mer mot peruan vid närmre zooming.

Nr 2, ser ut som en möjligen aby blandning med peruan då håret ligger framåt iaf något blandat med peruan.

Fridaaaa
1

#11 Den första har lugg, ingen virvel i pannan, coronett har ingen lugg :)

godisgrisen
3

Ingen av dem är ju renrasiga så de är alla att betrakta som petar. Den första (dottern) ser ut som en peruan. Mamman är en virvelpet troligen peruankorsning och inte abbyssinier. Pappan är strävhårspet (tror jag lite svårt att se) troligen även han med långhår i stammen annars skulle ungen inte bli så långhårig. Tre fina blandisar är va du har. :-)

imoon
2

#11 Som Frida skriver har första en lugg. Hon ser inte ut som en coronet.

På abys/abyblandningar ligger pälsen generellt sätt inte som på Trollan, från öronen skall pälsen (på abys) riktas bakåt och möta päls som riktas framåt. Då bildas en såkallad krage som är mycket karaktäristisk för såväl abys som abyblandningar. Dessutom sitter hennes virvlar ungefär som på en peruan, en aby har inte virvlar där utan de skall sitta lägre respektive högre. Hon har även väldigt runt huvud, abys har längre nosar och det brukar hålla sig kvar i fler generationer. Med tanke på att dottern ser ut att vara peruan, tyder det än mer på att modern har peruan i sig. Att hon skulle vara peruan/aby förstår jag inte, hade hon varit det hade hon säkerligen haft många fler virvlar (förvisso inte en garanti, såklart). Det som ser ut som "aby" på henne är även typiskt för peruan, alltså kindåsarna.

fossingen
1

Coronet har spret kring pannan samt virvel vilket bilden liknar, men en peruan har ingen virvel framtill utan kring rumpan, samt ligger håret framåt på den. På bilden är det svårt att se. Men det ser ut som peruan men även som coronet. Det är lätt att missbedöma på en lågpixlad bild. Men jag satsar på peruan. Nr två har då iallafall peruan i sig, tredje tycker jag påminner om en strävhårig.

Men det är ju som sagt ändå petar, men det är rasen i dem som Ts vill veta.

Teddymarsvinet
0

På Trollan är färgen White/black/goldenaugoti/golden, raser är jag inte direkt så proffsig på. Så hör med dom andra! (;

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Fridaaaa
0

#16 Jag har för mig att marsvin bara kan ha 3 färger?

Teddymarsvinet
0

#17 Du har rätt, jag tittade bara lite snabbt på bilden! Den är white/goldenaugoti/golden, black var bara en synvilla på den längre pälsen på baken.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

imoon
0

#15 En coronet har crest (är det det du kallar spret?), jag tycker att det absolut ser ut som att marsvinet inte har crest däremot en lugg precis som en peruan har.

#17 och #18 Agouti är inte en färg, ett marsvin kan absolut vara white/black/goldenagouti/golden i och med att goldenagouti består av golden och black. Däremot har nog #18 rätt i att det mörka är agouti (såg också svart från början!).Glad

Rufsan är det svårt att se färgen på, dock ser hon absolut ut att vara agouti i ansiktet säkerligen goldenagouti, white är hon också. Den svarta "kjolen" är svårt att säga om hon är svart eller agouti, i och med att hon är långhårig.

Titto ser ut att vara black/white/golden. Han ser ut att ha världens goaste päls förövrigt, urcharmig!

slemmis
0

tack fr aa svar och min gubbe titto har världs mjuk päls.

mvh slemmis

Binajis
0

#19 Eftersom ett marsvin inte kan vara både black och agouti, så bör ju de långa håren på Ruffsi vara agouti och inte svart :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

imoon
1

#21 Åhå! Det visste jag inte! Skrattande

Binajis
0

#22 Man lär sig nått nytt varje dag =)

På ett långhår blir det inte flera tickningar på ett hårstrå utan bas, mittparti och topp är konstant. När håret växer förlängs basen :) Uj, det var svårt att förklara det där kände jag… Du kanske visste detta redan, imoon. Tänkte mest på de som funderar på hur en agouti kan se svart ut. :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

imoon
0

#23 Jo att det ser svart ut på lång päls visste jag. Det var det jag menade med "Den svarta "kjolen" är svårt att säga om hon är svart eller agouti, i och med att hon är långhårig.". Flört Däremot visste jag inte att agouti och svarta fält inte fungerade ihop, fast det är ju logiskt på så vis att jag aldrig någonsin sett kombinationen (såklart!). Glad

Binajis
0

#24 Jamen just ja, det skrev du. Dåså Skrattande